måndag 21 maj 2018

Vidare norröver

Jodå, det blev Kalmar. Fast bara för att tanka. Stilla, väldigt stilla i Kalmarsund, motor förbi Bergkvara, förbi Kalmar Slott och in till sjömacken utanför Gästhamnen. Som bara håller öpper vardagar till 16 så här i försäsong. In i hamnen för att promenera till närmsta mack. Backslaget funkar inte när jag ska bromsa vid bryggan, tackar Pianos minimala svängradie och att jag valde en plats utan båtar runtom för att undanmanövern lyckades. Nästa försök med broms från bojen och med hjälpsamma händer på kajen gick bättre.

Hittade en skruv, en bricka och en fjäder bredvid motorn under motorhuven. Plus en växelwireände från teleflexreglaget som pekade i intet. Pusslade ihop så gott jag kunde och konstaterade att backväxeln fungerade ibland. En hjälpsam båtgranne skjutsade mig till en mack, tankade och körde vidare norröver.

Kontaktade Stefan Kindeborg, som skickade bilder på hur växelwiren skulle monteras, hittade ytterligare en fjäder och nu är allt OK. Satte spinnaker innan Borgholm och glev vidare många timmar. Till Byxelkrok där det enda som var öppet var baren nere i hamnen. Hockeyfinalen på stor teve, en barnfamilj och jag som enda gäster.

Idag måndag är det soldis, skönt för ögonen. Går för motor (sic) mot Västervik. Behöver handla allt möjligt, ännu har inte långseglarrutinen infunnit sig, dvs att jag sett till att alla sällanköpsvaror finns ombord. Till skillnad från det där urhandimun handlandet man ägnar sig åt när alla affärer alltid har öppet.

Blå Jungfrun kryper snart under horisonten, nästa gång vi får den i sikte är tisdag em nästa vecka (förhoppningsvis). Då ska vi inte segla nära Byxelkrok, Då är det kappsegling, då ska vi gå mycket närmare Simpevarp och Kråkemåla än vi gjorde med Piano 2016. Det spår som var så framgångsrikt för totalsegraren Eländet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar