tisdag 27 februari 2018

Mångfacetterat

Kylan har bitit sig fast, vi får vänta två veckor innan temperaturen lindras. Till mitten av mars. Min förhoppning var att Piano skulle komma i sjön tidigt i April. Fortfarande väntar jag på grejer, uppgraderat roder och mantågsstöttor med påsvetsade snedstag. En del prylar har kommit.
Papprör från Exel i Finland, paket från Happyyachting och
4 st offeranoder till Saildrivedrevet
Pappröret från Exel innehåller förstås kompositrör, paket från
Happyyachting innehåller 4 st  M12 öglebultar från Wichard
och två riggbultar från Harken.
 Beslöt mig för att byta röstjärnen. Rostfritt har den tråkiga egenskapen att inte ha en tydlig utmattningsgräns. Öglebultarna har brottlast 3,5 ton, maxlasten i toppvanten är ungefär halva det värdet och risken finns att en spricka har börjat i nån liten defekt. Efter 6 år och uppskattningsvis 100 seglingstimmar i hårt väder och mötandefrekvens en våg var 5te sekund utsätts varje sida för 36 tusen belastningar. Tillräckligt många för att jag ska dra öronen åt mig. Så nu byter jag. Kanske jag hittar något lab som kan undersöka om det verkligen var någon fara å färde med dom gamla.

Riggbulten i förstagsfästet har efter 6 år blivit ordentligt facetterad.


Diameter 11 mm och längd 25 mm. Plus det extra kravet att hålet för sprinten ska vara stort och ha en ordentlig fasning så att jag får in sprinten i blindo. Vid monteringen fumlar jag med händerna nere i ett för trångt hål för att pilla in sprinten och dra isär skänklarna lite lagom.  Facetteringen beror på att förstaget sitter i ett beslag med stor radie vilket innebär att det blir ett koncentrerat tryck enbart på sprintens ovansida. Kontaktkraften hade blivit bättre fördelad om sprinten suttit i ett hål med bara lite större diameter än 11 mm. Två nya sprintar från Harken räcker 12 år till.

Offeranoderna räcker inte 12 år till, dom offrar sig snabbt. Inte mycket kvar efter en säsong. Beror mycket på att Piano har kopparbottenfärg.
Offeranoden efter 2 månader i förra årets ganska kalla vatten.
Vissa år har jag bytt anoden också mitt i säsongen.
 Exelrören ska jag trä runt mantågen för att undvika att focken fastnar när jag slår. Happyyachting har tagit fram en lösning till Pro4You baserad på kolrör hela vägen mellan mantågsstöttorna. Jag ska undersöka om samma system kan fungera med kortare rör. Skaffade en meter långa lindade glasfiberrör, ett framför och ett bakom mantågsstöttan på fördäck. Glasfiberrören är betydligt billigare än kolrör och bara marginell tyngre. Fick ett pris på 5 tusen på kolrörsvarianten med rör hela vägen mellan mantågsstöttorna från Happyyachting, faktiskt ett mycket billigare pris jämför med att köpa lika långa kolrör från Exel och till det ta fram ändbeslag. Carbix har enbart poltruderade (ensriktade fibrer i rörets riktning) glasfiberrör, dom lindade är bättre eftersom belastningen från skothornet vill trycka ihop röret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar