onsdag 14 februari 2018

Joakims reflexioner över hårdvindssegling med Luna

 Joakim (skeppare på Mixern Luna) postade detta som en kommentar till förra inlägget. Jag lägger ut det som separat inlägg istället:

"Ja det var en intressant segling där halva startfältet valde att inte segla. Vi har satsat på en genua 1 som är större än standard och en tvåa som i princip är stor som en standardetta. Sedan har vi ett glapp till en hw-jib. HW-jiben hade gett för lite drag i den grova sjön ut förbi Måseskär därav tvåan och andrarevet. På kryssen är det hanterbart i de vindar som blåste om än inte helt lättseglat. Problemet kommer när man släpper lite i grejerna och får svårare att balansera båten med vinkeln, då är det lätt att man bryts ned. Båten är lite lustig som de flesta ior båtar. På Tjörn i år gick vi som ett tåg på kryssen på Hakefjorden. Vid mellantiden vid tjörnekalv låg vi sjua totalt och hade kryssat ikapp och förbi x332or, 99or och liknande. På den halvöppna bogen på utsidan Tjörn tappade vi massa tid trots att vi seglade helt ensamma, tog alla genvägar och ryckte upp vår skärspinnare så fort möjligheten gavs. Inför upploppet på stigfjorden skiftade vi till vår runner och på den hårda plattlänsen plockade vi tillbaks en hel del tid och lyckades bli 14 på totalen så på kryss och läns går båten riktigt bra. Frustrerande faktiskt att tappa på vattenlinjeåka men så är det. På Tjörn växlade vi mellan orevat och ett rev i kombination med tvåan, samma kombination som på fjolårets Pater Noster som också var blåsigt och med en vindriktning som gav en lång kryss-länsbana i det närmaste. Där hade vi snabbast beräknad tid men då det är jaktstart blev vi trea.



Jag funderar mycket på hur farten på halvöppna bogar i hård vind ska ökas. Vi kör oftast med en stor besättning för att segla plant, på Hermanö fick vi diverse avhopp och var rejält underbemannade viktmässigt. Vi har en reachspinne och är noga med att flytta ut genuans skotpunkt när vi slirar den. Kruxet är att vi alltid släpar med halva havet bakom båten på hårda halvöppna. På hård läns är det lugnt och på kryssen likaså om det är platt vatten som det var på stigfjorden på Tjörn. Med akterlig grov sjö är det en brottningsmatch med rorkult. I lätta vindar tågar vi på bra även på det lite öppna. Anders föreslår ombyggnation av häcken, jag är sugen på det men lite motarbetad av min bättre hälft. "

Min egen kommentar: 
Inte alls längre säker på att en ombyggnad av häcken skulle ge så mycket. Jag kom med förslaget när motorn var urplockad och det var gott om plats invändigt för ombyggnad. Isåfall skära bort det konkava området och laminera nytt. Inte fylla ut med divinycell som jag gjort på min egen båt. 

Nu tycker jag att Lena (Joakims bättre hälft) har rätt!

5 kommentarer:

  1. Vi får bara jobba med det vi har.
    Jag ser att jag syftade lite fel i mitt svar. Kryss i grov sjö är en ren njutning, båten är ett godståg, men läns i hårdvind och grov medsjö är en utmaning, plattvatten och hårdvind på länsen som på Stigfjorden på fjolårets Tjörn funkar fint och då rinner båten på riktigt bra utan att dra för mycket vatten. Hade den sträckan varit halvöppen däremot hade vi suttit fast i vattnet. Det kan nog ändå vara värt att plocka ut motorn, skära bort ankstjärten och ge Luna raka fina linjer. Man ska ju ha något att göra på vintern också🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Joakim! Jag äger också en Mixer och har precis som du, funderat på att räta ut linjerna i aktern. Har även tänkt att bygga infälld badbrygga i aktern i samband med den operationen. Om jag inte misstar mig så ser det ut som Luna redan är utrustad med det. Hur mycket har du tänkt att förändra? Bara undervattenskroppen eller tänker du bredda akterspegeln också? Jag har också lite svårt att hålla fingrarna borta på vintern. Jag har valt att bara köra med en stor bukig fock, code 0 och A2. Code 0:an och A2 kör jag på ett fast peke i glasfiber. Flyttat upp fallet 50cm. Hoppas att Anders får möjlighet att rapportera mer om dina seglingar.

      Mvh. Jonas Johansson SWE 17

      Radera
  2. https://www.facebook.com/groups/490621061049875/
    Här skriver jag lite om projekt på båten och referat från seglingarna. Jag byggde en integrerad plattform ifjol, om du vill kan jag förmedla kontakt med formägaren. Året innan byggde Bosse Fransson ett nytt riktigt fint roder åt mig, djupare och smalare och inte minst i kol🙂.
    Inför fjolårets säsong var planen att flytta upp spinnfallet så långt vi vågade då vi kör med spinnare som är högsmalare än standard, på samma yta. Vi gjorde aldrig det med tanke på att fallhöjd nu kommer bli en faktor i srs men med asymmetriskt och peke måste ju det vara riktigt bra.
    Det jag skulle vilja göra med häcken är egentligen bara att helt räta ut linjerna akterut. Ingen breddning utan bara få bort asymmetrin. Som Anders skriver vill jag skära bort hela partiet och sen räta ut skrovlinjerna från framkant av konkaviteten till skärningen mellan bott och akterspegel. Stort jobb, vi kanske ska begära ett paketpris på ett bra reparationsvarv🙂.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen!
      Jag ska hålla koll på din facebooksida i fortsättningen. Tack!
      Häftigt med roder i kolfiber..Attans där ligger jag i lä. Jag tillverkade ett nytt för några år sedan också,(med stor hjälp från Pianobloggen) min hjärtstock hade spruckit i en svets inne i rodret. Tillverkade en ny hjärtstock i aluminium. Monterade även Jefa rullager, det blev bra. Men jag byggde inte i kolfiber. Hmm. Sätter det på "att göra listan".
      Srs talet blir vad det blir. Det blir rätt. Jag kör någon kappsegling per år med Mixern, så resultat är inget jag ligger sömnlös över. (Men det är kul när det går bra!)
      Vi är nog inne på samma linje vad gäller ombyggnaden av aktern. Ett argument för att få igenom det med hon som bestämmer, kan ju vara att det kanske "klafsar" lite mindre om aktern när man ligger vid bryggan och får in svall akterifrån. Jag ska klura vidare på detta.

      Till Anders: Tack för att du tar dig tid.
      Min favoritblogg!
      Skönt att du är tillbaka.

      Mvh. Jonas

      Radera
  3. Naturligtvis ska du räta ut linjerna i aktern, även om båten knappast kan tillräkna sig IORstatus när ingreppet är klart så får du en trevligare båt som inte suger fast på samma sätt.
    När det är dags för ny blåsa så ska du självklart höja fallet, speciellt om du redan rätat ut bottenkurvan.
    De skillnader det blir i mätetal är högst rimliga och båtens känsla och egenskaper är väl ändå viktigast.
    Att ha något eller några större projekt på gång varje vinter blir nästan som tvångstankar till slut, lite jobbigt men väldigt skoj när det är klart.

    SvaraRadera