Ibland tar jag en tur till Mörarp, till Glanex för att kolla hur det går med Piano. Var där igår, båten har stått inne i ca 15 grader över helgen, 11,4 grader i den stängda ruffen och 51% relativ fuktighet med avfuktaren gående. Hempel Light Primer verkar svårsprutad. Blir inte helt jämt trots att färgen är spädd, härdar långsamt vilket innebär att slippapper beckar igen när mistor från senaste sprutlagret ska justeras. Färgen ska späs högst 10% för att epoxyn ska härda ordentligt. Det blir lite moment 22 när båten måste ut mellan varven för att andra jobb ska in. 15 grader i lokalen är lite för låg temp för att härdningen ska ta ordentlig fart. Och när Piano kommer ut i nollgradigt väder stannar väl härdningen nästan helt. Och om en vecka väntar vi ordentlig kyla i Skåne, neråt 10 minusgrader.
Ordentligt vinterväder alltså. Under den senaste veckan har jag noga följt SMHI's och YR's långtidsprognoser. Och upptäckt att vädret om ca 7 dagar växlar väldigt. Med bara någon timmes skillnad i prognosen anger båda två att temperaturen är ändrad från typ nollgradigt till minus 7-8 grader. Fram och tillbaka. Jag kontaktade SMHI och frågade vad detta berodde på. Det är vädret i USA som är boven i dramat. Där är extremt kall i norra delen och varmt i södra. I gränsen mellan kallt och varmt bildas lågtryck som är mycket svåra att förutse och att ge prognos för vad som händer med dom. Når dom till Skandinavien eller inte? Just nu verkar deras räckvidd vara liten och högtryck och kyla från Ryssland tar över. När det egentligen skulle bli vår!
SRSdebatten på BLUR har tagit fart igen, men också där har trycket inte blivit vad det brukar vara. Mitt intryck är att SRS kommer att fungera lika bra i år som tidigare. Enstaka båtar får mindre justeringar av sina mättal. För Pianos del handlar det väl om en liten höjning eftersom vi har 5 st för/flygande segel ombord, dvs det antal som tidigare varit "fritt", i år får vi en marginell höjning för segel 4 och 5. Kan kanske handla om 10 - 15 minuter runt hela S2S banan. Kan tyckas lite men det är den marginalen vi hade till träpianot (Roffe Erixons träbåt som också heter Piano) 2016. Det bjuder mig väldigt mycket emot att lägga segel i land för att hålla ner mättalet. Segelgarderoben är framtagen för fungera när båten seglas på två.
Inte heller VOR har nåt tryck just nu. Dom skvalpar fram i lätta vindar förbi Salomonöarna. Försprång på 100 NM blir snabbt lika mycket efter beroende på om dom hittar områden där pustarna är lite starkare eller inte. Jag följer båtarna på trackern med inlagda vindar och tittar på vindprognoser ett eller flera dygn framåt men jag tycker det stämmer dåligt. I resultatöversikten där TWS och SOG presenteras stämmer inte informationen med det jag ser i kartbilderna. Beror säkert på att dom vindprognosmodeller som används är för grovmaskiga. Eller spökar också här dom nyckfulla lågtrycken över USA? Hade gärna varit navigatör på nån VOR båt, fast det är väl lite sent påtänkt?
Hej,
SvaraRaderaJag rollade min köl till 606:an med Hempel Light Primer la på 7 lager med lätt slipning i mellan sedan slipat ned till 4000 korn och polerat. Detta gordes under maj förra året ute så det var ordentligt varm, la på ett lager per dag. Så det är värmen som du saknar, tyvärr!
Nej, man kan inte få allt, i det här fallet tidig sjösättning med superfinish i botten. Visar mig ofta hos Roger i Mörarp, men han har fått respit till slutet av mars!
RaderaHar du värme i skrovet medan den står ute så kan det hjälpa något liksom ett par isolermattor på däck och en bra press över med luftspalt vid friborden.
SvaraRaderaFrågan är om det har nån betydelse om skrovet är +2 eller -6 grader. Svårt att värma ytterskalet på ett sandwichskrov. Det är nog in i värmen (+15 grader) över helgerna som gäller.
RaderaKänn på ytterskalet på en kaffetermos efter en timme. Där finns isolering men ändå läcker det värme...
RaderaSkånevintern är vresigt blåsig, avdunstningen av lösningsmedel kanske funkar men den kemiska härdningprocessen som kräver värme är jag orolig för!
Radera