fredag 25 november 2016

Spinnakersättning, gipp och nedtagning i Figaro 2

Jag passar på att skaffa mig ideer om båthantering. Samtidigt som jag njuter av seglarfilmer och - förstås - Figaro 2.

Här kommer två videofilmer som dök upp i flödet.

Den första handlar om att först stagvända och sen falla av och sätta spinnaker, gippa och plocka ner. Den slutar där den börjar med en kryssande Figaro 2.

Den andra videon visar två Artemis Figaro 2 som gippar i lite mera vind.

Mina iakttagelser i första videon:

Stagvändning uppenbart utan autopilot. Det går ju bra det med, gissar att det blåser sådär 6 m/s när filmen börjar som ökar till 7/8 i slutscenerna.

Ingen stress alls, på ett riktigt race går det nog hetare till. Fock i förstagsfoil med fast införare. Gippar först och flyttar över spinnakerbommen sen. Jag körde samma trick när jag i betydligt hårdare vind länsade norrut i Kalmarsund under transportseglingen till S2S start i Oxelösund. Vågorna var mycket värre och autopiloten inte alls lika vass som den NKE som finns i Figaro 2 och jag behöll hela tiden spinnakerbommen på samma sida när jag gippade framåt tillbaka.

Först blev jag lite förvånad när fockskotet hängde över spinnakerbommen efter gippen. Men förstod det bättre när spinnakerbommen plockades ner, den ligger på däck från masten framåt och då ska förstås skoten ligga över. Lika enkelt att hissa focken som om den suttit med travare på förstaget. Vid upplovningen kopplar han iallafall in autopiloten. Drygt 10 minuter video i avslappnat lugnt tempo och i sen eftermiddagssol nånstans på atlantkusten. Tror jag!

Den andra videon är knappt 3 minuter. Gipparna görs på samma sätt, dvs först gippa storen. Och sen så småningom flytta över spinnakerbommen. Spinnakerns lovarthorn är utsläppt ordentligt från spinnakerbommen. Manövrarna görs på samma sätt i båda båtarna.

7 kommentarer:

  1. Et trick som jeg selv bruger når jeg sejler alene er at lade faldet løbe frit agterud fra båden. På den måde er man sikker på at det ikke går i bekneb ved nedtagning af fok eller spiler/gennakker. Det har han faktisk lidt problemer med på den første video. Samtidig er friktionen størst i starten og mindst til slut når man har fået det meste af sejlet ned. Fungerer rigtigt godt.
    /SilverSurfer

    Det forstagsprofil fungerer bedre end mit......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska prova tricket att slänga ut spinnakerfallet i vattnet, har hört om detta förut men aldrig provat. Med enbart ett försegel på förstaget så är det enklast att rulla (varför rullar inte Figaro 2?). Om man vill ha ner seglet på däck borde pistolhakar vara bäst? Facnor har en lösning där hela förstaget rullas (svirvel både uppe och nere). Med jibtop i förstagsfoilen har vi gjort det svårt för oss. Men snabbt!

      Radera
    2. Spinnfallet i vattnet är ett klockrent sätt att undvika trassel, det gäller bara att mata ut på ordnat sätt....en stor knut är en stor knut oavsett den är torr eller blöt.
      Om man vill ha ett rullsystem för försegel på hakar är nog Bartels det bästa alternativet då dom har en smart ide som låser fallsvirveln till förstaget så rullningen drivs både från halshorn och fallhorn.

      Radera
  2. Blir till att öva denna manöver nästa år, körde lite mer eller mindre lyckade solo spinnakergippar innan jag tog upp båten. Autopiloten tappade spåret och spinnakern virade sig runt förstaget en av gångerna. Skall köra solo bankappsegling nästa år så dessa tips är värdefulla.

    Mvh/Dan

    SvaraRadera
  3. En till på samma tema :-)
    www.youtube.com/watch?v=6eiVlC6cJUg

    Hälsningar från

    Eländet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej "Eländet",

      Hoppas det är okej att jag ringer dig i vår och pratar lite Dominant 95 relaterade saker. Min mail adress är dan.ekstroem@gmail.com bara så du vet :-)

      Har haft minst ett exemplar av alla Dominantbåtar utom Dominant 105. Hade Dominant 95 S-11 runt 2002 och har nu SWE-23 (tyvärr tyngre men jag jobbar på den saken..)

      Mvh/Dan

      Radera
  4. Vad är egentligen fördelen med att slänga över storen först och sedan spinnakerbommen? Jag kan tänka mig några eventuella fördelar men får ingen "aha"-upplevelse. :)

    SvaraRadera