söndag 13 november 2016

Vad jag hittar på Blocket

Många båtar får man nästan gratis numera. Särskilt om dom fortfarande ligger kvar i vattnet i november och kylan och snön har kommit. Riktpriset på Maxi 77 på Blocket andra veckan i november är 20 tusen kronor. Finns hur många som helst så jag misstänker att flera av dom efter lite prisförhandling hamnar på nästan precis gratis.

Men det finns andra båtar också. Hur många som helst, annonserna ligger kvar två månader och när jag sökte igenom hela listan fanns det totalt 968 segelbåtar. I snitt drygt 15 per dag.
Corby 33 Inga. Bilden från Blocket!
Vad sägs om en Corby 33, Inga byggd 2007 för 550 tusen (här). Annonsen las ut den 29de oktober, ligger alltså kvar till den 29de december. Om du inte fått någon rejäl julklapp kan det här väl vara en tröst att ta till! Du kommer garanterat kryssa ifrån det mesta du möter på kappseglingsbanorna.

Dan Ekström från Råå har köpt sig en Dominant 95, han håller på för fullt med att konvertera båten till kappseglingsmode, uppgradering av segel och lätta båten så mycket som möjligt. Hans Dominant 95 är inte till salu, men det finns andra.
Dominant 95. Bild från Blocket.
Annonstexten är kort:

Trevlig båt. Hyfsade kojer. Bra kryss ställ (nästan nytt), bra utombordsmotor.

Kostar 41 tusen. Att båten saknar inombordsmotor ser jag som en fördel, det gör båten lätt från början. Vill du plocka in en motor är Saildrive 330 ett riktigt bra val. Väger 50 kg mot dieselmotorns 150 kg. Väg gärna båten innan du slår till (om du vill kappsegla med den) och kolla att den inte är alltför tungt byggd. Med dieselmotor väger S2S vinnaren Eländet (som är ett ganska tungt ex) 3,3 ton. Det finns mycket att plocka bort ur en drygt 30 år gammal båt. Förstås är det ett ordentligt pyssel att få båten i racingskick och slutnotan blir inte helt billig. Annonsen (här) las ut den 12 september och är nog borta när du läser detta. Säljs av Sven Högelin i Botkyrka, det kanske räcker som kontaktinformation.

Det finns fler Dominant 95 till salu. Du hittar en med betydligt längre annonstext (här). Annonsen las ut den 19de september och du har ca en vecka på dig innan den försvinner. Ligger i Vänersborg och är bara seglad i sötvatten. Låter betryggande.

En drömbåt från min barndom helt gratis, utan att ens pruta ett öre (här).
M22, ligger i Blekinge. Bild från Blocket.
Också den här annonstexten är kort:

Mälar 22:a nr 32 "Iris" skänkes.
Stålvagga, rigg ingår .
Kräver omfattande renovering.

Mitt intresse för den här typen av projekt har svalnat med åren.

Nu till en båt som för mig också hamnar under rubriken nostalgi. Dessutom hur billig som helst och fortfarande riktigt bra.
8½ Masthead. Bild från Blocket.
Visst är jag part i målet. Jag har ju ritat den. Johan Larsvall och jag tog fram 8 1/2 i slutet av 70-talet. Byggdes av Biscaya Marin i Gustavs utanför Borlänge. Jag mötte just den här båten vid Skaboholmen utanför Kyrkesund i Aug 2011, skrev om det på bloggen (här).

Kostar 20 tusen. Idag kan jag tycka att båten är lite underriggad (som den kappseglare jag är). Alla 8½or hade mastheadrigg, två har sedan dess höjt sina master med ca 1,8 meter. Mastprofilen finns fortfarande kvar i Skarvens sortiment, det är bara att köpa en bit och skarva på. Lägg skarven en bit under förstagsfästet. Båten har "nästan" ståhöjd, det funkar bra om du inte är alltför reslig. Annonsen las ut den 5te nov, så (om ingen annan snor den framför dina ögon) kan du avvakta till början av nästa år. Kostar som en Maxi 77, ett fynd kan jag tycka!

1 kommentar: