tisdag 22 november 2016

Dan Ekströms båtar

Via den här bloggen har jag fått kontakt med några riktigt nördiga seglare. Nördiga i en mycket positiv bemärkelse. Som helt enkelt inte kan låta bli att kombinera sitt seglingsintresse med regelrätta projekt som innebär intensivt eget arbete. Hit hör Dan Ekström från Råå.
Dan Ekström, en augustidag ombord på Melker i Råå hamn
Dan köper intressanta båtar, behåller dom ett tag och säljer dom sen vidare. En del båtar seglar han nästan inte alls, andra blir mer ögonstenar. I slutet av sommaren var det fyra båtar som låg lite här och där vid bryggor hos RHSS, Råå Helsingborgs Segel Sällskap. En Fenix som familjeseglare, en IF som han bara inte kunde låta bli att köpa tidigare i år men som nu har vandrat vidare. En 707 som varit racebåten, också såld i augusti. Det var en ögonsten men han insåg att man kan inte hålla sig med två ögonstenar om det ska bli en riktigt vass kappseglingsbåt. Den fjärde båten och som ersatt 707 som ögonsten och numera den enda båt som finns kvar vid sidan av Fenixen är en Dominant 95 Melker inköpt från Malmö i början av augusti.
Melker efter att mycket av bröten inombords är avlägsnad!
707
Dan har mycket gott att säga om 707 och Dominant 95, båda ritade av bröderna Edwardsson. Melker är genom åren hans andra Dominant 95. Stadd under snabb omvandling till en ren kappseglingsbåt. Ibland är det svårt att hänga med i hans turer.

Han har rivit ut mycket. Tänk allt man monterar in i sin båt, allt sånt där som är absolut nödvändigt. Rostfri färskvattentank, några extra hyllor i styvluckorna, för säkerhets skull i riktigt tjock plywood, ett succesivt påbyggt pentry, innertak, kojgarnering osv. Toaletten med septitank åkte också ut, måste förstås in igen men inte lika tunga grejer. Plus allt bröte som fanns överallt. Säkert drygt 200 kg åkte ut, akterspegeln lyfts sakta upp ur vattnet.
Rak mast
Mycket mastböj
Ett nytt storsegel från Boding beställde han ganska omgående. Den gamla laminatfocken gick i flisor, en ny har kommit nu när det är november. Det blev sen upptagning för att hinna prova ordentligt.
Rimfrost
November, snudd på som septembe!
Dominant 95 har 7/8 rigg med ganska lång kaltopp och bara måttligt svepta spridare. Blir svårt att få till ordentlig förstagsspänning utan backstag. Fioler kan vara en lösning, men dom måste då vara lite framåtriktade för att styva upp masttoppen.
Ska bli kappseglingsfinish! Har han lovat!
Nu i slutet av november är hans båda kvarvarande båtar upptagna på land. Fenixen är vad den är. Melker ska få lite extra omvårdnad för att bli den vassa kappseglingsbåt han är ute efter. Hur torkar man ut ett drygt 30 år gammalt glasfiberskrov. Mitt råd är att värma inifrån och lägga på något som isolerar på utsidan. Det är som ett hus som ska tilläggsisoleras. Lägg isoleringen på utsidan så att all kondens hamnar i isoleringen. Innanför kondensskiktet blir det torrt och fint.

11 kommentarer:

  1. Kan bara säga heja Dan, kör så det ryker! Angående att torka skrov så går det att accelerera processen. Kör värme inifrån båten i några veckor. Räcker med 20 grader om det är ett par grader plus ute. Fixa en vakuumpump och klä de ytor som skall avfuktas med nåt material som kan absorbera fukt utan att helt komprimeras av vakuumet. Funkar bäst på rena enkellaminat utan gelcoat, så det krävs en del timmars jobb innan avfuktningen. Räkna inte med att bli av med massor med vikt. Det är en myt att det finns plats för hundratals kilo vatten i laminatvolymen som finn i undervattenskroppen hos en knappt tio meter lång segelbåt. Den nya storen ser riktigt fin ut!

    Thomas Wiberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Thomas!

      Har en medfödd defekt som gör att jag måste köra så det ryker, inte alltid logiskt men logisk kan man vara på jobb. Båtar är passion inte logik!

      Fukten ser ut att vara begränsad till ett fåtal område, skall låta färgen torka (precis upptagen) och sedan mäta mig fram till vad som måste göras. Det där med 100 tals liter vatten hörde jag redan i mitten på 90-talet och var skeptisk till påståendet redan då :-). Vill bara uppnå en torr botten utan osmos tendenser (blåsor) så jag kan lägga på epoxi i vår. Ytfinishen är lika viktig för farten som för det mentala lugnet..

      Storen köpte jag av UK, de var de enda som kunde leverera på 2 veckor, ville testa båten så mycket det gick innan upptagning. Storen är designad efter specen "plan och öppen", är allergisk mot djupa svårtwistade storsegel. De flesta är enligt mig designade för djupt i grunden. Är nöjd med nya storen men inte det sladdriga standard masten, blir fiol i vinter.

      Ny maxfock beställd av Boding. Dominanten bär genua upp till 10 m/s utan problem, grymt styv båt vars lättvindsegenskaper är blygsamma. Ny genua är således också ett måste innan vårsolens strålar når Råå hamn.

      Sedan har man ett 20 tal projekt till i vinter, som så många andra av oss båtnördar :-).Man skall vara glad för att man brinner för något, inte alla som gör det.

      Mvh/Dan

      Radera
  2. Det är kul att bli av med fukt i båtar. Man får ha tålamod,för det går inte superfort. Att bli av med fukt i distansmaterial går också, även om jag hör rykten om att det inte fungerar utan att byta ut distansmaterialet.
    En fuktmätare är guld värd så man vet var man ska lägga in stöten!
    Niklas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fuktmätaren är nog Dans viktigaste hjälpmedel när han fixar gamla båtar. Jag lånar den ibland!

      Radera
    2. Hej Niklas,

      Fuktmäter alltid båtarna innan köp, speciellt viktigt när man köper äldre båtar med distansmaterial i skrov och däck. Nästan alla båtar har höga fuktvärde någonstans men man får bedöma vad som är allvarligt eller inte.

      Slipade ner ca 20 % av båten idag, den är helt frisk i plasten, trodde jag inte när jag tog upp den och tyckte mig se små blåsor på vissa områden.

      En fuktmätare återbetalar sig snabbt, redan vid prutningsstadiet :-)

      mvh/Dan

      Radera
    3. Ja, det är fint att ha koll och slippa gissa. Blir finemang med bra botten för dig framöver och skönt att plasten är fin.
      Slipar om min botten nu med lite pauser emellan. Man känner sig allt lite ensam om sådant pyssel så här under vintertid och är då skönt att veta att det finns andra som gör liknande saker. Se: x79.nu under 2016 för lite foton på mitt företag!
      /Niklas

      Radera
    4. Sådags för mig att lämna synpunkter nu, men provade du med varmluftspistol och skrapa?

      Radera
    5. Fin båt X79:an, har inte haft en sådan men dock den uppskalade storasystern Ravage 36:an. Ingen lyckad uppskalning och mycket större botten att slipa ner :-). Gjorde den i samma färger som din, grått o vitt.

      Jo man känner sig lite ensam i hamnen men det är bara skönt, att plocka av sig andningsskydd, brillor och hörlurar varenda gång någon skall prata är ineffektivt värre :-). Lycka till, du kommer gå som en raket i vår!

      Mvh/Dan

      Radera
  3. Nej, den där metoden har jag inte provat. Kan verkligen epoxi bli så pass mjuk av rimlig värme undrar jag spontant.. Men vad vet jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kallhärdande epoxisorter (sådana som härdas utan tillförande av extra värme) har en HDT (temperatur där dom börjar mjukna) mellan 50-65 grader celsius. Därför går det oftast utmärkt att ta bort en epoxi från en yta med hjälp av varmluftspistol och skrapa. Var bara försiktig med värmen.

      Thomas Wiberg

      Radera
    2. Ah, tack för infon! Värt att testa.
      /Niklas

      Radera