måndag 8 augusti 2016

Reparationer

Juli är förbi, vemodets månad har kommit. Julis vita ljus har blivit Augustis gula. Piano står på land för reparationer. Bohusracet krävde sin tribut, efter rundningen av Strömstad kom det riktigt hårda vädret, någon båt mätte 24 m/s som mest. Vi uppskattade att medelvinden var ca 15 m/s och väldigt byigt. På länsen till Trestenarna satte vi spinnaker, men broachade nästan direkt. Vi har seglat spinnaker i 17 m/s under Ven Runt för två år sen, då gick det hur stabilt som helst. På plattvatten söder om Ven och väldigt stabil vindriktning. Vinden som kom efter Strömstad var extremt byig och vågorna växte snabbt till sig.

Vi plockade ner spinnakern och länsade med stor och fock, tog ett rev i storen, sträckte fockfallet, rundade Trestenarna, lovade upp, gick ett kort slag för BB, slog sen och seglade sydlig kurs, pekade utanför Kosteröarna. Som båtarna framför oss. Sjön hade vuxit riktigt ordentligt, det blev några dunsar. Plötsligt spricker focken rakt av, vi får ner den ganska problemfritt. Faller av söder om Tisler och söker sjölä innanför Nordkoster där vi sätter vår HWJ, heavy weather jib. Sen är det sträckbog med några slag utanför Gluppö in i mål.

När vi seglar söderut från Kosteröarna ser vi att riggen är lös, vanten hänger och slänger i lä. Vi håller tummarna. På söndagsmorgonen kommenterar en båtgranne som klättrar över Piano att vår rigg är väldigt lös.

Efter Bohusracet slöseglar jag med barn och familj i olika omgångar 2½ vecka i Bohuslän. Vi seglade väldigt lugnt men båten knarrar oroväckande. Knarr betyder glidning mellan tryckbelastade ytor. Allteftersom börjar skadebilden klarna.
Tierodfäste i mastens bakkant.
Däcket är lyft ca 9 mm, tierod har inte klarat att motverka detta. Hakplåtens popnitar har skjuvats av och T-terminalen skurit upp en ca 10 mm lång skåra i mastens bakkant. Dessutom har mastfoten kollapsat ca 4 mm, hade använt sandwichlaminat, noga genomräknat, men uppenbart underskattat dom verkliga belastningarna. Mastfoten var enkel att byta på plats vid bryggan, lyfte masten i däcksnivå mha kofot, slog ur den gamla mastfoten och skruvade fast den nya, 15 mm högre. Men det fanns mera att reparera.
Det inritade lite darriga strecket visar sprickan när Piano står på land. Skarven är överplastad tidigare, sprickan har gått mellan den plastningens överkant och toa-modulen. Mer gelcoat än så här var det svårt att få bort.
Toalettmodulen har lossat från skrovet. Det är den viktigaste uppstyvningen av båten för att hålla ihop skrov och däck i centrumlinjen. Med mast på däck har istället stöttan den funktionen. Piano har som enda Hansson 31 genomgående mast. Toalettmodulens framkant är placerad alldeles bakom röstjärnen och när den lossade lyfte däcket och båten trycktes ihop. Riggspänningen försvann.
I bilden ovan syns en av skruvarna som håller kölflänsen. Toa-modulen sitter på SB sidan och när vi seglar SB halsar dras kölflänsens lovartsida neråt (mot havets botten). Piano har 28 mm tjockt vacuuminjicerat enkellaminat i botten utan bottenstockar. Det är starkt men mer elastiskt än ett skrov med bottenstockar. Det krävs ett rejält förband för att klara de dragkrafter som håller ihop toa-modulen och skrovet när vi seglar hårt för SB halsar.

Upptäckte sprickan när jag lyfte durken för att städa ur båten. En 2 mm bred spricka när riggen var lös. Beställde lyft, ville att båten skulle stå på kölen för att sluta sprickan. Väl på land gick den också ihop.

Slipa bort gelcoat är ett ganska tungt jobb. Åkte till Hornbach och köpte en Bosch rull-slipmaskin. En ny typ av maskin (iallafall har jag inte sett den tidigare) som såg bra ur. Mha maskinen och handslipning fick jag bort det mesta, fram med epoxy och glasfiber, la på 4 lager 450g biaxial matta, blandade lika mycket epoxy som mattan vägde och la på för hand.
Färdigt (får göra det snyggare till hösten). Med durkstödet också på plats.
Gjorde ett nytt hål för hakplåten till tierod ca 40 mm nedanför det gamla. Skar ur lite ur durken för att få passning mot plastningen. Piano är nu fit for fight. Ven Runt på lördag, med besättning från Åmål (Joakim Axelsson), Vetlanda (Bosse Fransson), Stora Höga (Bosse Bergqvist), Rekekroken (Hans Kimblad) och Viken (jag får också vara med).

I torsdag var jag nere i Limhamn, Henrik reparerade focken. En ny bit Technora där seglet delvis trasats sönder och ett helt nytt förlik.
Reparerar snörpen, den nya Technorabiten ovanför översta lattan. Har bytt från sneda till raka lattor, dom gamla sneda lattfickorna finns kvar. Igår gick ekipaget med Henriks H-båt mot Helsingfors och H-båts VM!
Väntar på kranbilen och att kulingen ska blåsa över.

3 kommentarer:

  1. Du är ett fenomen. Anders! Vi andra vanliga dödliga hade gett upp säsongen och låtit båten stå kvar på land. Vad är orsaken till att Du byter från vertikala till horisontella lattor?

    Lycka till på Ven runt!

    Thomas Wiberg

    SvaraRadera
  2. Ibland tar det lite emot, efter 9 veckors segling är seglingssuget inte jättestarkt. Men jag vet att hösten kommer att kännas bättre om jag kör ända in i kaklet. Det är ju minst en månad sommar kvar.
    När det gäller segel lyssnar jag på alla goda råd runtomkring mig. När det gäller lattor har jag lyssnat på Henrik E, Speciellt när seglet börjar bli lite trött är horisontella lattor bättre. Med stela horisontella lattor kan seglet inte rullas, jag letar böjbara lattor av hög kvalite. Tacksam för tips om detta!

    SvaraRadera