tisdag 30 augusti 2016

Efterdyningar

Om två dagar är det september. Den gångna helgen seglade 34 båtar Saltholm Runt från Limhamn. 164 båtar seglade Hyundai Cup från Nynäshamn. För en dryg vecka sedan seglade 295 båtar Tjörn Runt med start i Stenungssund.

Alla tre seglingarna har fått sina efterdyningar. Satholm Runt pga att bara 10 båtar lyckades ta sig i mål innan tiden gick ut kl 18.00. Hyundai Cup pga oklarheter när det gäller den vinnande båtens mättal. I Tjörn Runts fall har diskussionen mest handlat om banan.

För att ta seglingarna i tur och ordning.

Stiltje i kappseglingssammanhang är ingen ny företeelse. Väldigt frustrerande för dom som seglar och trist för arrangören. En båt hittade ett privat vindstråk vid Saltholm på väg mot Flakfort, gick in på riktigt grunt vatten och rann ifrån alla andra. Startade kvart i 10 och gick i mål kvart över fem efter 7½ timme. 7 enskrovsbåtar kom i mål innan tidfristen gick ut kl 18. Några båtar kom in bara några minuter efter kl 18, bl.a. halvtonnaren Antheor som hade en seglad tid som skulle innebära totalseger om den hade registrerats.

Det faktum att långsammare båtar riskerar att komma efter maxtiden har diskuterats i en rekordlång tråd på facebook: Express SWE 39 (en öppen grupp). Seglingsledningen har redogjort för hur dom har tänkt, som vanligt kommer kommentaren "aldrig mer" från någon som känner sig riktigt frustrerad. Av egen erfarenhet vet jag att det känns bra med ett resultat. Oavsett om seglingen varit strulig eller "orättvis". Det som ligger närmast till hands är att banan skulle ha kortats av. Men i så fall var? I dom två minsta klasserna kom ingen båt i mål i tid. Flertalet kom inte ens förbi Flakfort. För er som inte känner till farvattnen runt Saltholm, så gick banan motsols, Flakfort, som är en konstgjord ö norr om Saltholm är rundningmärket längst bort från starten vid småbåtshamnen i Limhamn. Dom som inte lyckades ta sig dit hade alltså inte ens seglat halva banan. Skulle målet flyttas till Flakfort? Eller till rundningsmärket utanför Dragör? Det ingår i handikapkappseglingens villkor att en liten båt seglar långsammare och därmed oftare inte kommer i mål i tid. Det fanns ingen beredskap att korta banan. Som seglare hade det kännts bra att veta att målgången hade kunnat ske vid Flakfort eller Dragör. En ganska förmäten kommentar i facebooktråden är att "om vi kortar banan är det inget riktigt Salthom Runt". Rätt i sak med vittnar om en nonchalant hållning mot seglarna. För mig handlar det mer om att kappsegla i vattnen runt Salholm än att till varje pris komma runt ön.

Det tredje alternativet när det gäller Saltholm Runt är att ha söndagen som reservdag. Jag har ett svagt minne att detta fanns i seglingsföreskrifterna när jag seglade med träpianot (här) på 70-talet. Oavsett vilket alternativ man väljer, så vet jag att seglarna - speciellt dom som seglar långsamma båtar - uppskattar att man garderar sig mot stiltje och svaga vindar på det här sättet. Kräver mycket resurser och blir dyrt? Det krävs att en målgångsbåt går ut, varför inte gå ut med den säkerhetsbåt som bör finnas standby? Viktigast är att seglarna upplever att seglingsledningen anstränger sig ordentligt för att få till ett bra race.

Strul när det gäller Hyundai Cup kan du följa i kommentarerna (här). Efteranmälan kunde göras tom dagen innan start. Anmälan om att segla utan spinnaker skulle göras senast 48 timmar innan start. Det här gick inte ihop. Det blåste mycket och den på fredagen efteranmälda A22an Humminbird seglade med SRS utan undanvindssegel och vann första priset, en bil Hyundai i10. Här tycker jag det handlar om ett stort mått av nonchalans mot seglarna. Inbjudan innehåller två direkt motstridiga uppgifter, seglingledningen ägnar sig åt paragrafrytteri som seglarna kontrar med att försöka hävda sunt förnuft. Hur skulle det här ha hanterats? Förstås skulle inbjudan inte innehållit motstridig information.

Det kommer alltid att finnas båtar som väljer segelkonfiguration efter vindutsikterna. Ska man bestämma sig 48 timmar innan start blir det mer lotteri än om man kan vänta till dan innan. När en bil hägrar som första pris så är man mycket mer benägen att ge sig in i det lotteriet. Kanske lika bra att lämna öppet att bestämma sig till samma morgon som seglingen går? Då tar man iallafall bort en stor del av lotteriet! Vi seglar handicap med hur många typer av båtar som helst. Som alla har sina egna sweet-spots. Minskar vi inslaget av lotteri så blir trots allt seglingsskickligheten mer avgörande. Med ett enkelt excelark kan man snabbt få fram uppdaterade jaktstarttider.

Tjörn Runt diskussionerna har jag egentligen aldrig förstått. Förrän i år. Mitt bland den vanliga högen av BLUR kommentarer med stegrande nivå på invektiven kommer en kommentar av Folke Ohlsson (här). En hyllning till Tjörn Runt, en sorg över att den gamla Tjörn Runt känslan är på väg bort, en vilsenhet över en utveckling som innebär att dagens båtar seglar betydligt fortare än 70/80 talsbåtarna. Rör inte det Tjörn Runt som jag älskar och som jag aldrig kommer att överge oavsett vad. Publiken utefter banan, trasslet i Kyrkesund. Fest och kalas är inte viktigt, det är känslan på banan som är viktig.

Här står gammalt mot nytt. Planade gennakerbåtar mot långsammare spinnakerbåtar. Moderna segelgarderober med en hel uppsjö olika gennakrar mot bara en eller två spinnakrar. När det traditionella sättet att segla en båt har ersatts av något helt annat. När vi som har kvar våra gamla 70/80 talsbåtar och älskar dom vill fortsätta att segla på samma sätt som förr.

Jag har aldrig seglat Tjörn Runt, vill det ännu mindre med Piano. Helt enkelt för att jag inte vill riskera kölen. Kappseglingar där det lönar sig att segla riskabelt undviker jag. Bohusracet är OK. Saltholm Runt med motström som man kan undvika om man vågar sig långt in mot Saltholm, den seglingen undviker jag också. Hyundai Cup med Piano nästa år lockar. Seglar alltid med undanvindssegel kopplade. Piano är ingen SRS optimerad båt. Bara en båt som ger väldigt fin seglingskänsla!

4 kommentarer:

  1. Jag kan rekommendera långa banan på Tjörn Runt Anders. Mycket trevlig segling. Vi var en av rätt få långsamma båtar som valde att segla långa. Jag har många olika skäl till valet och jag har seglat kortaste vägen på korta banan många gånger så det hänger inte på oförmåga att gena:-).
    Långa banan blir lite skärgård och lite hav i en bra blandning samtidigt som man slipper den i mitt tycke trista sträckan från tjörnekalv och upp förbi Ängeviken.
    Kul och bra segling helt enkelt.
    Jag gillar valmöjligheten och kan inte förstå den militanta hållningen många verkar ha i frågan. Två val borde generera fler båtar totalt. Korta banan stängs ju ej, det var fler båtar som seglade den.
    Nästa år ser jag fram mot en frisk sydväst och en härlig resa till Hätteberget.
    Vi körde källösundsbron men vågade inte gå längst till vänster på hakefjorden, det var ju annars tanken. Vi låg först i gruppen när vi kom ut på fjorden, strax efter Melgesen som vann vi föll av mot mitten för att så många båtar gick långt höger. medan han höll mer vänster. Synd men vi vågade inte kanta så tidigt.
    Mvh Joakim

    SvaraRadera
  2. Jag är förvånad över att man stänger seglingen så tidigt (18:00), eller seglingarna för det finns fler som stänger tidigt, det är väl ljust åtminstone till halv åtta.
    Och de flesta är väl lediga dagen efter.
    Vad beror det på ?

    mvh
    Svenne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anders Nilsson har på sin blogg
      http://sundetregatta.blogspot.se/2016/08/stiltje-inget-dromlage-for-nagon.html
      gått igenom dom möjligheter som finns när det gäller tidbegränsningar.
      Jag tror att ingen egentligen har bekymrat sig om detta pga att det händer så sällan. Jag hoppas och tror att det åtminstone för Saltholm Runt i framtiden kommer att vara genomtänkt och tydligt vad som gäller. Dom ideellt jobbande funktionärerna har sina legitima skäl att tycka att 10 timmars insats räcker (om börjar väl kl 8). Och festen ska ju hinna börja innan det är dags att somna.

      Radera
  3. Arkö Runt hade ingen möjlighet till avkortning tidigare. 2012 var det en (1 st) båt som klarade tidsgränsen. Vi missade gränsen med 10 minuter trots över 4 knops medelfart runt banan...
    Efter det kom tre olika ställen där banan kunde få ett avkortat mål. Där finns öar och sjömärken som alla rundar tajt och därmed är lätt att lägga en blåflaggad båt utanför som ny mållinje.
    I år kom ett annat problem där 1:a start gick 09:30 och de hade hunnit 1,2 nm när 4:e och sista start gick 1,5 timme senare. Då hade vinden börjat komma. Kanske inte så svårt att gissa vilken startgrupp som totalsegraren kom från? Hade de flyttat första start 1 timme och lagt 10 minuter (istället för 30 minuter) mellan starterna så hade alla få någon vind och sista start hade gått på planerad tid.

    SvaraRadera