Kranbilen kom tisdag morgon och vi sjösatte
Piano i kuling. På lördag blir det Ven Runt för 5te gången. DMI spår WSW ca 7m/s i starten kl 10 och något ökande under dan, seglingen brukar ta drygt 4 timmar.
|
Seapilot GRIB-fil, vindprognos för lördag kl 13:56. Start uppe t.h. bland klumpen AISbåtar, runda Ven ner t.v. |
På Ven Runt är strömmen mer intressant än vinden, prognosen säger sydgående omkring en halv knop vid Ven NW udde. Det är där båtar ofta blir hängande i motström och lättvind.
|
Udden upp t.v. är Helsingör. Det blir första gången Piano seglar Ven Runt i sydgående ström. |
Vilka taktiska finesser kan vi hitta på med dom här vind- och strömprognoserna. Tror faktiskt att det inte blir så många om ens några? Sannolikt kommer banan att läggas så att vi får kryss från Ålabodarna (ungefär rakt öster om Ven) motsols eller medsols runt ön. Därutöver blir det mycket halvvind, både förbi Vens SWsida och nära svenska sidan upp mot Råå. Vi får nog anledning att hissa vår jibtop ännu en gång. Det seglet har varit en god investering och var ju det vapen vi hade att sätta emot gennakerbåtarna på Seapilot 2Star. Vi seglade inte ifrån dom på halvvvind/slör men kom inte mer efter än att vi kunde ta igen det vi hade förlorat på kryssen.
På lördag finns Göran Wikings nya FarEast28
Röde Orm och Jonas Lovens Thompson T-780 med på startlistan. Plus 2st J80 och en Melges 20. Allihop planande gennakerbåtar! Går det att klara dom på en halvvindsbana? X99
Mille kommer också. Vi har slagit dom 3 Ven Runt av 4 på beräknad tid men aldrig på seglad tid. En av
Pianos utmaningar i år är ju att segla ifrån X99. Vi har klarat det hittills (på Seapilot 2Star och Bohusracet) men
Mille blir svår.
Idag spände jag riggen på
Piano, hoppas att epoxyreparationen har härdat tillräckligt. Det var iallafall inga obehagliga ljudeffekter som nådde mina öron allteftersom vanten drogs åt. Imorgon seglar Bosse och jag ner båten till Råå, då är det dags att spänna igen, brukar behöva göra det några gånger efter att riggen varit avlastad.
|
Har kvar min riggmätare från Express-tiden. Brukar ha 38 på toppvanten (den högra wiren). |
|
Brukar ha 35 på undervanten, visar här 36, dvs lite hårdare än tidigare. Vi ska prova lite rakare mast nedtill i morgon. Mastens förkrum är ca 2 cm, med häckstaget kan krum ökas ca 5 cm. Blir ännu mer när vi seglar eftersom hakplåtarna till toppvanten är monterade ovanför förstagsfästet. |
Tog en bild på den nedflyttade tie-rodden också.
|
Gamla hålet (som drogs sönder när däcket lyfte) syns (knappast) bakom T-terminalen (kopplingsbiten mellan vantskruv och hakplåt). Jibtop och spinnakerstagsegel ligger inklämda i förpiken. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar