tisdag 20 september 2016

Nerräkning igen

Sannolikt blir det årets näst sista segling, nerräkningen har börjat inför Byxelkroken 2016. Startar lördagmorgon den 24de september från Västervik, första halvan av banan går genom skärgården söderut, därefter över norra Kalmarsund mot Byxelkrok. Jag har dom senaste två åren seglat med Bosse Franssons modifierade Dynamic 35 Existens. Så även den här gången. Nu med den tydligare rollen som navigatör.

Numera finns ju weather routing tillgängligt hos Seapilot. Försökte tränga in i Expedition för några år sen, gick tom en kurs i Stockholm som leddes av två som det sades erfarna norrmän. Men kursledarnas dialekt i kombination med att man uppenbart skulle vara förtrogen med programmet innan man kom till kursen (vilket jag inte var) innebar att det mesta var obegripligt. Jag valde att göra annat på söndagen, Stockholm har mycket att erbjuda.

Seapilot routing program har jag lyckats överlista. Det finns minst två tillgängliga grib-filer att ladda ner till programmet: GFS och Weatherpal.se/grib från SMHI. Efter kontakt med Seapilot supporten har jag fått polardata för intressanta båtar. Till Bosses båt använder vi J/105 och J/109. Till min egen båt passar X332 polaren bra. Den gångna sommaren har visat att vi håller nästan samma farter. X99 hade kanske passat bättre, men till den har jag inte hittat data.

Såhär 4 dar innan racet finns bara GFS grib-filer tillgängliga. Träffsäkerheten är ännu inte spiksäker så ta bilderna härnedanför med en stor nypa salt. Den första bilden gäller lördagen, när vi seglar mot Öland.
Till Byxelkrok på lördagen. Svag undanvind mest hela tiden.
Lördagens västliga vind ökar något på söndagen och vrider till SSO. Återfärden går nog snabbt. Vindprognosen fångar inte alls upp lokala effekter på öarna i skärgården, förbi Ålö in till rundningen av Tunnholmens fyr blir det sannolikt plattläns. Routingen visar att vi ska in bland öarna när vi skär med gennakern, men därinne blåser det ännu mindre så det är inget alternativ. Samma svåringhet som förra året alltså.
Retur på söndag. Skärning över Kalmarssund och i skärgården!
I morgon är det dags för ny routing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar