söndag 10 april 2016

Segt

Läser alla peppande facebookinlägg om båtar som är sjösatta och träning på sjön. Och här står vi fortfarande på land. Det blev ett avbräck i hela vårutrustningen och spacklingen av nytt förskepp. Det dammade för mycket inomhus helt enkelt. Vi fick avbryta alltihop och vänta in utomhusväder.

Nu är Piano utomhus, ännu inte färdigspacklad, ännu inte epoxymålad. Jag känner mig ordentligt stressad.

Bosse B tog bilden. Formfelet är under 0,5 mm, mer slipning återstår.
 Har iallafall lyckats montera nytt Lithiumbatteri med BMS, laddare och Victrondisplay för övervakning av batterikapacitet.
90Ah Lithiumbatteri från GWL med BMS urladdningsskydd. Styrdator till autopiloten med Seatalkanslutning ner t.v. väntar på montering. Röd kabel direkt på batteripolen är laddningskabel.

Shunt från Victron för mätning av strömförbrukning. Noll-skena t.h. om shunten. Förstärkaren för mätning av spänningsfallet över shunten är placerad direkt i anslutning till själva shunten. Det innebär en betydligt robustare mätning än i det tidigare Mastervoltsystemet. som krävde twinnade ledningar mellan shunt och förstärkaren som är placerad i displayen. Spänningsfallet är på µV-nivå, Lätt att störa ut den signalen.
 Hela elcentralen är placerad på BB-sidan, batterierna flyttade jag över till SB sidan för några år sedan av viktsskäl, det blev helt enkelt för mycket tunga grejer på BB-sidan. Enseparat noll-skena på SB innebär att jag slipper dra svarta kablar för SBplacerade instrument och apparater hela vägen från BB-sidan.
Också laddaren kommer från GWL, det är samma typ av laddare som Stefan Kindeborg beskrivit på facebook. Slår av när batteriet är fulladdat, jag testade idag.
En Victrondisplay visar spänning, strömförbrukning, effekt, uttagna Ah och kvarvarande tid om förbrukningen behålls konstant. Ganska liten och pillig att hantera. Jag gillade den större Mastervoltdisplayen bättre, den visade spänning, strömförbrukning och kvarvarande kapacitet samtidigt.
Jordfelsbrytare, 230V uttag, elpanel, kylskåpspanel, cigarettuttag för laddning av paddor och telefoner samt Victrondisplayen.
Jo visst - lite rörigt i elskåpet. Men då skulle du sett förra året. Ett kromat vägguttag för anslutning av laddaren. Bakom röran kan man ana noll-skenan för BB-sidan.
 Navigationshörnan på SB sidan börjar ta form. Autopilot, plotter, VHF och AIS med separat GPSantenn ska anslutas till varandra. NMEA0183 ansluts med klena signalledningar. Varför kan inte Raymarines VHF 55 och True Heading AIS anslutas med Seatalk? Då hade all kommunikation klarats mycket enklare. Till nästa båt satsar jag på ett enhetligt system. Kanske tom Raymarine engång till?
Navigationshörnan när allt fortfarande hängde löst.
Nu på söndagskvällen har jag iallafall lyckats koppla ihop allt utom anslutningen mellan VHF och e7 plottern.

Måste hitta en bra plats för GPSantennen till AIS. Kan man placera den under pushpit i aktern? Eller stör det rostfria röret som hamnar rakt ovanför GPSmottagningen?

Bosse B kom ner från Göteborg idag, vi jobbade oss igenom några svåra moment. Men ett återstår. Som ger mig riktig beslutsångest: var ska värmaren placeras? En Wallas 1300, som värmer lokalt, kan tex inte placeras i en stickkoj. Då blir där alldeles för varmt när resten av båten fortfarande är svinkall (jag tänker mig segling till Oxelösund i Maj). Skulle funka i salongen, men under kojen blir utrymmet knappt för bränsletanken. Ska jag ansluta ett flexibelt 75 mm rör för att leda värme från stickkojen ut i salongen? Då krävs en separat utblåsfläkt för att den ganska klena värmaren ska kunna trycka ut nån värme. Jag hoppas någon god ide ska dyka upp i mina drömmar.

Alltid samma stress såhär års. Lär jag mig aldrig nåt?

5 kommentarer:

  1. Jag har placerat GPS antennen till min True heading AIS class b transponder under akterpulpiten utan problem.
    Sliter istället med att få ut signalen på 2 Watt för presentation på Marine Traffic's web sida. Använder en splitter till VHF antennen i mast toppen. Får fina utvärden efter byte av antenn och kabel. Ingen på True heading kan förklara för mig var felet ligger. Lite som din batalj med Raymarine. Är det någon som vet råd?
    Mvh
    Leif

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du nån antennskarv mellan True Heading AIS och antennen i masttoppen? Hur långt antennspröt i masttoppen?

      Radera
  2. Stubb-antennen är kort, inköpt från Hjertmanns med tillhörande kabel. VHF hörs klart o tydligt när jag testar mot andra stationer.
    Har en skarv mellan AIS och antenn kabeln, här använder jag skarvdon. TH supporten föreslog att koppla AIS direkt på antenn kabeln förbi splittern, tyvärr inte bättre. AIS:en har varit inom TH för check så den skall vara ok. Leif

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer att ha samma AIS och VHF antenn till sommaren. Har en Raymarine E55 VHF. Men inget skarvdon på antennkabeln för att undvika den dämpningen. Löder på ny anslutningskontakt i stället. Också min VHF fungerar, men bara till närliggande båtar. Får in Sthlm Radio bra, men har ännu inte lyckats genomföra en kontaktkontroll (anropar via Helsinborgs kustradiostation) med dom. Vill ju inte gärna bli vägrad start från Oxelösund pga att AIS inte fungerar.

      Radera
  3. Har haft gps-antennen på akterpushpit och det fungerade utmärkt, fäste den mot övre aktre röret. Flyttade in antennen under skarndäck bakom navbordet förra våren, och då fungerade AIS lite intermittent. Antagligen pga hajkande besättning - ytterligare en nackdel med att köra fullcrew ;-) Nu flyttar jag nog ut antennen igen på aktern för att vara säker på att det hela lirar. Ska även byta VHF-kabel i masten, meket verkar aldrig ta slut... känner igen stressen inför sjösättning. Varför blir det alltid såhär?!

    SvaraRadera