fredag 11 mars 2016

The Piano

1993 kom Jane Campions film The Piano, jag såg filmen den 6te november kl 4 på eftermiddagen. Samma kväll skulle jag gå på jazz-dans på Grand i Lund, vi var ett stort gäng som skulle dit. Filmen var lång. Kom sent, det fanns en plats ledig vid bordsänden. Hamnade mittemot K. Idag har vi två barn, inne på värt fjärde hus och vår (nåja) fjärde segelbåt. Inte konstigt att vi döpte båten (nr 4) till Piano.

Pianot i The piano är till salu. Fast just det pianot är inget fungerande piano. "No mowing parts" står det i annonsen. Fast jag kommer bestämt ihåg att iallafall tamgemterna trycktes ner i filmen.
Ada är döv, hon uttrycker sig genom pianot!
Bild från annonsen på Trade me, ett intefungerande piano med noter till ledmotivet ur filmen.
 Faktiskt tillverkades två pianon till filmen. Minst ett sjönk.


I slutet av filmen återvänder Ada till Scotland, med i kanoten (?) ut till fartyget som väntar på redden finns också pianot. Ett piano som färdats från England till Nya Zeeland, lastats av på stranden, med stora mödor släpats genom urskogen, installerats i ett uthus, där Ada spelat på det och där den man hon kom för att gifta sig med jagar henne  med en yxa, hugger av henne spetsen på höger pekfinger. Han löper amok när han inser att hon blivit kär i en av hantverkarna på gården. Men hon sätter på sig en silverprotes och spelar vidare. Fast inte förrän hon med sin dotter och nyvunne älskare återvänt till ett stilla förortsliv i Scotland. Där fick ni hela storyn på ett bräde. Jovisst ja - pianot gled av kanoten och började sjunka, ett rep snarade Ada som följde med i djupet. Men förstås - repet snodde upp sig.
På en strand i NZ för drygt 150 år sen. Ada med sin dotter anländer helt ståndmässigt till nybyggarland i NZ.
 I en intervju 2013 berättar Jane Campion att hon från början tänkt sig ett annat slut - repet som snarade Ada skulle inte sno upp sig. Jag funderar ibland över om jag med det slutet hade fallit så pladask för K den där kvällen för drygt 22 år sen?
Skrev han pladask?
Pianot i sitt uthus
Hur det gick med försäljningen av pianot? Utropspriset vid första auktionen var 1000 NZ$, knappt 6 tusen kr. Pianot ropades tillbaka av säljaren för utropspriset. Sen uppgavs det vara sålt för 1500 NZ$. Det råder stor tveksamhet om det verkligen är nåt av dom två ursprungliga rekvisitapianona. Senast jag letade hittade jag det till salu för 2000 NZ$. Men jag ska inte ha det. Jag har det Piano jag har och jag har den hustru jag har. Behöver inget mer. Jo kanske - en Z31, men den båten kan ju också få heta Piano. För det byggdes ju två pianon till filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar