tisdag 12 april 2016

On the road again

 Dragan har gjort färdigt sin del av jobbet på Piano. Bosse kom ner från Göteborg för intensivt båtjobb idag. Det är 6 km från Dragans verkstad vid industriområdet i Tjörröd till Viken. Fint med en trailer så att man kan köra omkring med båten lite som man vill. Kör i lagom cykeltakt, det svåra blev att backa hela ekipaget på plats. I det närmaste omöjligt, jag har provat på hamnplan i Höganäs en dag när där var tomt på båtar. Först händer ingenting, sen ingenting och sen plötsligt svänger trailern alldeles för mycket. Åt fel håll. Baklänges kör vi därför manuellt, dvs kopplar loss och hoppas på svagt medlut. Trailern rullar lätt, men drygt 3½ ton är tungt i även den svagaste uppförsbacke.

I söndags handslipade jag rent Dragans sista spacklingar med långklots och rullade sen på sprutspackel där det behövdes. Det blir ganska bra, förstås blir det överlägset bäst om man sprutar. Sprutspacklet är hårdare än dom andra polyesterspackelsorterna som finns på Piano, det är nödvändigt att använda slipmaskin. Mirkamaskinen förstås.
Bosse gillar det här. 
Solen vandrade perfekt över himlen och blev ett avslöjande släpljus.
Ungefär vid två-tiden. Skuggan avslöjar att skrovet lyfter lite längst fram. Det är alltså ingen konkavitet
Vid 3-tiden har skuggan flyttats ner, skrovlyftet längst fram syns tydligare. Skuggan vid fören visar flytvattenlinjen Båten lutar lite åt SB varför skuggan längre akterut ligger lite nedanför flytvattenlinjen.
 Man kan lägga ner hur mycket tid som helst på ett sånt här spacklingsjobb. Det finns alltid ytterligare nåt ställe som kan bli bättre. Men hela bordläggningen är spacklad och slipad på det här sättet och då blir resten en bra referens när vi jobbar med fören.

Vid 4-tiden börja jag blanda epoxygrundfärg. HB-coating från Hedbergs i Kungshamn. Tog varsitt tråg och varsin rulle och började i varsin ände. Skumrulle gav riktigt slät yta, men svårt att lägga på så tjockt lager som jag ville ha. Dessutom höll skumrullen bara 10 minuter innan den säckade ihop. En finrulle från Jemt & Fix (kostade 20 kr) släppte alldeles för mycket ludd, så den slängde jag direkt. Bäst var den rulle jag också hade köpt från Hedbergs, en specialrulle för just Ijmopox. Bosses kommentar om HB-coating var "den känns precis som Biltemas och den täcker lika bra". Bosse och Tommy Strandberg använde Biltemas epoxygrund när dom fixade Scampin Fanny (se under fliken Scampi t.h.). Så om färgen inte räcker åker jag till Biltema och köper mer.

Solen gick moln, vinden började bli vresig. Men inget regn. Väderutsikterna säger mellan 5 - 10 grader den närmaste veckan. Totalt 4 lager epoxy ska på undervattenskroppen, 2 lager över vattnet, lösningsmedlet måste avdunsta innan nästa lager kan läggas på. Vind och värme är bra. 24 timmars intervall i 5 grader, 16 timmar i 10 grader. När väl allt är färdigmålat åker presenningar och byggfläkt fram.
Färgen känns torr, lite dagg på ytan. 
Fint att ha båten hemmavid, bara att gå ut och fixa lite då och då.
Krävs det inte bygglov för att ställa båten på tomten? 
 I höstas fanns det blåsor i aktern under vattenlinjen när vi tog upp båten. Blåsorna borrade vi ur ganska omgående, tvättade, epoxyspacklade, bottenfärgen är avlägsnad och där bak lägger vi också på 4 lager HB-coating.

3 kommentarer:

  1. När du vill backa så koppla bilen med bogserlina i andra änden och styr med dragstången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänka efter före. Gäller i det här fallet, vi hann backa in trailern en liten bit innan vi kom på att göra precis som du skriver. Men då var det för trångt för att få in bilen framför. Tänk att man alltid lär sig nya saker hela tiden!

      Radera
    2. Men blir det nedförsbacke så kan bilen bli bucklig...

      Radera