onsdag 13 april 2016

Det här med el och teleteknik ombord på båtar

 Häromdagen skrev Leif en kommentar om AIS och för svag signalstyrka, som innebär att positionen inte visas på Marine Traffic.

Förra året installerade han sin True Heading AIS med splitter. Båten har en race masttopp VHF antenn inköpt hos Hjertmans. Antennen köps med vidhängande kabel, i båten är den kopplad till AIS splittern via ett skarvdon vid masten. True Heading supporten har inte kunnat hjälpa honom med detta. Det system jag nu håller på att installera på Piano är uppbyggt av samma komponenter, den enda skillnaden är att jag går med hela kabeln från VHF antennen till - förra året - VHF radion (Raymarine E55), i år till AIS splittern.

Om Leifs system inte fungerar så är det sannolikt att inte heller Pianos fungerar.

Orsaken till att jag inte valde skarvdon är att jag ville undvika komponenter som ger dämpning av signalen från antennen. Jag fick igång min VHF radio förra året, den fungerade vid samtal med närliggande båtar, jag kunde lyssna på Sthlm Radio (via Helsingborgs kustradiostation) men jag lyckades aldrig få till nån kommunikationskontroll med Stockholm Radio.

Jag kontaktade Jimmy Hellberg och bad om synpunkter på Leifs (och mitt kommande) problem. Här är hans svar:

" ... Alla typer av skarvar ökar dämpningen, lödda eller klämda, spelar ingen större roll. Man skall alltså försöka hålla ned antalet skarvar.

Raceantenner har jag dåliga erfarenheter av. Jag har testat ett antal olika varianter, och de har alltid varit mycket sämre än standardantennerna som är ca 1m långa. I bästa fall har räckvidden med raceantenn varit hälften av en vanlig.

VHF-kablar har en förmåga att gå sönder. Antagligen går dom av pga att dom hänger i masten eller i böjar. Jag brukar därför byta kabel med jämna mellanrum

Gällande placering av GPS-antenn till AIS så har jag den under däck på båda mina båtar. Gps-signalerna går alltså igenom glasfiber utan några märkbara förluster. Värre om man har kolfiberskrov. ... "

Lithiumbatterier inebär högre spänning än blybatterier. Jimmy såg på en av bilderna att Piano har en ASU-kyl.

" ... Jag ser att du har en ASU-kyl. Automatiken fungerar inte med Litiumbatteri som har för hög spänning så att ASU-automatiken tror att motorn är igång hela tiden och kompressorn går därför på max för att frysa in kylklumpen. Fenomenet brukar bli detsamma om man har solceller fast då slår den till och från hela tiden. Man får alltså köra den på det manuella läget. ..."

Länk till Marinetraffic om varför båtar ibland inte syns: (här).

Tack Jimmy för information och länktips!

Jag ringde förstås till Hjertmans och bad dom lägga på en VHF-antenn Banten för 398 kr på min inneliggande beställning. Dubbel räckvidd innebär 4 ggr högre uteffekt från antennen, jag får står ut med det där 1 m höga sprötet i masttoppen. Märkligt nog är det inget som helst problem, bara man vet varför det behövs!

7 kommentarer:

  1. Jag har haft liknande problem. AIS + pyttekort antenn + ingen splitter = dålig mottagning och så dåligt ståendevågförhållande att AIS:en slutade sända.

    Jag var helt övertygad att AIS:en var trasig och åkte med de till agenturens verkstad. Funkade finfint med deras antenn. Min antenn satt kvar i båten, den kunde det ju inte vara problem med för den funkade fint för vhf-radio, tyckte jag.

    Jag blev rekommenderad att köpa en VHF-antenn (1/4-våg) som är avstämd för just de frekvenser som AIS använder, inte någon universal-vhf-antenn. Köpte en, monterade tillfälligt i akterpulpit. Voilá.

    Senare lät jag mäta upp min pyttelilla antenn som suttit i masttoppen. Fruktansvärt dålig (trots rätt okej kabel). Kombinationen av kortkort antenn och frekvenser i ytterkant av det spektrum som universalantenner försöker funka för blir dålig ståendevågförhållande och ytterst märklig riktverkan enligt verkstaden som mätte upp.

    Nu kör jag med bra antennen i masttoppen och ser AIS-mål långt bort, helt enligt räckvidsskisserna i alla antenn-artiklar. Och syns bra på Marinetraffic, om det finns stationer i närheten.

    SvaraRadera
  2. Kärt ämne tydligen. Vi tycker vi syns dåligt och har bytt allt ut kablar och antenn. En fråga till Stefan: brukar ni se oss på AIS:en? Har en skarv på väg till splittern men det måste man ju ha, annars blir det svårt.
    xplorer

    SvaraRadera
  3. Jag köpte en 15 cm lång antenn på Benns, Heliflex, något dyrare än de på Hjertmans. Skarvade vid mastfoten med nån grej där jag klämde och skruvade ihop. Kopplade in i Aisen som är en Easy TRX med wifi. True heading hade inte wifi när jag handlade. Kopplade vidare med kabel till VHf från Ais. Gjorde sambandstest med Stockholms radio, syns på Marine traffic och i plottern ser jag likadant.
    Tycker mitt system funkar helt ok, men allt kan ju bli bättre.
    Bosse F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heliflexantennen har förstärkning (gain) 2,5dB, såvitt jag förstår handlar det om sändarlobens geometri - trubbig och bred eller spetsig och smal. Hittar inte information om gain för andra antenner hos Benns eller Hjertman. Jag har seglat med Bosse F och har bara goda vitsord om AIS systemet i hans båt.

      Radera
  4. Bra inlägg och sammanfattning av Anders B. Återkommer efter byte av antenn och test.

    Mvh

    leif

    SvaraRadera
  5. Ytterligare en länk om antenn problem: http://www.westmarine.com/WestAdvisor/Selecting-a-VHF-Antenna

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Exakt samma upplevelse som tidigare beskrivits men vill påpeka en liten skillnad. Jag köpte kort antenn på Hjertmans (fabrikat banten) med färdig kabel förra året efter att haft problem med ais/splitter/vhf. Dock utan förbättring, lött klämt och bytt alla anslutningar samt lagt åtskilliga timmar och $ för att hitta en lösning. Jag hyrde nu i helgen en skylift åkte upp i masttoppen och bytte till en fullstor antenn, resultatet kom direkt. Slutsats: Korta antenner fungerar sämre, kan bero på jordplan men framförallt att de inte är avsedda för marintbruk med våra höga krav, långa kablar etc. Dämpningen blir för stor. Hjertmans har inför denna säsong uppmärksammat detta i sin katalog och anger att antennen inte är avsedd för användning med ais.

    SvaraRadera