måndag 1 juli 2013

Bohusracet 2013 - En debutants sammanfattning

Mycket förberedelser. I tidigare inlägg har jag redogjort för de beskrivningar av andra jag hittade. Dessutom kom ju Pelle Lindell med värdefulla råd några dar innan. En viktig del av råden handlade om att äta rätt och att vila när vi kunde. Fredriks debut ombord på Piano var en kryss från Höganäs mot Göteborg i 14 m/s 2011, jag visste att han var stark och uthållig. Och dessutom väl inläst på vad man ska äta. Han hade med sig några burkar med proteinfoder och en specialdos kolhydrater till mig (att ta till när jag riskerade att falla ihop frampå lördagsmorgonen). I övrigt var basfödan nötter av olika slag och 1 kg Mamma Scans köttbullar som vi åt som snacks då och då. Det gick också åt lite TREO.
Fredag. Gick upp i masten för att kolla att allt var OK. Skepparmöte, handla, käka lunch, gick ut halv tolv för att kolla starten i klass 2, Anne och Arild i sin Hansson 31 Frökna var förstås först iväg och ledde stort redan under bron. Vid det laget var mitt adrenalinpåslag så stort så Jag överlät till Fredrik att programmera in banan på Plottern. Start kl 14, kom iväg som andra båt vid lovartsflaggan. Lite längre ner på linjen startade en X332 (tre X332:or deltog, vi hade inte koll på vem som var vem) dom slog nästan framme vid bron och vi fick väja. Kryssen hela vägen ut förbi Tjörnbron blev en uppvisning av två X332:or, som obönhörligt gled ifrån oss. Jag uppskattar att ledarbåten var över en NM före oss vid Hätteberget. Ganska snart efter starten kom Wasa 360 ikapp. Resten av hela racet utvecklades till matchrace mellan Piano och Wasan. Succesivt trimmade vi och dom igång våra båtar. Hela kryssen ut växlade vi ledning. Vi gick på olika sidor om Brattön, på högersidan vann vi kanske 50 meter. Vid Åstol vred vinden lite med och vi kunde sträcka hela vägen ut och då gled dom sakta ifrån oss. När det handlar om skrovfart har Piano svårt mot en enochenhalv meter längre vattenlinje.
Efter åtta timmar rundade vi Hätteberget. x332:orna och Wasan gick (som vi uppfattade) på rumbline mot Måseskär. Vi gick ut för att dra fördel av mer ström och bättre vind. Det blev mörkare, kunde segla med lanternor och fyrar i sikte trots stundtals ösregn. När får man för sig att ut och slöra havet på natten i ösregn och 8/9/10 m/s? Aldrig egentligen. Utom på PBR. Jag kan säga att det var en fantastisk upplevelse. Vi loggade stundtals 10-12 GPSknop, utan surfar. Vi måste haft ordentlig medström (Peter G på BLUR anger 3 knop). Fredrik sov 2 timmar, jag sov nästan lika länge. Gipp in mot Fjällbacka. Vi hade seglat utan kontakt med nån båt vi kände till. När vi går in bland öarna har vi Wasan vid vår sida. I samma klunga finns också en av X332:orna, den andra har blivit efter. Men detta uppfattar vi inte. Vi tror då att dom har ökat avståndet ännu mer.
Vid rundningen av Valön kommer BLUR ångande. Just när vi förbereder den genväg Peter G beskrivit i sina tips från 2010. Vi slipper tänka, vi hänger på. Med Wasan vid vår sida. Vi har lovart och glider förbi.
Nästan hela vägen upp mot Strömstad blir en ganska snäv slör med stora spinnakern. BLUR har stuckit ifrån, tack vare genvägen leder vi ett ganska massivt fält och vi drar sakta ifrån. Sista biten in till Furholmen i Strömstad blir det sträckbog. Genar vid udden och 50 m senare lägger plottern av. Vi var varnade av både Bosse B och Arild att ett batteri (även om det är på 100 Ah) inte räcker. Fram med Paddan och Seapilot. Jag hade förberett detta med att ladda ner också Norskt sjökort. Nu började vi bli sega. Vi sparkade igång varandra så gott vi kunde. Många dåliga beslut, många sega manövrar, inte en gipp i onödan. Låg lika med Wasan vid Furholmen, låg lika vid Trestenarna. Växlade ledning på kryssen upp tillbaka mot Strömstad, slog upp i kanten av öarna på Kosterfjordens ostsida. Hade ingen koll på skift, det handlade bara om att driva båten. Vid Gluppö dojade vinden ur, många båtar drev vilset omkring. Sen kom en SV igen det blev halvvind/sträckbog hela vägen in i mål. Wasan kom bakifrån och körde om långt upp lovart. Dom var drygt 3 minuter före i mål. Wasa 360 och Piano har exakt samma mättal.
En av orsakerna till att vi lyckades driva båten som vi gjorde var just racet mot Wasan, trots en massa missar mellan Ulvsholmkalv, bl.a. gick vi ut och fick korssjö vid Tjurpannan, och Gluppö.
Vi lockade fram våra sista krafter och satte spinnakern när vi föll av för att gå imål i Smögen.
Vi kom tvåa i klass 3, sjua totalt, ca20 sek före Compis och Elan 37 på åttonde och nionde plats, det var den sista spinnakersättningen som räddade sjundeplatsen. Fredrik hade större förväntningar än jag på våra möjligheter att hävda oss. Kan bara konstatera att Fredriks prognos var bäst.
Några själklara Tack vill jag dela ut. Både Grattis till klassegern och Tack för kampen till Johan Caspersson och Peter Ewerstrand i Wasa 360. Tack till Per Bäck för att du sätter den positiva tonen och känslan inför detta äventyr. Tack till Fredrik för att du höll mig igång.
Sen följde en snurrig kväll. Troligen gav jag ett helt groggy intryck för alla vänliga funktionärer tog hand om oss på bästa sätt. Hamnkapten ordnade så att vi fick landström. Bohusracet är ett mycket välordnat arrangemang.
PBR båtarna fyllde Smögens hamn. Hamnkaptenen konstaterade enkelt att kvällen när PBR båtarna kommer blir säsongens lugnaste. Alla sover tidigt!

1 kommentar:

  1. Gott kämpat o grattis till en jättebra placering!!
    Ja Anders, du var verkligen groggy när vi sågs i mål...:-)
    Men VEM var inte det?
    Bamsekram till dig

    SvaraRadera