På väg hemåt, har tagit en ganska lång omväg från Smögen mot Höganäs. Gbg, Göta Älv, Läckö slott, Göta Kanal, naturhamn i St Anna, Västervik, ikväll Byxelkrok. Vad funderar man över under flera dygns motorgång? Under 58 slussningar i Göta Kanal? Under timmar av väntan på slussning? Kanalbolagets reklam säger att man ska ta det lungt och njuta, men det är inte alltid helt lätt. Denna 5te gång jag går kanalen har öppettiderna reducerats från tidigare 8-20 till 9-18. 12 timmar öppen kanal har blivit 9. Och flödet blir betydlig långsammare. Gästhamnarna är bättre (frånsett vid Läckö Slott, men det är ju inte kanalbolaget som sköter den) men resan var mer rofylld tidigare eftersom man då inte behövde stressa så mycket när man hade längre tid på sig att komma dit man ville och inte heller blev stressad av alla stopp.
Vad tänker man på när båtsidan sakta sjunker ner under kajen? Är inte förskeppet på Hansson 31 lite väl tunt? Kanske skulle prova med skrov #26 som ligger kvar hemma i verkstan (har skrivit om det skrovet tidigare, sök på etiketten #26). Göra en Bosse Fransson variant och bygga ut förskeppet nåt i stil med IMOCA60 båtarna som seglade Vendee Globe? IMOCA60 i skala 1:2? Hansson31 special med djupare och lättare köl? Tror inte det, det finns så många fina nya båtar att köpa helt färdiga, som blir billigare än varje eget projekt. I Söderköping blev vi bjudna ombord på Assans och Christinas X99. Vill man ha högre fart och större utrymme ombord är X99 ett riktigt bra alternativ. För halva pengarna jämfört med ett Hansson31 projekt. Så där dog funderingarna på uppgradering av #26.
Vi har i sommar semesterseglat Piano först en vecka mamma/pappa/14-åring och sen 6 dagar mamma/pappa. Då fungerar båten riktigt bra. Framförallt den ordentliga ståhöjden och utrymmet nedanför luckan. Kojerna fram och bak är lite mer av krypin.
Ensamsegling från Västervik hem. Autopilotens standardinställning för segelbåt klarar inte slör i vågor när det blåser 8-10m/s. Måste läsa på så att SPX5:an blir bättre programmerad. Kraften borde räcka eftersom jag har den starka varianten som ska klara 7-tons båt.
I Byxelkrok är det nu spikfullt, hamnkapten vinkade in mig till en plats som just blivit ledig när flera båtar gav sig iväg mot Kråkelund när vinden började doja ur vid 3-tiden. Vågorna ligger kvar från NO kulingen och Piano ligger och rycker i förtöjningarna.
Nu fick jag mina misstankar bekräftade! Tyckte att jag såg Piano på väg in i Motalaviken vid käverön. Jag kom långsamt seglandes från Vadstena på väg hem till Motala i min lilla Elliott 770. Kul att se er som man annars bara läser om. /Ola Danielson
SvaraRaderaVi gick ju motor över Vättern. Mycket motor denna sommar. En lättviktsbåt som Elliott klarar det bättre.
SvaraRadera