måndag 22 juli 2013

Hanö

La ut från Kristianopel lite efter nio i morse med Utklippan som mål, en dagsetapp på drygt 20 NM. Småland och Öland höljda i dimbankar. Motorgång, efter genomgång av väderrapporter tänker jag om och går istället direkt Hanö. 10 m/s ostligt, dvs läns över Hanöbukten vill jag inte missa. 20 NM blir istället 50. Genväg innanför Utlängan, väl ute från skären sätter jag gennakern. Gjorde jag också under etappen Byxelkrok - Kalmar men då i svagare vind. Segla plattläns går riktigt bra, seglar ca 5 grader från vinden med storen "på fel sida" och gennakern saxad. I den svagare vinden gick det perfekt att köra autopilot, så rakt hade jag inte kunna styra själv! Men idag var vågorna och segelkrafterna för stora. Autopiloten fick spader hela tiden. Mat i mantågsfacken, växlar mellan att segla "plattläns" och slör, gennakersegling fungerar inte mellan 150 - 175 grader sann vind. Ibland måste man göra annat än att styra spikrakt, broachade 2 gånger, lindade in gennakern i förstager 2 gånger, men sånt fixar sig (man får gippa och styra så den lindar ur sig i rullningarna). Gick in norr om Hanö söder om Malkvarn, där djupet minskar och vågorna reser sig. Där gick det stundtals riktigt fort. Planerade att gå in i lä bakom Hanö för att plocka gennakern. Men det sket sig. Fick iallafall så småningom in seglet i ett stycke men ganska blött.
Hanö är riktigt fint, känner inget direkt behov av att undersöka ön efter att tidigare ha varit inblåst här tre dygn. Här finns affär (fast inte på samma ställe som för 25 år sen) och här finns numera en riktigt fin restaurant. Fisksoppa och öl som avbrott till köttbulls/nöt/mandel/blåbärssoppa menyn ombord under segling ökar mitt välbefinnande.
Har läst ut Sofi Oksanens senaste bok (När duvorna försvann - fascinerande men en riktigt ruskig historia) och nu börjat på Marlene van Niekerks "Agaat". Tror inte heller att den boken är en feel-good historia. Misshandel av sin blivande hustru dan före bröllopet ger mig dåliga vibbar.
I morse var Piano drypande våt, avfuktaren fixar iallafall ett behagligt klimat inne. Ska ge mig i kast med Agaat igen, boken kanske vänder! Avfuktaren surrar vidare (tömmer 6 liter per natt).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar