söndag 17 mars 2013

First 36.7 - SRS 2013

Nu har SRS mätbreven börjat strömma in i stor mängd. Jag fortsätter som förra året med mina enkla analyser av mättalen. Analyserna är speciellt inriktade på att fånga upp variationerna mellan båtar av samma typ. Jag vill understryka att jag inte har någon insyn i hur SRS TK beräknar mättalen. Analyserna är gjorda enbart med utgångspunkt från de data som finns i SRS mätbreven.

Först ut på plan är First 36.7. Totalt har hittills (den 17de mars) åtta SRS mätbrev ställts ut för 2013. Dessutom finns standardmätbrevet med som jämförelse.
Båtarna har olika kölar, olika riggar, olika undanvindssegel och olika försegel. Deplacementen varierar mellan 5,5 och 6,12 ton. Endast en båt har verifierat mätbrev. Tabellen visar en sammanställning av utrustning och data som varierar mellan båtarna.

Ytterligare en skillnad är att E3366 (Mia-T) har SRS nyheten för året: "obligatoriskt rullfocksystem ovan däck", vilket är aviserat att ge avdrag på mättalet.

Här kommer ett litet tillägg skrivet efter JIMMY's kommentar (se kommentarsfältet):
Avdraget gäller enbart med "liten segelgarderob", Mia-T har enbart en fock. Men min tolkning efter en lusläsning av regeln är att man inte får avdraget även om man väljer att segla utan undanvindssegel. Två spinnakrar i garderoben ger högre mättal än en spinnaker i garderoben alltså!

Ur data från mätbreven har jag summerat stor+försegel för att få fram segelarean vid segling utan undanvindssegel. Stor+spinnaker alternativt stor+gennaker är segelytan vid segling med undanvindssegel. Två av båtarna är inmätta med både gennaker och spinnaker. Som undanvindssegelarea har jag då valt stor+spinnaker.

Därefter beräknar jag segelarea/deplacement^(2/3). Analysen hade lika gärna kunnat göras med "Segeltragzahl", vilket är roten ur seglarea/deplacement^(2/3). Orsaken till att jag väljer SA/D^(2/3) är att segelarean direkt anger den drivande kraften. Det känns helt enkelt naturligare att använda en storhet (kraft) som jag intuitivt bättre kan förstå. Finessen med att baka ihop segelarea och deplacement på det här sättet är att en variabel elimineras och att man ganska enkelt kan sammanfatta båtarnas mättal i ett diagram där slutsatser kan dras baserat på linjernas lutning och parallellförskjutning i förhållande till varandra.

SRS-mättalen hämtar jag direkt ur mätbreven och diagrammet visar en sammanställning av resultaten.

 SRS-mättalen med och utan undanvindssegel är sammanbundna med räta linjer. Tex standardbåten (prickad linje) har SRS 1,255 utan och 1,282 med spinnaker eller gennaker.

De tre båtarna med grund och lite tyngre köl har ca 3 pinnar (=0,03) lägre SRS än båtarna med den djupa och lättare kölen. I vardera gruppen lutar en (streckad) linje mer, det är de två båtarna som mätt in både spinnaker och gennaker. Den första slutsatsen blir att inmätning av både och och ger nästan en pinne högre mättal för First 36.7. I övrigt är det svårt att göra en detaljerad analys av bätarna med grund köl. En har gennaker, en har spinnaker och en har både och. En har "obligatoriskt rullfocksystem ovan däck". Lutningarna på de tre linjerna skiljer sig inte på samma systematiska sätt som för båtarna med djup köl. Möjligen kan man dra slutsatsen att en gennaker inte är lika effektiv per kvadratmeter som en spinnaker. Samma slutsats kan man också dra ur standardmätbrevet, som anger samma  SRS mätttal med 85,17 kvadratmeter spinnaker och 89,97 kvadratmeter gennaker.

En båt ligger betydligt över de andra. Patrik Forsgrens Malin med både kolmast, 200 kg extra kölvikt och 10 kvadratmeter större spinnaker mäter drygt 2 pinnar mer än de övriga med samma djupgående. Malins linje är parallellförskjuten ca 1½ pinne jämfört med resten i djupakölengruppen. Det är den samlade effekten av kolmast, högre kölvikt (och därmed rätande moment) och verifierat mätbrev.

Märkligt nog mäter standardbåten nästan lika mycket som Malin. Jag har lusläst mätbreven, standardbrevet anger 3 försegel, 7 av de övriga har 2 försegel. En båt - E4698 - anger 3 inmätta fockar. Inget tyder på att E4698 har fått tillägg för 3 försegel och därför är det rimligt att anta att inte heller standardbåten har det. Jag har helt enkelt inte hittat något som skulle motovera det höga mättalet för standardbåten jämfört mad de andra med samma köl och får det bestämda intrycket att standardmätbrevets mättal medvetet är satt lite högt.

2 kommentarer:

  1. Kul med nya SRS där man faktisk kan skilja på olika segel/köl osv på ett vettigt sätt. Tidigare var det mer slumpmässigt hur förändringar bedömdes och flera förändringar gav ofta mängdrabatt...

    SvaraRadera
  2. Försegel på rulle ovan däck ger endast en reduktion på respittalet om det är i kombination med en liten segelgarderob, dvs max ett försegel, ett undanvindssegel och ett storsegel.

    Så här står det beskrivet i SRS-reglerna 2013:

    "Om en båt har segelgarderob begränsad till ett storsegel, en fock/genua vilken förs på ett rullsystem monterat helt ovan däck samt maximalt en spinnaker eller en gennaker ger detta sänkt SRS-tal."

    SvaraRadera