Sten och Brita Holmdahl seglade jorden runt 1952-1954. För detta fick dom 1954 "The Blue Water Medal" av Crusing Club of America och året därpå "Trafiks Gyllene Ankare". Viking var deras tredje båt. Efter att först ha rustat upp och svartmålat en 10 m lång fiskebåt i ek med råoljemotor och gaffelrigg "såldes för den var för dyr i drift, dessutom hann vi inte så långt på 14 dagars semester", en 8,5 m järnbåt (ketchriggad med en elegant inredning i mahogny men för liten för långresor) hade längtan ut på de stora haven vuxit sig tillräckligt stark för det stora projektet. I november 1951 hittade dom Ellen av Källsnäs uppe i Hakefjorden, 20 år gammal, drygt 10 m lång och 3,6 m bred, kravellbyggd i 1½tums ek och med 30 cm mellan spanten. Byggd i Norge i början på 30-talet. Först använd som tulljagare och sen som fraktskuta. Såg inget vidare ut, ganska illa hållen. Med avrostade vant och en skraltig motor nån stans långt där nere.
Den tredje skorven skulle bli en världsomseglare. Ett intensivt upprustningsarbete pågick hela vintern. Upp på slipen för att bygga på en köl, med en 1,5 ton betongklump i botten. Den gamla motorn åkte ut, men ingen ny kom in! Dom seglade hela vägen utan motor! En utombordare till ekan klarade dom ur några svåra situationer (dom ångrade tidigt att dom valde bort motorn).
Ny ruff! |
Den påbyggda kölen. Bilden tagen vid bottenöversyn på Fiji. |
Det finns många fina (svartvita) bilder i boken, framkallning av filmer och papperskopior gjordes under resan. En viktig inkomstkälla var krönikor i GT. Det här var 60 år sen. Ställen som vi idag förknippar med häftiga regattor och glidarliv var då något helt annat. Autopiloter byggdes med rep, gummisnoddar och spirade lätt framåtskotade försegel.
Här kommer ett quiz: Var är de tre bilderna tagna?
Kölhalning |
Annandag jul |
Rätt håll för crusing, men fel för racing. |
"Det är inte fråga om äventyrslystnad, ty den fick vi tillfredställd under seglingen med Viking. Det är inte för att komma ut och segla igen, ty seglingen är vi ganska trötta på - det blir man redan på Nordsjön. Men vi längtar till lugnet, ensamheten ute till sjöss, till de glidande dyningarnas rytm, molnens gång över över himmel utan slut, till första skymten av nytt land som dyker upp över horisonten. "
Jag undrade förstås vad som hände med Viking II och deras vidare seglarliv. Via nätet fick jag kontakt med Stens brorson Lars Holmdahl. Han skickade mig ett mail:
Sten
och Britta fortsatte att segla hela livet. Efter Viking byggde Sten om fler
båtar. Jag minns från cirka 1957 att han höll till på Ringön och utrustade en
båt. Den hade fotogendrivet kylskåp och en toalett från en ubåt. Han hade
antagligen fått den från nya varvet. Anledningen var att den satt under
vattenlinjen. De seglade i Västindien och levde gott på charter. Alltså att ta
med några få passagerare på båten. Sten ansågs vara den svensk som kände dessa
vatten bäst. Den sista båt som Sten byggde och som han hade lagt ner allt sitt
kunnande i efter ett liv till havs, en tvåmastad stålbåt, såldes på aktion av
cancerfonden. Sten byggde den i Sverige och den kom aldrig till Västindien. Sten
hade testamenterat allt till cancerfonden.
Bästa
hälsningar, Lars
Holmdahl
Viking II med klara drag av en rakstävad Brixham Trawler |
Vem skulle inte vilja segla charter med dom? |
Brita var min pappas halvsyster
SvaraRaderaEn släkting att vara stolt över!
SvaraRaderaJätteroligt att hitta detta! Brita var min farmors systerdotter och jag är nu bosatt i Kalifornien.
SvaraRaderaHej Eva, har du mer information om Sten och Brita? Tex om chartertiden i Karibien? Jag följer gärna upp inlägget. Hälsningar från Anders
RaderaJag ska se vad jag har nerskrivet och höra mig för!
RaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRadera
SvaraRaderaHej, ursäkta min svenska, jag använder AI för att översätta.
Jag tror att jag och min partner precis har köpt en båt som Sven och Britta Holmdel chartrade fram till 1973. Det är en stål-ketch på runt 14 meter som heter "Fjording". Vi har dokument som visar att det var den första lagliga charterbåten någonsin i Amerikanska Jungfruöarna och registrering på "Sten Holmdal" år 1947. Men det verkar som att båten ursprungligen byggdes i Ramvik år 1938. Vi försöker ta reda på vad den ursprungligen byggdes som eller få tag i annan information. Om du vet något om en båt som matchar den beskrivningen skulle vi bli överlyckliga att få veta mer. Vet du också om någon bokhandlare som kanske kan skicka ett exemplar av deras bok till USA?
Tack, Rowan och Molly i nordvästra USA.
Hello! I am trying to find information on the boat they used for charter in the late 50's. My fiance and I have bought this boat and we want to learn the history of it! If you or anyone has more information about Sten and Brita we would love to hear more about them!
SvaraRadera