Häromdagen gjorde jag en avstickare på väg hem från Bohuslän till Skåne. Avstickare och avstickare, det blev 25 extra mil. Men iallafall bättre än det dubbla TOR. Jag hälsade på Bosse i hans meckarverkstad, vi har tidigare haft mailkontakt och dessutom flera gånger hamnat i diskussioner på den här bloggen och på BLUR. Det handlade mest om Bosses RJ85, som efter kölmodifieringen blivit en RJS. En beskrivning av båten hittar du i ett tidigare inlägg (
här).
Bosses verkstad finns i ett industriområde i Vetlanda. Där är lagom rörigt med uppställda robotstationsprototyper, som är en betydligt mer lönsam nisch än att jobba med båtar. Båtmeck är grädden på moset. En Dominant 95 och RJS står bredvid varandra. En Dominant 95 (inte Bosses båt) som helrenoveras. Fast inte kölen, orginalkölen i gjutjärn ska vara kvar. Med tanke på alla insikter om vad som är en bra köl tycker jag det är synd. Speciellt som Bosse har erbjudit båtägaren att använda CNC fräsen i rummet bredvid där kölprofilen och bulben enkelt kan formjusteras till något riktigt vasst. Durkarna i ruffen är borta (vad ska man med durkar till, det är enklare att torka rent direkt om det blir blött).
|
Hoppas det blir något skydd över kölbultarna iallafall så man inte slår sönder tårna! |
Bosses båt med påbyggda divinycellspant har fått vila över vintern.
Under stäven ligger påbyggnadsbiten till förskeppet. Uppbyggd av divinycell och fräst i den 5-axliga CNC maskinen. Allting ritat i Solid Works och sedan överfört till CNC kod.
|
Mall till pulpit på plats. |
Klättrar upp i båten. Låga fribord, man seglar med handen släpande i vattnet, i tryggt förvar bakom höga sittbrunnssargar. Sittbrunnen är inte rymlig, inte heller ruffen. Snarare ger dom en riktigt intim karaktär.
|
Bo Fransson, Ingenjör |
|
48 V elmotor och T-spritkök. |
|
Allt viktigt - AIS, VHS, spänningsomvandlare Ska kompletteras med Nexus vindinstrument och SPX5 autopilot. |
|
Gaspådraget - en lina som reglerar en potentiometer och en clamcleat som håller linan. På/Av och Fram/Back regleras med strömbrytare under luckan. |
Den stora Opal 46:an som står i en hall bredvid får stå kvar på land i år. Då fyller RJS också cruisingbehovet.
Två frågor från Mikael V har kommit till bloggen efter det förra inlägget. Om lovgirighet och om orginalskrovet ska vara kvar under påbyggnaden. Den sista frågan först. Vikt är inget som bekymrar Bosse så mycket, så förskeppet får vara kvar. Om lovgirighet berättade Bosse att kölen medvetet är placerad långt fram och att sidkraften ska fördelas mellan köl och det stora rodret. Det fungerar fint men förutsätter ett ganska stort och välbalanserat roder.
Tiden gick fort och marskvällen började bli mörk. Dags att köra vidare på slingriga vägar genom smålandsskogarna. Lämnade en genomtrevlig tusenkonstnär, som kör sitt eget race. Båten ska vara klar till ÅF Gotland Runt, som han ska segla shorthanded med sin dotter. Anmälan är inskickad. Jag gissar på SRS 1,13! Efter några dagar kom ett mail med en ny bild, förskeppet börjar ta form.
|
Chines i fören? |
Ovanför den CNC frästa formbiten är skrovsidorna uppbyggda av 8 mm tjocka plana sandwichskivor. Riktigt fint blir det. Och nästa båt ser ut att bli ännu finare. Men den finns ännu bara i Solid Works.
Härliga projekt!
SvaraRaderaHur klarar han Cat3-kravet på driftstid för elmotorn? Tror att idag är det ett hinder för fler som säkert skulle vara intresserade av elmotor i båten.
Vad roligt att Bosse och dottern ska delta i ÅF Offshore Race! Hoppas allt går enligt plan! Och hoppas vi får se mer av upprustningen.
SvaraRaderaVa coolt!!
SvaraRaderaAll heder åt ett sådant projekt, jag håller tummarna för dom under ÅF
///Jocke
Jag älskart!!!
SvaraRaderaHur får man tag i Bosse Fransson? Skulle gärna vilja ha en mailadress för att beställa ett litet bulb-jobb.
SvaraRaderaLars
Enklaste sättet att få tag på Bosse F är via FB/Messenger. Ett nästan lika enkelt sätt är att skriva en kommentar (som jag då inte publicerar) till den här bloggen med din mailadress, som jag vidarebefordrar till Bosse.
Radera