onsdag 20 mars 2013

Albin Nova - SRS 2013

Albin Nova är en klassbåt, i SRS tabellen mäter båten 1,154 med spinnaker och 1,104 utan.

Full fart! Bilden från Blur.
Fem SRS mätbrev är uttagna (den 18de mars). Så här ser utrustningen ut på de olika båtarna (det står backstag i den här tabellen men det ska stå fiolstag, i SRS mätbreven gör man ingen skillnad mellan back- eller fiolstag - ändringen införd efter kommentar av Patrik Randmäe. Ändringen är också gjord i resten av texten):


På samma sätt som i det tidigare inlägget om SRS mättal för First 36.7 har jag sammanställt segelareor och deplacement och sen ritat diagram. Så här blev det:

På x-axeln är avsatt segelarea/deplacement upphöjt i 2/3, på y-axeln anges SRS mättalen direkt från SRS mätbreven. Gennakerns yta för E4470 är minskad med 5% enligt resonemanget om First 36.7, där standardbåtens spinnaker- och gennakervarianter hade samma SRS när gennakern har 5% större area.

Överst i kurvskaran ligger standardmätbrevet. Klassregeln anger 4 försegel och 3 spinnakrar, många segel ger högre mättal. Dessutom har standardbåten ca 15 kvadratmeter större spinnaker än de övriga spinnakerbåtarna. Det är alltså ganska naturligt att mättalet åker upp. Lutningen på standardbåtens linje är lite större, sannolikt pga att båten är bestyckad med 3 spinnakrar mot de övrigas en enda.

De tre nedersta linjen visar båtar med rulle ovan däck och med "liten segelföring", dvs enbart en fock och en spinnaker. Minskningen av mättalet pga rulle på däck kan bedömas vid en jämförelse mellan E4920 och E4907. Båda har fiolstag och är i övrigt lika utrustade förutom rullen. Skillnaden är 0,008.
Inverkan av fiolstag framgår av jämförelsen mellan E4826 (inga fioler) och E4907 (fioler). Skillnaden är 0,002.  E4820 har inte fioler, men faller efter samma linje som E4907, som har fioler. E4820 kan ha fått ett lika stort tillägg pga uppflyttat spinnakerfall.

Den gennakerbestyckade båten, E4470 faller nästan efter samma linje som standardbåten.

Utan undanvindssegel är E4470 och E4920 nästan samma båt. E4470 har lite större storsegel men mindre försegel (kortare förlik), E4920 har lite större deplacement. Dom har nästan samma segelarea/deplacementförhållande och båda har två fockar. Men E4470 har 0,005 högre mättal än E4920 vid segling utan undanvindssegel.

Vi tar det som ett quiz: är det någon som kan genomskåda varför Novan Cascade (E4470) har en halv pinne högre SRS än My Misty (E4920) vid segling utan undanvindssegel? Jag kan det inte.

Sammanfattningsvis: Avdrag för rulle ovan däck i kombination med "liten segelföring" förefaller vara 0,8 pinnar för Novan.
Fiolstag verkar kosta 0,2 pinnar.

När det blir drägligt väder ute ska jag ägna mig åt båten istället för att analysera mättal!

9 kommentarer:

  1. Tusendelar hit och tusendelar dit, klart det har betydelse men nedanstående skildring kanske sätter tusendelarna i perspektiv:

    På Lidingö Runt 2012 så seglade Farr 30 båtarna runt banan på ca två och en halv timme. Det diffade ca 9 min i mål mellan första (Solsidan)och sista (Orca) båt i klassen vilket i SRS motsvarar drygt 8 pinnar, och detta är med strikta entypsbåtar, alla med nya segel, rena polerade undervattenskroppar samt väl samtrimmade besättningar. Tänk vad det kan göra att segla på rätt ställe... (På VM var sedan förhållandet mellan Orca och Solsidan det omvända)

    SvaraRadera
  2. Visst har du rätt, seglingen avgörs inte när jag skaffar mätbrev utan när jag seglar på banan. Ett gäng entusiastiska Farr30 seglare har alla ordentligt förberedda båtar och duktiga besättningar och de skillnader i tid du anger tycker vi alla som kappseglar är helt normala. Men det är inte läget i de ganska disparata SRS grupperingar som sätts ihop att bilda en "klass". Utrustningen och kunskapen ombord variarar mycket mellan båtarna. Det är i dom klasserna som diskussionen om och tveksamheten till rättvisan i SRS är störst. När jag (och en mycket kvalificerad besättning) kommer med min båt och sopar banan är det klart att det är SRS man ifrågasätter, man tar sig inte en funderare över vilka andra faktorer som har betydelse och tom kanske har mycket större betydelse. När starbåten och Piano kommer en timme före de andra båtarna i mål på Ven Runt, när Piano har snabbare seglad tid än en Dehler 34SV och Farr30 på Kullaseglingen så handlar det inte om att mätregeln är fel (isåfall skulle vi behöva bryta mot naturlagarna), det handlar om kappsegling.

    SvaraRadera
  3. Tror Novan är en utmärkt SRS mätbrevsbåt.
    Skulle vara intressant vad gamla Nova blur skulle fått i SRS tal. Gissar att den körde på 1.14 innan SRS.
    Och det är nog inte många som tycker 1.14 på Nova är för högt med fock och spinn !?
    Vad tror Anders B vad Nova blur verifierade mätbrev hade blivit???

    SvaraRadera
  4. Nova/Blur skulle med all säkerhet få samma SRS som 8920 i diagrammet ovan men med avdrag för verifieringen, några tusendelar enligt en BLURkommentar från Erik B:
    http://www.blur.se/2013/02/06/dags-att-soka-srs-matbrev/#comment-110424

    SvaraRadera
    Svar
    1. En helt OK SRS racer, drygt ett pet mer än Expressen borde funka rätt bra!
      Tror du Piano drar ifrån en välseglad Nova med typ en kvart på ett tre timmars race?

      Radera
    2. Novas mättal tror jag är väl underbyggt, båten har funnits många år och egenskaperna är väldokumenterade. Dokumentationen för Piano är svagare, mättalet är höjt rejält inför 2013. Jag tror att vi kommer att segla jämt med en välseglad Nova under förutsättning att vi seglar Piano väl och att SRS TK inte har tagit i för mycket! Det här är ett lite defensivt svar, men faktum är att jag har stor tilltro till SRS systemet. Jag slipper fundera över båtoptimering mht mättalet. För mig handlar det om att optimera båten så att den seglar och kan hanteras väl. En annan fråga är om någon vill lägga ner lika mycket jobb på att få igång en Nova som jag har lagt ner på Piano. På samma sätt som Peter G gjorde med sin första Blur. Troligen inte.

      Radera
  5. @anonym
    Blur var ju en standard-nova och stanrdbåten hade 2010 1,15. Nu ligger standardbåten på i princip samma (1,154). Annars är det väl känt att man kan få ner sitt respittal en eller två pinnar genom att mäta segel och väga båten. Jag gjorde en analys av samtliga mätbrevsbåtar som finns i tabellen. Medel och medianen ger en sänkning med ca. 0,01 (eller ca. 1%) från Standardsbåtens SRS. Statistiken innehåller naturligtvis även båtar som försökte sig på olika slags optimeringar och fått höjda respittal.

    SvaraRadera
  6. Hej! Det är lite synd att jag inte har hittat hit lite tidigare men......intressant är detta! En av novorna är min (E4907) och jag har själv suttit och funderat på vad det är som skiljer de mätbrev som finns. Kul att hitta lite svar! När du skriver om backstag är det nog fiolstag som gäller. Jag hade plan att sätta dit ett fiolstag men tyvärr gick pengarna åt ett annat håll :)!! Vi får så om fiolstaget ryms inom 2014 års budget !

    SvaraRadera
  7. @Patrik, du har alldeles rätt. Har korrigerat texten i inlägget!

    SvaraRadera