lördag 3 september 2011

Polyuretangjutning? Del 2

Frågetecknet i rubriken beror på att polyuretangjutning i ett avseende inte var så bra ide för PIANO.

Liten resume: I våras fyllde jag spalten mellan mastkragen och masten med gjutpolyuretan. Lättflytande och härdar snabbt (inom en halvtimme). Gjutpolyuretan är mer hård än elastiskt, knappast samma känsla som de nitrilgummiklotsar man använde på den gamla goda tiden. Med hjälp av ett tunt lager silikon på gjutningens ovansida blev det tätt. Men det knarrade mycket vid segling i vågor, även om tie-rodden spändes hårt. Rörelsen mellan mast och däck var uppskattningsvis någon tiondels mm, man kände rörelsen tydligt gm att lägga pekfingret mellan mast och däck på undersidan. Polyuretanhylsan var ca 40 mm hög. Den hindrade effektivt möjligheten att ändra mastlutningen i däck (för att kunna ställa in rätt förkrum). Det blev bättre när Matts högg bort lite mer halva höjden underifrån (mha ett smalt stämjärn). Hylsan följde förstås med upp när vi lyfte masten, men inte alls lika enkelt som att dra ur en champagnekork. Och föll i fyra bitar. Engångsbruk alltså.

Polyuretangjutning fungerar troligen bra om masten inte ska vara rörlig (böjas framåt/bakåt) i däck. Men för PIANO fungerade det inte. Jag måste här poängtera att jag inte har använt Spartite produkten, utan köpte en - vad jag trodde vara - likvärdig produkt. Jag ifrågasätter alltså inte Spartite. Utan konstaterar att den produkt jag valde innebar en dålig lösning för mig.

Varför håller jag på och gjuter igen spalten med olika typer av gjutplast? Varför kan jag inte bete mig som vanligt folk och använda en gummiduk och två stora slangklämmor? Svaret är enkelt. Avståndet mellan bom och rufftak är bara 85 cm. Det innebär att avståndet mellan halshorn mastens kickfäste blir litet. För att minska krafterna i kicken så mycket som möjligt har jag placerat kickfästet alldeles ovan mastkragen - det finns inte plats för någon gummidukslösning.

Spridarfästen är byggda med gjutpolyuretan, som gjutits utanpå böjda (spridarna är svepta 24 grader) genomgående fastplastade Al-balkar. Där blev det perfekt, hårt och hållfast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar