|
Shorthanded tillsammans med Erik Juelsson. Foto Mattias Ohlsson |
Grand Final - grandiost namn på avslutningsseglingen i
WBS - Vikens Båtsällskap. 10 båtar till start, 10 olika båttyper. Bl.a. Scancap 99, Afrodite 101, J80, Express, SY 34 och dessutom en hel uppsättning olika Beneteau båtar. Start från hamnpiren i Viken, ut förbi bottengarnen, runda Svinbådans fyr, tillbaka till hamnen och sen två svängar mot Hornbeck. 5-6-7 m/s, varmt, nästan ingen ström och solsken. För Piano blev hela seglingen en solskenshistoria.
|
Mot Hornbeck |
Erik var med ombord för första gången. Vi gled sakta ifrån fältet på kryssen upp till Svinbådans fyr. Manövrarna sitter ännu inte som dom ska och vi tog det lugnt. Konkurrenterna kom oroväckande nära innan vi fick upp stora spinnakern på första länsen. Det var lite sned bana så andra halvan av racet blev mycket speedsegling. Vi hade näst högst mättal i hela fältet.
Piano har SRS 1,21 (mätbrev
E4162), dvs 0,02 mer än en standard Hansson 31 (tex Arilds mätbrev
E3949). +0,01 för kolfibermasten. SRS regeln är ju hemlig, mest sannolikt är att sista hundradelen beror på att kölvikten är lite högre (bly i nedre delen av kölen fyller förutom bulben också en del av kölfenan).
|
Lilla spinnakern, 7½ knop brant slör mot mål |
Tidsskillnaden i seglad tid blev ca 6 minuter till andra båt. Då seglar man inte längre i samma vind. Och blir inte heller hindrad av samma lastfartyg. Med lite flax slog vi Scancap 99:an med en knapp minut. Ännu så länge har det handlat om att få en fungerande båt. Vi får se hur det går när en samtränad besättning kommer på plats.
Avslutningskalaset på restaurant Barbord i Vikens hamn blev också grandiost - fast på ett annat sätt.
rattis o kul avslutning
SvaraRaderaMen har ni bara fått 0,02 extra i Srs? Det tycker jag var snällt...
Du har en vakumsuget skrov o däck?
O sandwich i skott?
Alltså >200 kilo lättare?
samtidigt som din köl e ca 150 kilo tyngre?
O detta har ni bara fått 0,01 extra för?
Detta låter som otroligt lite.
Om du frågar mig
Kölen är knappt 100 kg tyngre. Skotten är sandwich men rejält tjocka, knappast lättare än tidigare Hansson 31. Vi ska mäta skrovvikt i vinter. Deplacementsiffran i mätbrevet är baserad på det uppmätta flytläget. Nästa år blir det skarpt kappseglingsläge. Ser mycket fram mot detta. Och då kommer väl båtens kappseglingspotential att vara tydligare.
SvaraRadera