onsdag 15 juni 2011

Polyuretangjutning

2011-09-03 har jag lagt in en uppföljande kommentar till detta inlägg: (här)

Masten ska vara fastkilad i däcket, ska inte röra sig och det ska vara tätt. Det finns många finurliga lösningar på detta. Jag har surfat runt på nätet med alla möjliga sökprofiler genom åren - också detta. Hittade referensen till Spartite. Man gjuter helt enkelt igen spalten mellan mastkrage och mast. Fungerar säkert lika bra på kolfiber- som Al-master. Importera ytterligare en gång med alla kringkostnader försökte jag undvika och började undersöka vad det var för gjutplast dom använde. Men letar ledtrådar i beskrivningen, potlife tid, härdtid etc och letade hos de stora tillverkarna av polymer produkter. Hittade en produkt hos Huntsman som dessutom hade samma färg som Spartite (blå). Den blå varianten lagerförs inte i Sverige, valde ett kvalite som inte blir lika hård. Köpte hem en förpackning och provade. Har använt den när jag byggde spridarfästen på masten. Ganska enkelt - sprid ut ett lager vaselin så att ytorna inte binder ihop, täta spalten på undersidan med skumplastslang (för bottning av fogar - måste göras noggrannt), tejpa upp en kant runt mastkragen så att den ingjutna tätningen går ut över kanten så att den inte faller ner, blanda plast och fyll i. Krymper lite, tror att det kommer att ta emot första gången man lyfter ur masten (som en champagnekork enligt Spartites hemsida) eftersom krympet innebär att den ingjutna biten kommer att klämma lite.

Såhär gjorde jag:
Fixera masten mitt i mastkragen.

Vid tillverkningen av masten limmade jag en 30 cm lång hylsa som inre förstärkning vid däcksgenomföringen. Utvändigt är en 6 mm tjoch 10 cm hög förstärkning fastlimmad som ytterligare förstärkning för att sprida eventuella punktlaster. Överkanten på den yttre förstärkningen sticker upp ca några mm över mastkragen.

Påtejpad gjutkant sticker upp några mm över mastkragen

Blanda 50/50. Riktigt läbbiga kemikalier, man måste veta vad man gör.
Häll i spalten. Potlife knappt 5 min, härdar inom en halvtimme. härdar snabbare vid tjocka spalter pga kraftig värmeutveckling.

Simsalabim. Ska kantskäras försiktigt med kniv. Lite lagom vit-beige färg.
Nu återstår bara tie-rod innan jag vågar ut för att segla igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar