tisdag 20 september 2011

I det tysta

Vad som sker sker i det tysta. Båten är byggd, masten (efter reparation) åter på plats. Vi har seglat. Får många frågor: "är du nöjd med båten?". Innan kappseglingsresultaten kommer så är det naturligt att folk (jag och andra) håller inne sina funderingar. Det är ingen självklart vacker båt.
Merca?
Ser ut som en modern merca (bil alltså), låg fram, hela formen är svept bakåt uppåt och sen tvärt avhuggen. Knappast dom nästan flushdäckade varianter som kom (och som jag tyckte var förföriskt vackra) för sådär 30 - 40 år sen (det var väl ingen som hade ståhöjd på den tiden?). Ingen sikt över ruffen när man sitter i sittbrunnen. Måste upp på sargen eller flytta ner i lå för att kolla båtar och möjlig risk för kollision. Några skönhetsfel, en del fixade andra blir vinterjobb. Riggen fungerade inte direkt. Omtrimning för att klara ökande vind ska fungera, det har tagit ett tag att nå dit. Framförallt handlar det om att böja masten, men också att förstagssag och fockskotning ska vara rätt. Arild och Anne Heldal (som varit mycket framgångsrika i shorthanded segling och som vann senaste Bohusracet) har seglat sin båt i flera år (och provat många segel) innan de stora framgångarna kom på kappseglingsbanan. Mastkragen är omgjuten med silikon M4644, en mjukt (även om databladet anger att det är hård variant) elastisk fog (polyuretan var för hårt). Inget knarr och hittills har det varit tätt. Härdtid 15 timmar i 23 grader, ½ timme i 70 grader, Gör en bottentätning med skumplast, blanda gjutsilikon, placera i vakum för att få bort luftbubblor, häll ner i en tub till fogpistol och fyll spalten mellan mast och krage. Färdighärdat blir ungefär samma hårdhet som silikon man köper på tub till fogtätning.
I lördags var Henrik (E-type) med ut en sväng och vi provade hårdvindssegling (nästan all kappsegling numera är ju hårdvind). 8 - 9 - 10 m/s. Först lite spinnaker, den lilla flata. Som en gennaker men också hårdvindsspinnaker. Suggbeslaget tvärs masten räcker inte för att hålla ner spinnakerbommen. Får flytta fram suggan eller skaffa traditionellt nedhal i centerlinjen. 8½ knop utan surf. Sen kryss.
Henriks örnblick
Max hem i häckstaget för att krumma masten och för att minska förstagssagget. Problemet med stor krum och styv mast är att den största delen av kraften i häckstaget behövs för att böja masten. Det blir inte så mycket kraft över att sträcka förstaget som man önskar. Detta är segelmakarens dilemma - att anpassa seglen till riggens dynamik och att hitta alla gyllene kompromisser som ger seglen ett så stort vindregister som möjligt. Vad ska man offra för egenskap(er) om man är hänvisad till enbart en fock? Ska man minska kurvan i storens mastlik så att förstaget kan sträckas bättre? Dvs börja med tex rak mast och maxböj kanske 8 cm. Idag börjar vi med 5 cm och böjer ytterligare 10 cm när häckstaget är i botten. Båten seglar stabilt, men varför mer lovgirig på SB halsar?

7 kommentarer:

  1. Flytta fram suggorna...

    På Dehler 34DD Doris sitter de nu nästan 80 cm framför masten och på min Maxi 777 sitter de ungefär en halvmeter framför.

    Se bilder på Doris:
    http://dehlerdoris.blogspot.com/2011/10/byxelkroken-2011-story.html

    Doris har också ett hårdvindsnedhal som kopplas till främre bomänden i hård halvvind. Däcksfästet sitter precis bakom ankarboxen.

    SvaraRadera
  2. Flyttade fram nedhalet till 45 cm framför masten, har fungerat bra hittills (Tack för sifferuppgifterna - dom är värda mycket). Vill undvika storbåtshantering av spinnakerbommen med nedhal kopplat till framkant bom, troligen kompletterar jag med ett nedhalsbeslag i däck i centerlinjen halvvägs till förstaget och hanfot till spinnakerbommen.

    SvaraRadera
  3. Har också problem med BB lovgirighet. Posta gärna dina funderingar och åtgärdsplan om du har nån på g.

    MVH // Johan

    SvaraRadera
  4. Huvudorsaken till olika lovgirighet är nog att kölen är snedmonterad och/eller att köl och/eller roderprofilerna inte är symmetriska. Men för Pianos del gäller troligen inte detta. Jag här syftat och kollat monteringen och profilerna är väldigt symmetriska. Men köl/roder planet lutar. Detta ska jag åtgärda i vinter. Du kommer att kunna följa det jobbet på denna blogg.

    SvaraRadera
  5. Kika på den översta bilden av Doris fördäck i länken ovan. Där är inget nedhal kopplat utan bara suggor. När det blir tuffare och brant så kopplas ett nedhal för säkerhets skul. Du ser de två röda linorna som hänger under bommen. Det är dynema och den vita som håller ihop dom är gummikord. Nedhalet kopplas i den främre linan och får då mycket bra kraft. Vid gipp kopplas den först bort, bommen gippas med enbart suggor neddragna och sen kopplas nedhalet i den nya främre änden. Anledningen till linorna och gummikorden under bommen är att man alltid ska kunna nå att koppla dit nedhalet.

    SvaraRadera
  6. citat ovan "Problemet med stor krum och styv mast är att den största delen av kraften i häckstaget behövs för att böja masten. Det blir inte så mycket kraft över att sträcka förstaget som man önskar."

    Denna formulering stämmer ej med kraftspelet i en rigg under segling. Hur vek eller styv en mast är påverkar inte spänningen i förstaget.

    Det "enda" som påverkar spänningen i förstaget är hur mycket du skotat storen samt hur mycket du dragit i häckstag o ev. backstag samt ev. svepta vant. Dvs allt som drar riggen bakåt. Möjligen kan kicken påverka lite.
    /Johan Schildt

    SvaraRadera
  7. Till Johan, jag är inte alls enig med dig i detta. Den minskade möjligheten att sträcka förstaget hänger ihop med att Piano har genomgående mast. Problemet förstärks när jag förspände masten genom att flytta bak mastfoten nere på durken. Jag ska skriva ett detaljerat inlägg om detta så ser du hela min förklaring / Anders

    SvaraRadera