torsdag 26 juli 2018

ÅFOR 2018 med Linjett 32 Felicia

ÅFOR 2018 blev nästan som en kryss/länsbana, en riktigt lång hårdvindsläns från Korsö till Hoburgen och sen en lika lång - mest kryss - tillbaka. Piano var inte med, jag cyklade i Småland och följde seglingen på paddan mha KSSS tracker. Anders Torrberg kappseglar ombord på Lars Linbäcks Linjett 32 Felicia, vi seglade mot varandra på S2S och Kolfiberrodret. Felicia seglade också ÅFOR, nu med fullbesättning. Jag bad honom skriva om hur seglingen varit. Här är hans bidrag:


"ÅF Offshore race 2018 med Linjett 32 Felicia.

Som träning och uppvärmning inför årets ÅF offshore race valde vi att på lördagen köra ÅF Inshore race. Flera i besättningen var nya eller nästan nya på båten, allt fungerade bra, manövrarna satt som dom skulle och vi slutade på  en 21 plats av 52 startande.


Inför starten på söndagen valde vi  Genua 1 tung och full stor, visserligen sa rapporterna att det skulle blåsa uppåt 10 – 12 m/s, men vår bedömning var att det skulle bli en del öppna bogar på vägen ut genom skärgården.
Bild från ÅFOR 2017
Starten var väl inte perfekt men vi kom iväg vid lovartsbojen några båtlängder efter skottet. Eftersom vi seglar en av dom långsammare båtarna i klassen är det viktigt att hålla lovart och inte direkt bli överseglade av alla snabbare båtar.
Utåt Lidingölandet kom vi i otakt några gånger när vi fick väja för flera styrbordsbåtar, och vi fick även väja för en babordsbåt som inte alls hade några planer på att väja och som helt obekymrat seglade vidare utan att snurra !

Vid passeringen av Oxdjupet låg vi på 14:e plats, naturligtvis var det ren kryss igenom det trånga sundet, men halvvägs igenom gjorde vi ett slag mot Rindösidan och fick ett rejält lyft och kunde segla hela vägen utmed land ca 5 meter från strandkanten. Belönades med applåder och heja-rop från den vältaliga publiken på land. Kul, har jag inte upplevt sedan Tjörn runt för ett antal år sedan.


När vi på eftermiddagen nådde Kanholmsfjärden fick vi äntligen hissa spinnaren, det blev en rätt brant slör i 10 -12 m/s men vi slapp broachar, innan vi tog ner i sundet upp mot Sandhamn
Vid Korsöhalsen hade vi avancerat till 12:e plats och på väg ut mot Alma var det dags för spinnare igen. Några hade rejäla problem och många valde att inte hissa.

Efter Alma fick vi falla några grader, det innebar en bra vindvinkel och båten gick väldigt stabilt. Vinden låg fortfarande på runt 10 m/s med byar på betydligt mera.

Vid Fårö hade vi avancerat till 9:e plats, fortfarande med spinnaker. Gick sedan innanför Östergarnsholm, vet inte om det lönade sig, men vi fick lite mindre sjö i alla fall.  Därefter på väg ned mot Briten, fick vi dom hårdaste byarna och vindmätaren visade några gånger 17m/s. Här fick vi också problem då kurs mot märket innebar ren plattläns. Blev en riktig balansgång att gå så platt som möjligt, utan att få en ofrivillig gipp. Som vi bedömde var det för mycket vind och sjö för att gippa just då.

Närmare pricken hade vi tur att vinden tillfälligt dojade lite så vi kunde gippa och gå ut runt pricken.

Ett par distans från Hoburgen var det dags att lova. Tog ner spinnaren efter att har kört med den ända sedan Korsöhalsen, mäktigt!

Hoburgen rundade vi som 7:e båt, fortfarande rejält blåsigt så vi skiftade till 110%:aren.  Uppåt Karlsöarna lättade det igen och vi skiftade till lätta 1:an. 
På väderrapporten hade vi sett att det var vindfattigt efter land in emot Visby så vår strategi var att hålla långt ut och sedan  gå rakt in, men vad hjälpte det?  Ca 4 distans från Visbyrundningen dog vinden helt, vi blev liggande nästan 3 timmar utan styrfart.

Men vi var inte ensamma om att hamna i stiltje, när vi till slut rundade hade vi avancerat till 5:a. Uppåt Alma låg vi och sträckte ganska länge med lite utsläpp och en bit gick vi även väldigt bra med spinnare. I jämnhöjd med Landsort dog dock vinden igen och vi blev ännu en gång liggande helt utan vind. Kunde ändå se på AIS:en  att våra närmaste konkurrenter hade samma problem, bortsett från Boj Boj, som som vanligt hittade vinden snabbare än alla andra…..

Rundade Alma fortfarande som 5:a och som tur var hade vi vind ända in i mål. Vi behöll vår 5:e plats av totalt 49 startande i klassen.

Sammanfattningsvis en fantastisk segling och skönt att konstatera att ingen blev sjösjuk, allt höll på båten och vi konstaterade att Linjetten är en väldigt stabil båt i sådana här förhållanden.
Torbjörn Hjorter, skppare Lasse Linbäck, Anders Torrberg, Rolf Ahlex 
och Jimmy Hjorter.
Team Felicia "

Felicia seglade banan på knappt 69 timmar, avancerade under seglingen från 14de plats vid Oxdjupet till 5te plats i mål. 8 minuter efter X332 XPLORER, 32 minuter före Storm.


2 kommentarer:

  1. Intressant reportage, mkt väl skrivet.
    Mvh Lasse

    SvaraRadera
  2. Fick denna länk av min son kul och se att Felicia fortfarande håller, jag var ägare av henne i 24 år och kana bara säga det var en underbar båt. Mvh Kristofer Olsson

    SvaraRadera