lördag 31 mars 2018

Inverted main, fortsättning 2

I inlägget Inverted main (här) och (här) diskuterade jag möjligheten att kryssa i hårdvind  med back i toppen på storseglet och då skapa ett rätande moment.  Går det att segla dikt bidevind med back i toppen och driv i storseglets nedre del? Är det snabbare än att, som vi gjorde på Expresserna, krumma masten och låta stortoppen flaxa utan sidkraft i riktigt hårt väder? Mitt minne är att storseglet inte fladdrade utan verkligen flaxade långsamt, en typisk skotning i vind över 10 m/s. I 15 m/s var det bara bakkanten vid dom två nedre lattorna som drog. Pianos storsegel skotar vi ungefär likadant fast erfarenheten av riktig hårdvindssegling är begränsad. Har inte seglat kryss/länsbana på flera år och dom distansseglingar vi varit med på har sällan inneburit ren kryss.

Mikko Brummer har räknat på mycket när det gäller segel och segeldesign. Han har gjort segel både till Fredrik Lööfs starbåt och till Max Salminens finnjolle. En tråd på facebook väckte mitt intresse och jag halkade in på ett forum på boatdesign.net (här) om tryckfördelning på storsegel.

Starbåten är ju en rejält överriggad båt. Mikko la ut en bild på hårdvindsskotning
Dödskotad topp i storen men inte backvind.
Jag fortsatte att läsa i tråden. Mycket intressant. Tex om skillnaden mellan fathead och pinhead (spetsig topp) storsegel. Vilket är bäst? Mikkos ståndpunkt är mycket tydlig. Om man optimerar båda riggarna (som innebär en högre mast för pinhead) är pinhead effektivare. Och har en stor praktisk fördel.

Med pinhead seglar man högre i vind på kryss med bättre VMG. Undanvind är seglen jämbördiga. Den praktiska fördelen är att man kan ha fast enkelt häckstag på en pinheadrigg.

För 9 år sedan utrustade JPKvarvet två båtar med olika riggar. JPK 998 med fathead respektive pinheadrigg. Båtarna seglades en sommar med olika besättningar i olika förhållanden och slutsatsen var precis det som Mikko hävdar.
Ur tidningen Bateaux, mars 2009
Det här är ju 9 år gammal information, jag tror mycket har hänt med segelutvecklingen till framförallt fatheadbåtar så det är inte säkert att slutsatsen fortfarande håller.

På båtar med maxmått för masthöjden innebär fathead förstås större segelyta, typ TP52 och Open 60.

Jag kontaktade Jimmy Hellberg för några år sen när jag planerade ny rigg till Z31. Han förordade starkt pinheadstor pga att den riggen är enklare att hantera.

Jag bläddrar i Frank Bethwaites bibel High Perfomance Sailing. Står där något om att segla lätta snabba båtar med backvind i stortoppen? Jag hittar ingenting. Men den boken har drygt 20 år på nacken.

Sista ordet är nog inte sagt i den här frågan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar