fredag 9 mars 2018

Inverted main

Jag brukar försöka ha svenska rubriker på inläggen, men den här gången gick jag bet. Kanske kunde ha varit "backvind i toppen av storseglet" eller nåt sånt. Nu när Z31 börjar synas runt hörnet igen hänger jag på det som skrivs om segling med lättdeplacementbåtar. Det handlar om att twista en fatheadstor så mycket att det blir backvind i toppen. Kraften vänder däruppe och motverkar krängning.

Lite bakgrund kan vara på sin plats. Michael Tobler, från Schweiz, driver Saphire 27 projektet. Jag har skrivit om detta tidigare (här), jag träffade honom inför starten till Bohusracet 2014 när vi båda satt vid våra båtar på bryggan i Uddevalla och analyserade predict wind.

Saphire 27 är en sportbåt, 27 fot med sänkköl. Hela konceptet är som Seascape 27 men, som sagt med sänkköl istället för Seascape 27:ans fällköl. Inte snällt när man har närkontakt med Bohuslänska grund (då är fällköl definitivt bättre). Michael seglade Bohusracet också 2015, jag var då med ut en sväng dan innan start. Det blåste 6-7 m/s och jag var förbluffad över att kryssfarten nästan var samma som Pianos.

För en dryg vecka sen damp en delning ner på facebook. En artikel från Die Yacht, som handlade om "inverted main", om att segla med backvind i toppen av storseglet. Michael har tidigare seglat A-class katamaran och där är det en teknik att kunna segla i hårt väder trots det höga storseglet. Som om det var fyllt direkt skulle dra omkull båten. Genom att toppen inverterar uppstår en kraft riktad åt lovart som rätar upp båten.
Bilden visar hur storseglet genererar kraft framåt i sin nedre del, ungefär upp till 3dje lattan nerifrån. Övre delen inverterar.

Michael använder samma teknik när han seglar Saphire 27.

Saphire 27 med inverterat storsegel i övre delen.
Du hittar hela artikeln i engelsk översättning (här). Det är en jämförelse mellan kolmast/fathead och Al-mast/pinhead. Pinhead är vårt vanliga storsegel med spets upptill. Läs och begrunda. Jag kontaktade Michael och frågade om effekten blir bättre med vingmast (som A-class katamaranen). Han svarade inte direkt på frågan om det var bättre, men sa att tekniken fungerade bra på Saphire 27 med sin fasta mast. Jag undrar hur lång tid det tar innan vingmaster börjar dyka upp på sportbåtar i 10-meters klassen? Dom finns ju redan på majoriteten av IMOCA60 båtarna som seglar Vendee Globe.

NV Skåne är höljt i snö. Det gick inte längre att värja sig när ostvinden vred till NV. Vi trampar omkring i några cm snöslask och dimman skyler det mesta. Igår var jag ute hos Piano, hon blir väldigt fin. Långklotsslipningen av förskeppet slätar ut den bucklighet jag åstadkommit. På måndag är det dags för den tredje och förhoppningsvis sista sejouren inomhus. Epoxyspackel vill helst ha 3 dagar över 15 grader, samma med Hempels Light Primer epoxygrund. Kör en ny tur till Mörarp på måndag för att se hur arbetet fortskrider. Målet är att båten ska vara klar för sjösättning när den lämnar Glanex. April närmar sig med stormsteg.

1 kommentar:

  1. Detta fenomen ser jag på Amalia och det verkar inte vara negativt.

    SvaraRadera