söndag 2 oktober 2016

Överklagande av protest Hyundai Cup

Överklagan av protesten vid Hyundai Cup är ännu inte behandlad av Svenska Seglarförbundet. Kompletterande kommentarer har lämnats in av tävlingsledningen och protestkommitten.

Protestkommittens kommentar:


Till  SSF:s  regelkommitté   Ö  4/2016       

Hummingbird  anmälde  sig  till  tävlingen  under  efteranmälningstiden  ca  36 timmar  före  start.   Där  i  anmälan  angav  man  att  man  skulle  segla  utan spinnaker  och  därmed  segla  enligt  det   alternativa   SRS:talet  och tävlingsledningen  har  accepterat  denna  anmälan.     Vår  uppfattning  är  att man  skall  få  segla  enligt  det  SRS-­‐talet  man  anmält  sig  till.  Hade  det   däremot   varit  så  att  seglaren  velat  gå  in  och  ändra  sitt  SRS-­‐tal  av någon anledning  hade  det   inte  gått  enligt   Inbjudan  1.3.   Den  protesterandes resonemang  skulle  ju  också  ge  effekten  att  om  någon  kommer  och  vill   anmäla  sig   till  shorthandklassen  på  efteranmälan  så  hade  det  inte fungerat enligt  inbjudan  1.4   då  samma   gränser  gäller  även  där.       Protestkommittén  vid  Hyundai  Cup  2016
Owe  Lundbladh          Gunilla Djupfeldt


En jämförelse med PK's protokoll från protestförhandlingen:
PK's huvuduppgift är att fastställa fakta. Där står klart och tydligt att anmälan kommit ca 36 timmar innan start. Vidare står att man senast 48 timmar innan start ska anmäla om man vill segla utan undanvindssegel. 

PK avslår protesten eftersom kappseglingskommitten har accepterat anmälan.

Tävlingsledningens kommentar:

Hej Håkan 

Kommentarer från tävlingsledningen HyundaiCup 2016, i samband med den protest som lämnats in mot Hummingbird. Till att börja med vill vi bemöta påståendet om att ”båtägaren skulle ha utnyttjat sin ställning i organisationskommittén”. Detta är direkt felaktigt då anmälan kommit in via det elektroniska anmälningssystemet SimpleSignup. Därefter har ingen ur besättningen på något sätt tagit kontakt med någon ur seglingsledningen och kan på så sätt inte ha kunnat påverka någon i ärendet. I övrigt kan vi bara säga att vår tolkning (i samråd med tillgänglig expertis och domare), av den anmälan som gjorts är, att den är en ”Efteranmälan” i enlighet med §3.4 i inbjudan. Därför godtogs anmälan. 

MvH John Holm Seglingsledare HyundaiCup 2016

Enligt inbjudan ska anmälan göras senast den 19de augusti via simple signup på webben. Dvs mer än en vecka före start. Efteranmälan mot en extra kostnad av 250 kr kan göras tom den 26 aug, dvs dan innan seglingen. Det står ingenting om hur efteranmälan ska göras. Betalningen ska göras kontant på regattaexpeditionen.

Angående påverkan eller inte så tror jag det räcker med namnet på båten som anmälts. Alla känner alla, ingen behöver ta personlig kontakt. Ett riktigt tunt argument!

När jag läser igenom inbjudan och kommentarer så kokar allt ner till vems ansvar det är att båten är anmäld med rätt mättal enligt vad som står i inbjudan. Är skepparen utan ansvar om kappseglingskommitten godkänt anmälan? Eller är skepparen ansvarig under alla omständigheter? 

Enligt KSR 75.1: För att kunna anmälas till en kappsegling ska en båt rätta sig efter de krav som  som tävlingens arrangör ställer. ...

Enligt KSR 76.1: Arrangören eller kappseglingskommitten får avvisa eller upphäva en båts anmälan eller utesluta en tävlande   ... förutsatt att att den gör det före  start och anger anledningen. ...

Enligt KSR 78.1 är det båtägarens ansvar att båten överensstämmer med klassreglerna. Problemet i det här fallet att det finns olika segelkonfigurationer och därmed olika SRS mättal att välja på. 

Så min slutsats är att  seglarna får finna sig i vad arrangören - kappseglingskommitten - bestämmer. Om KK anser att anmälan är felaktig, så ska detta meddelas seglaren före start. I det här fallet ansåg KK att anmälan var korrekt.

Enda vägen att gå om man anser att kappseglingskommitten har gjort fel är att begära gottgörelse. Men såvitt jag kan bedöma handlar det då aldrig om att diskvalificera en enskild båt (även om KSR 64.2 ospecifikt anger "annan åtgärd").

Så till slut står seglarna där med sina tvättade halsar, med en klump i magen och känslan att det här gick inte rätt till. Alla som klart och tydligt uppfattade att anmälan att segla utan spinnaker ska göras minst 48 timmar innan start. Och känner sig klart lurade av en seglare som utnyttjade systemet. Det är OK att anmäla sig med vilken segelkonfiguration som helst tom mindre än 12 timmar innan start (inbjudan anger att efteranmälan kan göras tom fredagen, dvs dan innan start). Se bara till att du inte redan är anmäld och så ska du förstås tycka det är värt de extra 250 kr som efteranmälan kostar.

3 kommentarer:

  1. kan ju vara intressant hur tävlingsledning vill ha det I framtiden. För dagen får man en seglare till men I det långa loppet kan det bli att en del seglare välja med anmälan tills prognosen är mer tillförlitlig. Det finns ju en anledning att man sätter en 48-timmar's regel för ändring av segelkonfiguration.
    det kan bli spännande hur regelkommitten kommer att döma I fallet. har ju diskuterats en del kring det.

    SvaraRadera
  2. Bättre att anmäla sig utan undanvindssegel och ändra till att föra undanvindssegel om vädret blir passande. Verkar inte finnas något som hindrar det i seglings föreskrifterna.
    Tycker det är bra att Roffe lämnade in en protest, bra mycket mer rakryggat än att åka hem utan att protest lämnats och snacka om händelsen i evighet.
    Dessutom verkar det hela vara utrett nu.
    Men jag har lite svårt att förstå varför man tar emot en anmälan som i detta fall är helt oriktig.

    Svenne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Puh! Tänk om förnuftet hade kunnat segra över alla innovativa sätt att lura systemet!

      Radera