Jan Carlanders halvtonnare Antheor får snart en ny kolfibermast. Jag åkte ner till Holland för att gå igenom alla detaljer med Thomas Wilkes. Ceilidh har tillverkat kolfibermaster i nästan 20 år. Mest till E-, Finn- och OK-jollar. Men också börjat tillverka master till lite större båtar. Maströren tillverkas i längder upp till 8 meter och skarvas vid spridarna. I filmen står Thomas precis vid dom ihopskjutna delarna vid nedre spridarna. Maströren transporteras till oss i delar (det är okristligt dyrt att skicka ett 14 meter maströr), På den här masten kommer alla beslag vara monterade och det som återstår när leveransen kommer är att limma ihop den redan ihopslipade skarven.
Halvtonarklassen är stor vid Atlantkusten, speciellt i Belgien. Den Andrieu-ritade Antheor (har korrigerat efter påpekande av Thomas W) - inte minst tack vare sin VM titel 1986 - en välkänd båt. När ryktet började gå om den nya kolmasten droppade ytterligare order in till Ceilidh.
Generellt byggs kolmaster betydligt styvare än en Al-mast till samma båt. Min egen erfarenhet är att dom är för styva för att kunna böjas så mycket som ett segel som ska funka i både lätt/hård/platt/gropig sjö behöver. Det bukiga segel som ger fart i lätt skvalpsjö ska kombineras med ett riktigt plant segel för plattvatten eller hårdvind. Jag har diskuterat kolmaster med andra tillverkare nere i Europa, men det är bara Ceilidh som antagit utmaningen att göra en lagom flexibel kolmast. Till saken hör också att det inte längre går att få tag på samma typ av tjockväggiga Al-profiler som tillverkades under IOR-tidens glansperiod på 70/80 talen. Det finns maströr med samma yttersektion som Antheors Sparcraft profil, men dom är tunnväggiga, typiskt under 3 mm jämfört med Antheors orginalmast som har upp till 5 mm väggtjocklek. Kolmasten har ca 4 mm väggtjocklek.
Här är filmen:
Lite abrubt slut, men så blir det ibland!
Här kommer en film som visar masten och bomsektionen.
Spännande och kul med ett företag som uppenbarligen lyssnar på kundens önskemål kring masten. Kolfibermaster är ju inte digitalt bra eller dåligt, utan som alla andra produkter beroende av att vara rätt i förhållande till båt, segel och annan utrustning. Antheor designades väl ändå av Daniel Andrieu, inte Philippe Briand?! Kul att följa Jan och gänget som gör ett utmärkt jobb med att hålla den fina båten i bra trim. Inte alldeles enkelt eftersom dessa härliga gamla IOR-racers är komplicerade och svåra att segla effektivt. Jag lyfter på hatten!
SvaraRaderaThomas Wiberg
Tack Thomas för dina vackra ord. Det har, som du antyder, inte varit lätt att få fart den här båten. Det har tagit lång tid, mycket seglande och mycket funderande i anspråk. Med en besättning som till stora delar hållit ihop under alla år har vi tillsammans kunnat bygga en bank av erfarenheter som gör att vi numera hävdar oss mycket bra på kappsegling med den här damen, som fyllde 30 förra året.
SvaraRadera