måndag 6 juni 2016

X-37 Josefina seglar Fyrtorn2handed

Piano hade ju kunnat segla 2handed i sundet sista helgen i Maj. Istället för att åbäka sig iväg till Oxelösund. Men det var andra som gjorde det. Seglingen går från Lomma, som för er som undrar ligger 4M NO Malmö, 7M från Limhamn, längst inne i Lommabukten.

Arrangerades den 28/29de Maj av LBS, Lomma Båt Sällskap, min hemmaklubb och hemmahamn under 90-talet.

23 anmälda båtar, jaktstart utan omräkning av tiden om seglingen går snabbare eller långsammare än beräknat. Placering i mål är alltså slutlig placering. Banlängd ca 100M. Start i Lomma, därefter Pinhättan utanför Barsebäck, Svinbådan utanför Viken, lysboj W1 utanför Hornbaeck, Drogdens fyr söder om Dragör, Höllviken fyren alla o m BB, under Öresundsbron genom Trindelrännan och mål i Lomma. Utanför trafiksepareringen mellan Helsingborg och Helsingör på både upp och nerväg, dvs på svenska sidan upp och på danska sidan ner.

Jag har fått en rapport från seglingen av Johan Wickman, som seglade sin X-37 Josefina. Johan var också seglingsledare, seglande seglingsledare alltså!

"Summering av Fyrtorn2handed 2016 för X-37 Josefina
Några rader om Josefinas upplevelser längs Fyrtorn2handed 2016. Jag seglade vår X-37 tillsammans med Lars Thorsson. När det var vår tur att starta hade vinden lättat en hel del. Inga båtar syntes föröver. De hade ju startat en timme tidigare eller mer. Inte lätt att jaga i döende vind. Å andra sidan kunde vi hoppas att de skulle tappa vind längre upp i sundet. Mottot var att kämpa  och inte ge upp. Segla säkert och ha kul.  Det hinner händer otroligt mycket under 24 timmar längs hela sundskusten. Detta skulle senare visa sig sant. Men först gällde det at segla här och nu samt hålla undan för båtarna som startade strax bakom oss. Förra året var vi ibland passiva och väntade för länge mellan segelskiften. Det misstaget skulle vi inte upprepa så långt våra krafter räcker.  4 min efter oss startade systerbåten X-37 Indy, ytterligare 20 min senare startade Breaking Wind (Centerline 40). Det blev intensivt direkt. Prickade starten fint med Lätta S2an hissad. Slör 3-4 ms.
Startskottet har gått. Snart fyller spinnakern
Någon minut efter starten fyller spinnakern fint på brant lätt slör.
Indy med fin gång jagar Josefina ut ur Lommabukten. Foto Björn Mossberg
Men snart började Indy få häng på oss med sin enorma gennaker. Mycket intensiv segling. En bit innan Flädie rev dör vinden, vi hör dock ett brusande, det är Breaking Wind som går fint i den kvarvarande lilla brisen inne vid land. Snabb lovning, riva spinnaren, endast fock för att komma in mot land. Vi lyckas precis hinna in ett par båtlängder framför BW och kunde hissa Code1 när vi föll av mot Flädie rev (inte kul att ha tappat 25 minuter mot BW innan Flädie rev…). Men nu fin gång i väldigt lätt vind. Vi tvingas gå rekordlångt innanför pricken för att hålla vinden. Även Indy följer efter. Passerar pricken och kan gå närmare land mot Vikhög och få mer vind.

Lite senare upp mot Pinhättan lättar vinden och blir plattläns ca 2-3 m/s. Här blir det gippduell mot de andra. Väldigt lokala vindstråk, endast 50 m breda. Nu är vi redan ganska trötta. Har seglat 8 NM av 95 och BW som sagt redan i kapp. Byte igen till lätt S2, mer vind och fin gång upp mot Gräsrännan.

Gräsrännan SW Landskrona
Vinden blir byig och ökar och vrider emot ytterligare, 6 m/s 105-115 TWA är mycket för vår lätta S2. Vi kan inte hålla upp, väljer att falla av o stå på innan vi byter till Code 1 och kan lova i snabb vinkel mot rännan. Väl inne i rännan har vi Indy 100 m bakom tätt följd av BW. Vinden lättar och öppnar upp ca 3-4 m/s och TWA 150. Bra för oss med S2 men dåligt för Indys stora gennaker och kass för BW som helt saknar undanvindssegel. Vi drar ifrån och koncentrar oss på navigation. Första gången vi seglar rännan. Hur passerar man fyren? Grunt på båda sidor enligt kortet. Dock vackert vilket bilden nedan illustrerar fint. Vi väljer att gå innanför fyren i någon slags chikanlíknande spår. Det gick fint. Väl ute ur rännan går vi fortsatt fint med lätta S2an.
Passage av bn Gräsrännan.
Indy med gennakern var het på slör, men när det öppnade upp efter passage av Gräsrännan kunde vi njuta av den här utsikten - vacker båt som är väl aker om oss
Efterhand vrider det emot, dvs VSV. Var är den utlovade NE??. Nå, vi byter till Code1 och har fin gång in mot Råå. Nu är de andra långt bakom oss. Gissar att vi har ca 0,5 nm försprång till Indy. Bra för humöret även om vi inte ser några båtar framför oss.Strax innan kl 21 vid Helsingborg södra hamnområde dör vinden helt. Vi driver norrut med strömmen i en knop. Båten går inte att styra. Ibland pekar stäven söderut. Får rapporter om att BW bryter, så även Nimo och Tyrik mfl – vi möter bla Tyrik som går för motor söderut. De hejar uppmuntrande på oss och meddelar att de kommer igen 2017. Så driver vi i nästan två timmar. Men kl 22.45, precis innan färjan Hamlet går ur hamn med riktning mot oss får vi vind. Plötsligen loggar vi 8 knop, häftig och trygg känsla trots kraftig krängning att snabbt kunna passera och styra mellan färjorna. När vi faller av norrut strax efter Hbg lätttar vinden till ca 3m/s och öppnar upp. Vi býter igen till lätt S2. Funderar på att gå ut i karftigare medström men det blir för platt i den lätta vinden. Det är sent och nermörkt när vi äntligen passerar och rundar Svinbådan utanför Viken. Nedtagning av S2 och hissning av lättvindsfock. Vinden har nu lättat till ca 2 m/s. öppen halvvind och byte till Code 1. Kraftig ström för oss mot NV. Lovar man upp för mycket så stannar båten. Knepigt och dessutom en hel del fartygstrafik med svall och ganska nära passager. Vi tvingas hålla fart (2-3 knop) och acceptera att vi hamnar ganska långt NW om W1 vid Hornbaek. Bättre att ”snabbt” komma ned till danska kusten i strömlä. Väl i strömlä byter vi till lättvindsfock. Vinden har ökat igen till kanske ca 3 m/s. Dags för kryss i strömlä nära land mot Helsingör. Detta är en av Josefinas paradgrenar. Vi har nött den här sträckan i liknande förhållanden massor av gånger. Strax innan Helsingör efter ca 9 slag så kan vi byta till Code1 och sträcka sista biten. Vi passerar Malla 2 (Minitransat) och kommer snabbt ikapp Onyx (X-102) som ligger nästan stilla ute i strömmen vid Kronborg med fylld spinnaker. Vi glider förbi tätt på Kronborgsstranden. Faller sedan av mot Ven. Tvingas byta till lätt S2. Tar en stund och Onyx kommit ur den värsta motströmmen hänger med en stund innan vi får gång på båten och jagar vidare söderut. Så småningom börjar det ljusna, vi ser ett par spinnakers långt bort vid horisonten. Kan det vara Beatrix (X-99) och Myggan (J/80), Jubilon (J/92). eller Windy (Express), eller Hot Chocolate (Elan 333)? Vet ej. Men strax innan Ven lättar vinden från drygt 3 till under 2m/s. Vi ser mer vind in mot danska kusten och gippar i en vinkel som knappt tar oss söderut. Men vi hittar vind och kan efter en stund gippa tillbaka. Sedan har vi stabil vind och fin gång i 3-4 m/s. Vi jobbar mycket med både skot och bomhöjd, när det blir brantare är lätta S2an väldigt känslig för bomhöjden.
Josefina fotograferad från Elan333 Hopt Chocloate (Tack Tobias). Nattens stridsmundering med Code 1 syns på bilden. Dock alltid nervöst att rulla/ut codesegel parallellt med hantering av spinnaker. Det kan trassla sig rejält med dubbla fall & skot mm. Lasse hade dock kanonstyr på tamparna! En bit innan Middelfort passerar vi Hot Chocloate och Beatrix. Långt uppe i lovart även Snärtan. Svårt att ta sig förbi X99 Beatrix, men det går.
Passerar Beatrix tidig söndagsmorgon.
Strax innan vindmöllorna vid Middelfort ökar vinden till 6 m/s, mer i byarna, och blir för brant för vår lätta S2a. Jag har lovat Lars att inte falla av innanför möllorna den här gången. Det gjorde vi 2015 för att hitta strömlä men med enormt kass utgång. Alltså skifte till Code1 och lovar upp mot strax syd om Flakfort mot Saltholm för att gå denna sidan mot Drogden i förhoppning om strömlä, nyttja farten i Code 1 och sedan falla av och byta till spinnare. Så gör vi men det blir tung S2 eftersom nordostvinden är mycket byig. Vi får en del strömlä, drar ifrån Beatrix som kämpar på med motström och rejäl krängning nere vid möllorna. Nu tar vi in rejält på expressen Windy som tycks välja att gå mitt i Drogdenrännan. Stort djupgående på Expresser? Eller trött besättning? Vinden öppnar upp till ca 150-160 TWA lättar något men håller sig som tur mellan 4-6 m/s. Annars hade vi tvingats samla ihop krafter för byte till lätt S2. Men det behövdes inte. Strax innan Drogdenfyren passerar vi Windy. Mattias och Martin ser bistra ut och svär om att de tvingats ankra under lördagkvällen när vinden dog ut utanför Hornbaek . Otur för dem. Men då låg vi och flöt utanför Helsingborg.
Passerar Windy i lä (det gäller att vara juste) strax innan Drogden.
Hursom väldigt kul och säkert mycket tursamt hinna ikapp och passera Windy. Vi hissar lättvindsfocken och river spinnaren och rundar Drogden. Kurs mot Höllviksfyren. Fin gång 6 m/s och TWA 80 grader. Men efter hand öppnar det upp någpt. Dags för Code 1. Men endast 2 nm kvar till Höllviken. Vi tjänar max 2 minuter på segelbyte. Vi är trötta och ganska nöjda med 3:e platsen. Vi kan se Jubilon och Myggan uppe vid bron på onintagligt avstånd och väljer för första gången att inte driva båten maximalt. I ställer spara på krafterna så att vi fixar kryssen från Höllviken till Lomma utan missöden. Vi har respekt för Beatrix och Windys kryssegenskaper. Det bli i alla fall ganska fin kryss upp mot bron och Trindeln. Har bra gång på BB men kass på SB. Efter bron ökar vinden och pendlar mellan 5-7 m/s. Egentligen för mycket för lättvindsfocken men vi hittar fantastisk gång på båten med ett ”nytt” trim. Loggar 6.5 knop och TWA 30-35 grader. Tro det den som vill. Får se om vi kan hitta detta framöver på kommande seglingar.
Start från Lomma i bildens högerkant lite ovanför mitten. Seglade motsols. Knepiga lättvindsgippar Vikhög - Pinhättan. Väst om Saltholm, Drogden nere i vänstra hörnet, över till bn Höllviken utanför Klagshamn (banans södra punkt), kryss norröver under Öresundsbron. kryss hela vägen Höllviken - Lomma. Vindskift utan Limhamn.
Vi stormar i mål i den byiga Nordostvinden mycket nöjda med en fin 3:e plats. En kvart efter Myggan och ytterligare en kvart efter Jubilon. Båda har gjort ett kanonfint race. Fram till Ven tappade vi faktiskt på dem. Men sedan har vi knappat in ca en timme enligt Mapmytracks. Bådar gott för kommande race. Trots att vi seglat Josefina i 5 säsonger så lärde vi oss massor under detta race. Problemet och tjusningen är dock att det finns massor kvar att lära inför andra förhållanden och kommande race. Vi får se. Vi hade trevligt ombord samt god mat o dryck. Stort tack till Lars Thorsson för suverän insats och gott teamwork. Jag vill även tacka våra funktionärer och sponsorer (Gransegel, Båtbutiken & Watski). Och Team Lis Peters grillspett smakade som vanligt fantastiskt vid aftersail och prisutdelningen. Som tävlingsledare vill jag även tacka alla medtävlare som deltog i denna LBSregatta. Hoppas på ännu fler än de 23 anmälda båtarna till 2017. Hälsningar Johan W.
... "
Tack Johan för ett fint reportage!