Arrangerades den 28/29de Maj av LBS, Lomma Båt Sällskap, min hemmaklubb och hemmahamn under 90-talet.
23 anmälda båtar, jaktstart utan omräkning av tiden om seglingen går snabbare eller långsammare än beräknat. Placering i mål är alltså slutlig placering. Banlängd ca 100M. Start i Lomma, därefter Pinhättan utanför Barsebäck, Svinbådan utanför Viken, lysboj W1 utanför Hornbaeck, Drogdens fyr söder om Dragör, Höllviken fyren alla o m BB, under Öresundsbron genom Trindelrännan och mål i Lomma. Utanför trafiksepareringen mellan Helsingborg och Helsingör på både upp och nerväg, dvs på svenska sidan upp och på danska sidan ner.
Jag har fått en rapport från seglingen av Johan Wickman, som seglade sin X-37 Josefina. Johan var också seglingsledare, seglande seglingsledare alltså!
"Summering av Fyrtorn2handed 2016 för X-37 Josefina
Några rader om Josefinas upplevelser längs Fyrtorn2handed 2016. Jag seglade vår X-37 tillsammans med Lars Thorsson. När det var vår tur att starta hade vinden lättat en hel del. Inga båtar syntes föröver. De hade ju startat en timme tidigare eller mer. Inte lätt att jaga i döende vind. Å andra sidan kunde vi hoppas att de skulle tappa vind längre upp i sundet. Mottot var att kämpa och inte ge upp. Segla säkert och ha kul. Det hinner händer otroligt mycket under 24 timmar längs hela sundskusten. Detta skulle senare visa sig sant. Men först gällde det at segla här och nu samt hålla undan för båtarna som startade strax bakom oss. Förra året var vi ibland passiva och väntade för länge mellan segelskiften. Det misstaget skulle vi inte upprepa så långt våra krafter räcker. 4 min efter oss startade systerbåten X-37 Indy, ytterligare 20 min senare startade Breaking Wind (Centerline 40). Det blev intensivt direkt. Prickade starten fint med Lätta S2an hissad. Slör 3-4 ms.
Startskottet har gått. Snart fyller spinnakern |
Någon minut efter starten fyller spinnakern fint på brant lätt slör. |
Indy med fin gång jagar Josefina ut ur Lommabukten. Foto Björn Mossberg |
Men snart började Indy få häng på oss med sin enorma gennaker. Mycket intensiv segling. En bit innan Flädie rev dör vinden, vi hör dock ett brusande, det är Breaking Wind som går fint i den kvarvarande lilla brisen inne vid land. Snabb lovning, riva spinnaren, endast fock för att komma in mot land. Vi lyckas precis hinna in ett par båtlängder framför BW och kunde hissa Code1 när vi föll av mot Flädie rev (inte kul att ha tappat 25 minuter mot BW innan Flädie rev…). Men nu fin gång i väldigt lätt vind. Vi tvingas gå rekordlångt innanför pricken för att hålla vinden. Även Indy följer efter. Passerar pricken och kan gå närmare land mot Vikhög och få mer vind.
Lite senare upp mot Pinhättan lättar vinden och blir plattläns ca 2-3 m/s. Här blir det gippduell mot de andra. Väldigt lokala vindstråk, endast 50 m breda. Nu är vi redan ganska trötta. Har seglat 8 NM av 95 och BW som sagt redan i kapp. Byte igen till lätt S2, mer vind och fin gång upp mot Gräsrännan.
Lite senare upp mot Pinhättan lättar vinden och blir plattläns ca 2-3 m/s. Här blir det gippduell mot de andra. Väldigt lokala vindstråk, endast 50 m breda. Nu är vi redan ganska trötta. Har seglat 8 NM av 95 och BW som sagt redan i kapp. Byte igen till lätt S2, mer vind och fin gång upp mot Gräsrännan.
Gräsrännan SW Landskrona |
Passage av bn Gräsrännan. |
Indy med gennakern var het på slör, men när det öppnade upp efter passage av Gräsrännan kunde vi njuta av den här utsikten - vacker båt som är väl aker om oss |
Efterhand vrider det emot, dvs VSV. Var är den utlovade NE??. Nå, vi byter till Code1 och har fin gång in mot Råå. Nu är de andra långt bakom oss. Gissar att vi har ca 0,5 nm försprång till Indy. Bra för humöret även om vi inte ser några båtar framför oss.Strax innan kl 21 vid Helsingborg södra hamnområde dör vinden helt. Vi driver norrut med strömmen i en knop. Båten går inte att styra. Ibland pekar stäven söderut. Får rapporter om att BW bryter, så även Nimo och Tyrik mfl – vi möter bla Tyrik som går för motor söderut. De hejar uppmuntrande på oss och meddelar att de kommer igen 2017. Så driver vi i nästan två timmar. Men kl 22.45, precis innan färjan Hamlet går ur hamn med riktning mot oss får vi vind. Plötsligen loggar vi 8 knop, häftig och trygg känsla trots kraftig krängning att snabbt kunna passera och styra mellan färjorna. När vi faller av norrut strax efter Hbg lätttar vinden till ca 3m/s och öppnar upp. Vi býter igen till lätt S2. Funderar på att gå ut i karftigare medström men det blir för platt i den lätta vinden. Det är sent och nermörkt när vi äntligen passerar och rundar Svinbådan utanför Viken. Nedtagning av S2 och hissning av lättvindsfock. Vinden har nu lättat till ca 2 m/s. öppen halvvind och byte till Code 1. Kraftig ström för oss mot NV. Lovar man upp för mycket så stannar båten. Knepigt och dessutom en hel del fartygstrafik med svall och ganska nära passager. Vi tvingas hålla fart (2-3 knop) och acceptera att vi hamnar ganska långt NW om W1 vid Hornbaek. Bättre att ”snabbt” komma ned till danska kusten i strömlä. Väl i strömlä byter vi till lättvindsfock. Vinden har ökat igen till kanske ca 3 m/s. Dags för kryss i strömlä nära land mot Helsingör. Detta är en av Josefinas paradgrenar. Vi har nött den här sträckan i liknande förhållanden massor av gånger. Strax innan Helsingör efter ca 9 slag så kan vi byta till Code1 och sträcka sista biten. Vi passerar Malla 2 (Minitransat) och kommer snabbt ikapp Onyx (X-102) som ligger nästan stilla ute i strömmen vid Kronborg med fylld spinnaker. Vi glider förbi tätt på Kronborgsstranden. Faller sedan av mot Ven. Tvingas byta till lätt S2. Tar en stund och Onyx kommit ur den värsta motströmmen hänger med en stund innan vi får gång på båten och jagar vidare söderut. Så småningom börjar det ljusna, vi ser ett par spinnakers långt bort vid horisonten. Kan det vara Beatrix (X-99) och Myggan (J/80), Jubilon (J/92). eller Windy (Express), eller Hot Chocolate (Elan 333)? Vet ej. Men strax innan Ven lättar vinden från drygt 3 till under 2m/s. Vi ser mer vind in mot danska kusten och gippar i en vinkel som knappt tar oss söderut. Men vi hittar vind och kan efter en stund gippa tillbaka. Sedan har vi stabil vind och fin gång i 3-4 m/s. Vi jobbar mycket med både skot och bomhöjd, när det blir brantare är lätta S2an väldigt känslig för bomhöjden.
Passerar Beatrix tidig söndagsmorgon. |
Passerar Windy i lä (det gäller att vara juste) strax innan Drogden. |
... "
Tack Johan för ett fint reportage!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar