tisdag 7 juni 2016

Seapilot2Star - analys av spåren

Minsta klassen i Seapilot2Star startade kl 8. Största 11.30, 3½ timmar senare. Vinden hinner ändras mycket mellan starterna och i år handlade det om vrid. Ju senare start desto mer motvrid.

Totalsegraren Eländet seglade i minsta klassen, totaltvåan PacMan i den största. Dom seglade spåren finns tillgängliga i leaderboard och motvriden framgår helt enkelt av kurser och stagvändningar. Klicka på bilderna så ser du tydligare.

3 båtar ur minsta klassen. Eländets spår är nån slags violett (inte lätt att vara färgblind), Piano One Off gult och Citrus rött. Lite svårt att sortera, både spår från etapp 2 och 3 är med i bilden, Trackern har missat rundningen av Blå Jungfrun för alla tre båtarna på etappen till Oskarshamn. Eländet gör ett kort slag norr om Blå Jungfrun på tredje etappen och lyfter sen hela vägen förbi Ölands Norra. Både Citrus och Piano One Off går närmare Öland.
Eländet hade samma lycka med vinden från Gråskärs fyr till Kränkan NO på första etappen, PacMan hade nästan bondkryss på samma sträcka.
Samma båtar i första startgruppen mellan Gräskärs fyr och Kränkan NO. Eländet (lila) seglar högre kurs, Citrus och Piano One Off seglar ca 10 grader lägre. Eländet gör ett kort slag alldeles innan Kränkan. Bilden visar också spåren på hemvägen, men där ligger alla nära rhumbline.
På vägen ut från Gråskärs fyr till Kränkan har vinden vridit mot för dom största båtarna. PacMans spår avslöjar nästan ren bondkryss.

Pacmans spår och rhumbline. Kryss ut till Kränkan. Dessutom ett kort slag för att nå Gustaf Dahlen på tillbakavägen.
PacMans spår mellan Blå Jungfrun och Ölands norra avslöjar också riktigt oflyt. Gjorde samma misstag som vi, gick in till Öland. Vi tappade ca 1M på det vägvalet, ser ut som PacMan tappar ännu mer. När Eländet gjorde ett kort slag norr om Blå Jungfrun och sen går hela vägen på ett slag ut till vindvridet till NO så får PacMan kämpa sig förbi Öland.
PacMans spår förbi Ölands Norra på sista etappen. Riktiga oflyt med vindvriden och på sista biten innan vindvridet till NO ute på havet är VMG=0.
Spåren avslöjar att Eländet hade riktigt flyt med vindarna under hela racet. Och att PacMan hade oflyt.

Men Piano Hansson då?

På första etappen blev vi 3:a i klass 2, slagen av två J80. Vi seglade raka spåret mot Visby efter Gustaf Dahlen. Båda J80 föll av och planade/surfade mest hela vägen. När vi seglade 8/9 och på slutet upp till 10 knop, planade dom i farter upp till 13 knop. Så här ser spåren ut:
Pianos vita spår ligger precis på rhumbline, Bara ett J80 spår (nån slags lila) syns på trackern. Vinden vred mot norr när vi närmade oss Visby, båda J80 dök upp framför oss nere i lä och kunde föra gennakern hela vägen i mål.
På vägen mot Oskarshamn seglade J80 överbåge och kom före till Blå Jungfrun. På tredje etappen på väg tillbaka till Oxelösund gick vi för nära Öland och tappade mycket. Men jag tror att J80 tappade ännu mer i samband med vindvridet ute på havet, dom är där ungefär samtidigat med PacMan och kommer inte heller igenom övergångszonen med samma flyt som vi.
Vi jämförde fart med Mithril och X332 klass 3 under sista etappen. Här är deras spår:
Klass 3 mellan Gräskärs fyr och Kränkan en halvtimme efter att vi passerade. Mithrils spår är blått och Lady X grönt (tror jag). Vinden har vridit mot. Lady X's spår på sista etappen visar att dom fick göra ett kort slag för att hålla upp Gustaf Dahlen.Vi seglade 3 minuter fortare än Lady X på sista etappen och det var väl just här som vi fick marginalen.
Mithril och Lady X seglar nästan precis samma spår på etapp 2 och 3. Gjorde inte samma misstag nära Öland som vi.
Vad lärde jag mig av det här?
På första etappen har vi gynnsammare vindriktning på benet mellan Gråskärs fyr och Kränkan än Mithril och Lady X.
På etapp 2 och 3 gjorde vi taktiska misstag vid Ölands Norra som - enligt spåren - Mithril och Lady X inte har gjort. Lady X tappar några minuter vid Gustaf Dahlen under hemvägen.

På första etappen hade vi ca 20 minuter snabbare seglad tid än både Mithril och Lady X. På etapp två var Mithril 5 minuter snabbare och vi var 26 minuter snabbare än Lady X. På sista etappen var Mithril 7 minuter snabbare och Lady X 3 minuter långsammare än Piano. Bara seglade tider alltså.

Min slutsats är att jibtop seglet var ett riktigt lyckat val. Vi förde det från Gustaf Dahlen till Visby första dan och båda gångerna mellan Blå Jungfrun - Oskarshamn dag två och tre.

Vår noggranna koll på Mithril och Inga G (också X332) sista dan visade att vi i princip hade samma fart och samma höjd. Vi hade skotat twistat för ett brett spår och farten varierade mellan oftast 6,5 - 6,7 upp till 7 knop. Okejdå, ibland var det lägre. Jag ser mycket fram mot båtmotbåt segling med X99 och X332 på Bohusracet.

1 kommentar:

  1. Kul att du lagt upp kurserna så! Jag låg ute vid Grässkären startförmiddagen och kan tillägga att förutom vridet som hade start 2 och 3 lättare vind än start 1, 4, 5, 6 och 7.

    SvaraRadera