måndag 28 december 2015

Spinnakerbom i kolfiber

Med mer eller mindre jämna mellanrum dyker förfrågningar upp om spinnakerbommar i kolfiber och möjligheterna att få tag i dom till överkomlig kostnad. Jag har tidigare köpt hos CST i Sydney - cstcomposites.com - hos Exel i Finland - exel.fi, men där hittar du inget längre (dom hänvisar till Selden) - och hos Ceilidh i Holland - carbonmasts.com. Just nu har Ceilidh kampanj på 60 mm spinnakerbommar, €100/m plus moms plus frakt. Ceilidh monterar också beslag inklusive adaptrar (hylsor som fyller ut mellan rörets insida och beslaget). Forespar Ultra UXP-200-EF #304050, kostar inklusive adapter lite mindre än hos Benns för samma beslag utan adapter. Jag har använt detta beslag på mina senaste båtar, är lätt att hantera. Byggt i fiberarmerad termoplast så det är inte superstarkt. Har faktiskt alltid ett beslag ombord i reserv, i hårt väder och missar i hanteringen kan tappen deformeras. Rörets väggtjocklek är 2,1 mm, dvs innerdiameter 55,8 mm.
Här monterat i ett 2" rör med innerdiameter 47 mm.
Maxlängden för Ceilidhs 60 mm rör är 3,6 m. Beslagen bygger 68 mm/st så maxlängden är 3,73 m.

Det här är ett upprop om du vill passa på att köpa en Ceilidh spinnbom. Är vi flera så delar vi förstås på transportkostnaden (ca 1000 kr). Kontakta mig helst före trettonhelgen via kommentarsfältet med e-postadress. Jag lägger inte ut dom kommentarerna på bloggen.

Vill du ha grövre dimensioner ska jag kolla om kampanjen kan vidgas.

2 kommentarer:

  1. Lägg ut det här på No-Crew's Facebooksida!

    SvaraRadera
  2. Hej Anders,
    Jag läser regelbundet din blogg med stor behållning och såg just att du tänkte köpa spinnakerbomm i kolfiber till ett bra pris. Jag är intresserad av ett samköp och då blir det naturligtvis en del frågor.
    Rör 3,60 m + ändbeslag + adapter + frakt + moms Ungefärlig pris?
    Fraktas allt till dig eller får jag det direkt till mig?

    Ser på deras hemsida att ” an optimum fibre orientation ensures stiffness and strength as required “ utan någon förklaring i övrigt.
    Lite vagt men jag antar att det är bättre än Seldéns, som jag tror att du har skrivit om som lite känsliga för böjpåkänning.

    Mvh Lennart

    lib@dfsu.se

    Lennart Berglund
    Renvägen 38
    141 40 Huddinge
    Mobil +46 70 7748795

    SvaraRadera