torsdag 3 december 2015

En betongplatta långt borta

Etiketterna på det här inlägget är Z31 och Äventyr. Och rubriken handlar om betongplatta! Som ni säkert förstår, så har Z31projektet utvecklats till något mycket mer än att bara beställa ett skrov till en båt. Till att lära känna en del av Europa som jag och väldigt många av mina vänner nästan inte känner till alls. Jag ska inte komma med någon historielektion, men Europas historia med anknytning till Balkan är snårig och har för oss dessutom hamnat helt i skuggan av andra världskriget. Under min tid på LTH på 90-talet hade jag en arbetskamrat som arbetsinvandrat därifrån i slutet av 70-talet. Jag frågade honom om vad som händer i hans gamla hemland. Det enda svar jag fick var .. " det kan du aldrig förstå .. ". Jag samarbetar med Dragan, han kom till Sverige under det senaste kriget i början av 90-talet. Hans identitet är från jugoslavien.  På Kultura Bar i Belgrad hänger en tavla som dominerar ena änden av den ganska lilla lokalen (vid mina första besök hade vi Kultura Bar som mötesplats kl 9 på morgonen, numera träffas vi kl 9 på Dokolica, mitt frukostplace). Zoran har ändrat sina vanor, betydligt mindre cigaretter och numera nån slags engelsk attityd att inte ta den obligatoriska snapsen före kl 12.
Tavlan på Kultura Bar, med Tito och Elisabeth Taylor. Många i Belgrad vårdar sina minnen från Titos tid.
Den ekonomiska situationen i Serbien är inte lysande. Det faktum att Narvalboats har överlevt som företag utan några betalningsanmärkningar i 20 års tid, att dom är kreditvärdiga, trots internationella sanktioner och trots Kosevokrig var några av dom faktorer som fanns med i vågskålen när jag gav mig in samarbetet med dom. Jag bor på ett apartment hotel mitt i Belgrad för €30 per natt, är igenkänd på Dokolica, glutenfritt är inga problem, handlar i närbutiken, ofta någon sen middag (oftast på Dokolica), restaurantbesök kostar mindre än hälften. Det är inte för dom låga priserna jag åker dit, men hade det varit svenska priser hade jag inte haft möjlighet att vara där som jag är. Flygbiljetten från Skurup till Belgrad kostar typiskt 1500.- TOR inklusive ganska mycket bagage på vägen ner, material vi använder vid tester av vakuuminjicering.

Det är ett ekonomiskt vågspel att i den rådande situationen bygga upp en ny fabrik. Men den ekonomiska kalkylen visade att det i längden skulle vara riktigt lönsamt, hyran i fabrikshotellet i Novo Pasova var hög och en-timmestransporterna mellan fabrikerna gjorde organisationen ineffektiv. Nu samlas allt i Sakule.

Igår skickade Zoran en bunt bilder. Gjutning av betongplattan, det gäller att få upp taket innan den ryska vargavintern slår till.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar