tisdag 18 augusti 2015

Watski 123, 2015

Watski 1-2-3 är en tvådagars shorthandedsegling med övernattning. Arrangeras av KDY i Danmark, start från Rungsted som ligger ungefär mitt i Öresund väster om Ven. Banan gick runt Ven, öster om Pinhättans fyr utanför Barsebäck, väster om Öresundsbrons mittspann, runt Drogdens fyr ca 4NM söder om bron, tillbaka norröver på väsra sidan av Saltholm och mål på Flakfort. Övernattning men först ordentligt kalas. Tillbaka lördag morgon, samma bana fast baklänges.

Avståndet raka vägen mellan Rungsted och Flakfort är lite drygt 12 NM. Banan var 43 NM, snacka om att segla som katten kring het gröt.

1-2-3 betyder att man valfritt kunde segla solo eller med 2 eller 3 ombord. Soloseglarna fick 10 minuter bonus, 3-manbesättningarna 10 min straff i förhållande till 2-manna besättningarna. I soloklassen vann Paul Gaskell-Brown från Råå i sin JOD35 Spindrift och blev 13de totalt av 32 som fullföljde

Vindutsikterna var 10 m/s i starten och sen ökande. Ostligt vilket betydde nästan bara halvvind. Det är inte Pianos starkaste bog. Vi seglade i löb 4 tillsammans med X332, X99, X362 , Luffe37 och Faurby393. Vi seglade efter DHregeln, då ska X362 vara 4% och Faurby 393 5% snabbare än Piano. Men Piano ska vara snabbare än Luffe37, X332 och X99. En tuff utmaning, enligt SRS skulle Piano ha lägst mättal i det här löbet.
Seglar med Hans Kimblad, sträckbog från Ven till Pinhättans fyr
Vi startade lite efter halv nio på fredagsmorgonen. Sträckbog över till Ven, kryss på Vens baksida, sträckbog till Pinhättan och sen halvvind, halvvind resten av racet. X332, Luffe och X99 startade några minuter före Piano. Det gick bra till Pinhättan, vi gick över halvvägs mellan Ven och Borstahusen innan vi slog söderut. Tanken var att gå in över grundflaket utanför Landskrona för att möta svagare motström. Det var ganska lyckat, när vi rundade och skulle börja segla halvvind låg vi lika med alla tre. När vi gjorde det sista korta slaget för att ta oss förbi fyren hade SB toppvant lossat, riggbulten i vantskruven hade glidit ur (hur formulerar jag det här för att det inte bara ska bli för pinsamt?), mellanvanten är dragna ända ner till däck så masten hängde i mellan- och undervant. Såg ut som en pilbåge. Snabb avlastning, slog tillbaka till BB halsar, fångade in vantskruven, riggbulten låg kvar på däck, skruvade upp vantskruven, fick tillbaka riggbulten, drog vantskruven och slog tillbaka till SB. Tog oss runt fyren och iväg. Men hade tappat sådär 500 m till dom vi jagade. Sen tog vi det lugnt, var faktiskt lite skärrade. I mål 18 min efter Luffe37, 14 min efter X332 och 4 minuter efter X99.
Efter rundning av Pinhättans fyr utanför Barsebäck. Våra konkurrenter har runnit ifrån när vi fixade vantet.
Danska Carbon40 dånar förbi
Lite sightseeing på Flakfort, har inte varit där sen jag seglade Express i Lomma på 90-talet. Ordentligt upprustat, betongvalven är glänsande vitmålade och det finns en ordentlig restaurant.

Middagen ingick i startavgiften. Grillbuffe, det var riktigt gott. Öl och vin flödade fritt. Tänk er själva nybakade studenter på flaket på väg genom stan. Där flödar bubbelvinet och vi vet alla hur det låter. Middagen på Flakfort var värre. Vi som satt lite perifert kunde iallafall göra oss hörda när vi pratade med varandra. God mat och bra musik räddade kvällen.

Blåste mycket hela kvällen och hela natten, en illa förtöjd Ballad utanpå oss förstörde nattsömnen.

Vinden hade lagt sig på lördagmorgonen, det blåste ca 6/7 m/s, fortfarande ostligt. Motström till Drogden, in över grundflaket väst om Saltholm, men sen stångades vi med full ström hela vägen till Drogden. Rundade, nu mot bron och Pinhättan. Två korta slag för att slå oss fria från en M34, sen rymde vinden och i kombination med medströmmen gick det ganska fort. Carbon 40 och X-40 XBox seglade förbi. Luffe37, X332 och X99 hade startat före oss (jaktstarttiderna för lördagen var omräknade så att hänsyn togs till fredagsresultatet). X362 hade startat 2 minuter efter oss, men var efter 3 timmars segling fortfarande inte ikapp.
Har rundat Drogden

Halvvind norröver på Malmö redd
Vi sätter stora spinnakern efter Pinhättan, slör i tilltagande vind. Det blev en spinnakerrepa som heter duga. Vinden ökade, säkert 12-13 m/s i byarna och vi gjorde 12 knop på plattvattnet. Hängde på häckvågen till X-40 Safran och gick förbi X362 som hade passerat oss precis innan rundningen. Seglar närmast Ven, faller av, gippar i relativt lä bakom Ven, sen full fart mot Rungsted. Dom större båtarna har strul med gipparna, dom har seglat med länsspinnakrar och har svårt att hålla höjd mot Rungsted. X362 ligger på betryggande avstånd bakom oss. Vi seglar jämt med en Xp38.
Lördag. Start från Flakfort i bildens överkant, går söderut på grundflaket sålänge vi vågar, sen gäller det att hålla kanten. Saltholm i bilden högerkant, Amager i nedre vänstra hörnet..
Rundar Drogden, två korta slag vid fyren, sen sträckbok som blir halvvind vid bron.
Spinnakergång från Pinhättan mot Ven. Går lägst av alla och håller oss ute i medströmmen, det blev lite brant slör när vi närmar oss Ven, men landkonturen gör att vinden vrider med när vi kommer nära.
2NM kvar till Rungsted kommer sydlig vind, vi har strul att få ner spinnakern och i ett huj hotar X362 bakifrån. Det är en stor båt och 100 m före mål går dom förbi en bit i lovart. Vi blir 5:a i vårt löb och 12:a totalt. Vi tappade bara två minuter till X362 på 43 NM. Vi är 6 minuter långsammare än Luffe 37 och X99 och 5 minuter bakom X332 efter 6½ timmars segling på lördagen. Det verkar klart överkomligt att ta igen vid nästa möte.

Ylva Yline vann totalt, svåra att slå på halvvind. Watski1-2-3 var också sista delseglingen av tre i 2mannacupen i Danmark. Där segrade X-40 Xbox, följda av X332, Yline och X99 Bluenose.

53 båtar var anmälda, 32 fullföljde. Vi seglar gärna det här racet en gång till.

2 kommentarer:

  1. Grattis, imponerande seglat och en imponerande båt. Tur att riggen höll vid incidenten men bulten.
    Mvh Joakim Axelsson

    SvaraRadera
  2. Visst var det tur att masten höll, berodde på att mellanvantet var draget hela vägen ner till däck. Hade mellanvantet varit länkat till toppvantet så hade masten gått åt skogen. Men vi seglade inte bra, det var för mycket överlevnad. Jag är förvånad över att tidsskillnaderna var så små, X332 och X99 var hela havet före. Men nyckeln till utveckling är att anta utmaningar.

    SvaraRadera