måndag 24 augusti 2015

Att det ska vara så svårt att limma gummiduk?

Vid sjösättningen i juni hade jag monterat det nya rodret. En måndagkväll kort efter sjösättningen tränade Fredrik och jag i hårdvind. Rodret släppte och närmast i panik bytte vi tillbaka till det gamla beprövade.

Det nya smala och djupare rodret är ritat och tillverkat av Bosse F som har ett precis likadant roder till sin Dynamic35 Existens där det fungerar perfekt. Finessen är att de översta decimetrarna har en förlåtande NACA0012 profil för att minska risken för avlösning vid rodrets anslutning mot skrovet. Den nedre metern har en laminär 63012 profil. Den laminära profilen klarar inte lika stora anfallsvinklar som 0012 profilen, typiskt kommer avlösning vid ca 8 grader istället för drygt 10. Vinklarna beror på ytfinhet och strömningshastighet. Fördelen med den laminära profilen är att strömningsmotståndet blir mindre vid små anfallsvinklar. Det djupare och smalare rodret ger också teoretiskt högre sidkraft för samma area vilket betyder mindre rodervinklar och därmed också ytterligare mindre motstånd.
4de lyftet i år

Men - som sagt - jag fick nånslags panik. Alldeles för mycket tid hade gått åt för att få ordning på bottenfärgens ytfinish. Tiden höll på att rinna ut. Ett snabbt byte till gamla rodret dagarna före midsommar och sen iväg till Bohusracet.

När Fredrik tvättade botten inför start i Uddevalla hittade han gummiduken som tätar mellan skrov och segeldrevet hängande runt propellern. Han rev bort den, när vi återvände till Skåne lyfte vi båten och limmade fast den igen. Nu enligt konstens alla regler, kontaktlim A3, vänta ordentligt mellan påförandet av limmet tills ytorna trycks ihop. Jag limbeströk gummiduken kvällen innan, det var fint väder när vi lyfte, acetontvättade också båten, torkade med varmluftpistol, målade på lim. Lösningsmedlet ska avdunsta ordentligt, hjälpte till med varmluftspistolen, efter en timme tryckte jag ihop ytorna. Det bet ordentligt.
En hängande gummiduk, sannolikt har den släppt vid lyftet när allt instängt vatten ska ut. Större dräneringshål i gummit nästa år!
När jag lyfte i morse hade ungef'ör hälften av limytan släppt. Nu måste jag ta hjälp av er som läser detta. Vad gjorde jag för fel? Inget lim alls hänger kvar på gummiduken, allt sitter på skrovet.

Jag köpte gummiduken på Tools, en ganska hård och tunn  kvalite. Kanske ytan är för hård?

Gjorde ingenting åt gummiduken, den sitter ordentligt fast runt hela framkanten. Förhoppningsvis hänger den kvar 10 dagar till så att vi kan segla både Saltholm Runt och Bröndby Sailors Cup. Med gummiduk. I värsta fall får jag dyka ner och ta bort den.

Tvättade botten med ScotchBrite svamp, den sprutmålade Nautixfärgen är fortfarande fin. Med undantag av en liten yta på bulbens ovansida bakom kölbladet och skrovbotten bakom kölen där små bubblor i storleksordningen 0,5 mm diameter och höjd har slagit upp.

Monterade rodret och sen snabbt i sjön. Utmaningen är att vi ska klara att styra båten trots att Piano är ganska lovgirig genom att vara noggranna med trimningen av storen. Vara riktigt på alerten, aktiv skotning helt enkelt. Allt som ett led i förberedelserna inför nästa år för att kunna hänga med X99:or och X332:or.

Om vi inte klarar att styra Piano och du ser oss vingla fram i höst utan kontroll så vet du vad det beror på! Och kom inte för nära i lovart, en broach kommer blixtsnabbt!

8 kommentarer:

  1. Den fabriksmonterede gummidugen släpte også på min båd. Jeg rensede båd og gummidug helt af - rev overfladen i gummiet op og monterede den med Sikaflex 291 (den som man ikke skal bruge til at montere beslag med - den fjerner det yderste lag glasfiber ved afmontering.) Gummidugen sidder nu intakt på 5te år uden problemer.

    /SilverSurfer

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig haft motsvarade problem. Slipade du på gummiduken innan du strök på limmet? Grovt sandpapper. Rikligt med lim brukar gälla med kontaktlim

    SvaraRadera
  3. Satsade nog mest på att acetontvätta, ska slipa mycket nästa gång!

    SvaraRadera
  4. För att återgå till roderdesignen så tror jag tyvärr den är lite feltänkt. Oftast är det inte ren avlösning (stall) som gör att ett roder släpper utan en kombination av stall och ventilation (luftnedsug). Risken för ventilation är större på en 00-profil eftersom den får en kraftigare tryckspik vid framkanten än laminärprofiler som tex Naca 64. Dessutom finns det 3-dimensionella effekter i strömningen som gör att man troligen har lite större anfallsvinkel ju längre ner på rodret man kommer. Sammantaget hade det nog varit bättre att ha Naca64 profil upptill och 0012 nertill :-/

    SvaraRadera
  5. Jag tänker inte gå in i någon försvars diskussion angående roderkonstruktion då Pelle Lindell enligt alla förståsigpåare har mycket djupa och gedigna kunskaper.
    Vad man dock kan fundera lite över är varför i stort sett alla båtkonstruktörer, nu som förr designar roder med 00- profil om det nu skulle vara bättre med Naca64? Men det kanske är så att moderna båtar idag använder denna princip. PYD och Sponberg får revidera.
    Har tillverkat exakt likadant roder till min Dynamic35 och till en Dominat95. Dominat95 an har vid hårt väder, med code0, fått hålla undan för andra båtar som broachat runt omkring där han upplevt det som han haft full koll. Själv har jag kört med gennaker i TWS 20knop och AWA på 80 grader med bommen släpande i vattnet. Loggade knappt 11 knop och som jag upplevde, bra styrförmåga. Vid 70 grader broachade jag men det var ett test för att se hur högt det gick att gå. Toppat 17knop vid två tillfällen och upplevt båten som en gocart.
    Att rodret på Piano inte funkat ok har jag ingen bra förklaring till men misstänker att liten båtfart och stor våghöjd fick båten att röra sig i sida och därmed tappa greppet.
    Ska bli intressant att följa vidare hur det fortlöper.
    Om du vill Anders, så är det inga större problem att vända på profilerna. Lite spackel och upp i maskinen så löser vi det. :-)
    Bosse F

    SvaraRadera
  6. Är det inte så att luftsug i princip inte förekommer på Dynamicen pga skrovformen medans det är ett problem på Hansson eftersom en lutar lite framåt?

    SvaraRadera
  7. Under hårdvindsslör eller halvvind när Hansson31 kränger mycket är båten lovgirig och luftsuget kommer i nån ogynnsam våg. Jag känner hur luften sugs ner - det tar ca en sekund - och sen broachar vi. Orginalrodret är ca en halvmeter brettr upptill och 0,3 m nedtill. Det nya rodret har maxbredd ca 0,35 m och är djupare. Rodren har samma area. Vi var ute och provade ikväll, blåste ca 8 m/s, inte stora vågor. Det nya rodret är bättre balanserat och gav inte alls samma tungstyrda känsla. Inga konstiga virvlar, kändes riktigt bra. Vi provocerade rodret under spinnakergången hem. Hela rodret släpper helt plötsligt, inte samma gradvisa känsla som det gamla. Ska prova mycket mer.

    SvaraRadera
  8. Paul Bieker (en i teamet bakom Oracles nya foil under AC) har använt "bullar" på framkant roder som ska minska risken för luft att kunna dras ner. Kanske ger mindre motstånd än en skiva med motsvarande effekt?
    Bild: http://www.bettsboats.com/yachts/recent/riptide35/files/stacks_image_3436.jpg

    SvaraRadera