7,2 m lång, väger 900 kg, läge för borta med vinden. |
Peter köpte skrovet, prototypen till T24 byggt med cederträ som distansmaterial, det var en rent skrov utan inredning, ett sånt där projekt som man tycker ska vara snabbt ordnat. Men sanningen är väl att skrovet bara är 10% av jobbet. Det är det som kommer efteråt som tar mest tid och som kräver mest pengar. Det är en grannlaga uppgift att designa däckslayout, välja segel, skaffa en fin rigg. Fundera över hur besättningen ska kunna förflytta sig under segling. fem man i lovart ska över till andra sidan när man slår tex. Nu var vi inte fem ombord, Vi blev tre till slut, Jonas och jag som seglade båten för första gången och skeppare Peter.
Skeppare Peter |
Jonas |
Tillbaka söderut på danska sidan, motström vilket innebar att vi gärna tryckte mot land. Men strömmen avtog ganska ordentligt för att vara svag när vi nådde W4 utanför Kronborg i Helsingör, läns över till svenska sidan och en spurt utanför Pålsjö och fria bad i Helsingborg tillbaka till Helsingborgs norra hamn.
Vi blev snabbt efter alla andra båtar, vi kunde inte hålla höjd på kryssen, vid två märken broachade vi på fel sida märket och fick vända tillbaka, vi trawlade med code-seglet när vi rundade utanför Hornbeck och blocket ute på peket pajade (Harken carboblock är egentligen ett djävla skit, går sönder alldeles för lätt) och vi fick linka i mål med focken istället för att flyga med undanvindssegel nästan 10 NM. Vi hade sällskap med Comfortina 32 i princip hela vägen runt banan. Vi var definitvit snabbare på alla bogar i båtfart, men båthamteringen var under all kritik. fruktansvärt kritiskt när man seglar sportbåt. Jag funderar förstås på vad som blev fel. Min egen erfarenhet är Express och Piano, ingen av dom är sportbåt. Vad gjorde vi fel? Också riktigt relevant fråga eftersom Z31 segling hägrar och det blir betydligt mer sportbåtssegling än Piano.
T780 med storsegel i topp |
Det blev en spetsig slör söderut, skiftade till den mindre code zero, började sätta seglet men lyckades inte hålla det kvar ombord. Seglet trawlade, en mantågsstötta knäcktes och Harkenblocket smällde. Så var det roliga slut. Comfortina gick längre ut, vi höll oss intill land, vid rundningen av W4 vid Kronborg var vi fortfarande hack i häl, vid rundningen av E4 utanför Pålsjö räknade vi med att gå förbi i lovart, men fick istället den andra halvvindsbroachen och höll på att smälla på rundningsmärket. I hamn för att slicka alla sår. Hur kunde allt bli så fel?
Analys, analys. Ringde Mikael Vesala som gått igenom hela utvecklingen med sin Cheetah30. En båt han blev förälskad i och köpte för 7 år sen, resan till den vassa båt och de kappseglingsframgångar han uppnått idag har varit lång. Många små steg mer än ett stort.
Uppenbart seglade vi med för stor och alldeles för bukig fock. Vi borde ha bytt till den betydligt smalare slipsfocken, den borde fungera bra på kryssen även i 5/6 m/s och på länsen är det gennakern som jobbar.
En smalare fock behöver vi inte ta ner på undanvinden, det gäller bara att lära sig hantera två segel samtidigt, Det bromsar mycket med en man på fördäck.
Det borde ha fungerat med det storsegel vi hade, ta hem i häckstaget och masten böjs och storseglet töms!
Det främsta skälet till vårt urusla resultat var vår urusla båthantering. Det är svårt att skota med vinsch bakom ryggen, svårt att direkt hantera fockskoten. Peter, som kan sin båt fixar ju detta men inte vi andra två. Jag längtade till Expressfockskotning på rufftaket så att man exakt ser vad man gör, men det viktiga är ju att man känner sig hemma med det man har.
Vägen att bli konkurenskraftig i en ny båt och det känns som sportbåt i synnerhet är att beta av detalj efter detalj tills allt faller på plats.
I lilla klassen vann Mikael Frank i BB10 Slipstick med 38 sek marginal till Matthias Ahlroth i Express #39 Windy. Jan Carlander i halvtonnaren Antheor fick masthaveri, masten knäckte i blocket för liften som precis som på så många andra master sitter precis mellan spridarna där böjpåkänningen är värst.
I stora klassen vann Kim Andersen i sin X99 Mille med Kjell Widmark i First 35 Maria på andra plats.
Kullaseglingen är en utlyst segling och kräver blå seglingsledare och domare. Men vi blev varnade vid skepparmötet kl 9 av tävlingsledare Morgan från Ängelholm att om det blir protester så kommer dom att avgöras i Råå i andra ändan av Helsingborg, dom hade infört det genialiska arrangemanget att ha gemensam protestkommitee för seglingarna i Råå och Kullaseglingen den här dagen.
En tur till masttoppen för att lista ut vad som gnager sönder storfallet (sannolikt en skruv som håller minimasten till vindgivaren) |
Magnifik hamnplats mittemot Dunkers Kulturhus, en arkitektonisk skapelse som inspirerats av en uppochnervänd fikebåt. |
Nöjet var på min sida Anders!
SvaraRaderaMikael Vesala har nog rätt gällande den lilla focken, båten går förvånansvärt bra med den även i förhållandevis svag vind.
Riktning av däcksstöttan, byta skruv i masttoppen och framförallt ett vettigt arrangemang för gennakersättningen blir nästa steg. Fockskotningen får jag fundera på. Jag skall testa att skota på rufftaket på den befintliga vinschen först.
Kul läsning och jag tror att ju lättare/sportigare båt desto viktigare att man är samkörd och verkligen hittar de sista millimetrarna på trimmet. En tyngre båt är lättare att segla närmare målfart otränad.
SvaraRaderaSjälv köpte jag Carbo 40 som spinnakerblock men tyckte det kändes för litet trots en brottsgräns som borde räcka. Har bytt upp mig nu...