Det finns många goda ordspråk - dom kan verka töntiga eller bakåtsträvande men innehåller liksom ändå ett mått av sanning. Ändra inte ett vinnande lag! Tex.
När jag en gång plockade ihop Piano blev det en blandning av många ideer jag samlat på mig genom åren blandat med ett mycket kraftfullt uttalat råd från Arild Heldal i Norge. Han seglar Hansson 31 Frökna. När jag började diskutera en alternativ köl med honom kom hans lakoniska kommentar: Ändra inte kölen! Jag lyssnade på honom och behöll precis den köl Gösta Edwardsson ritat. En L-bulbköl som är 1,5 m lång mot skrovet och 70 cm nere vid bulben. relativt sett väldigt tunn, maxtjocklek lite över 12 cm vilket motsvarar 8,5% relativ tjocklek. Kölbladet är faktiskt ganska stort. Det finns mycket skrivet om kölen på den här bloggen, bara att botanisera bland inläggen som är taggade "köl" i högerspalten.
Rodret finns också beskrivet i flera inlägg, med sin trapetsformade planform och NACA0012 profil. 50 cm upptill och 30 cm nedtill och 1,2 m djupt. Man kan utan överdrift säga att det rodret ser lite gammalmodigt ut. Men jag kan inte säga annat än att det har fungerat bra och båten är dokumenterat snabb. Igår diskuterade jag Pianos krysskänsla med Henrik E, han hjälpte mig att få ordentlig fart på båten de första åren. Piano känns "lagom" lovgirig, inte tung på rodret men det är uppenbart att det behövs lite sidkraft på rodret för att tryckcentrum på lateralplanet ska balansera seglen vid ett riktigt effektivt segeltrim.
Men, som sagt, rodret ger intryck av att vara lite gammaldags. Varför inte prova nåt nytt? Bosse F har tillverkat ett roder till Piano med exakt samma design som han har till din Dynamic 35 Existens. Också det rodret har jag beskrivit noga i den här bloggen. Med NACA0012 profil upptill som succesivt övergår till en laminär profil längre ner. Vitsen med denna profil är att den ska vara så tålig som möjlig mot avlösnng (stall) mot skrovet, där rodret börja släppa innan broachen kommer. Nedtill är trycket högre och risken för stall mindre. Den laminära profilen innebär att bromsverkan på rodret teoretiskt är mindre vid små anfallsvinklar. Nästan samma area, men smalare och betydligt djupare, faktiskt lika djupt som kölen. Det nya roderbladet är ca 35 cm brett upptill och 1,6 m djupt. Dragan sprutlackerade det nya rodret i samma veva som han sprutmålade Pianos undervattenskropp.
Första seglatsen med det nya rodret var i lördags. Fredrik och jag seglade en sväng utanför Vikens hamn, vår första träning inför Bohusracet. Lättvind och allt kändes OK. I måndags kväll seglade vi igen. 8-9-10 m/s NV, mycket vågor. Hissade, provade lite kryss, gick tillbaka till startlinjen, startade på vår jaktstarttid. Alldeles efter startar Berne med sin Swedestar 370. Kjell Widmark styr, en riktigt tuff konkurent. Dom gör ansats att segla om i lovart, i vanlig ordning seglar vi spikhögt, dom faller och går ganska lätt om i lä. Vi försöker få fart på Piano men hittar inget optimalt kryssläge. Det går inte trimma igång känslan av "lagom lovgirig", Bakom oss ser det ut som en virvelfors. Rodret tar inte, uppenbart stallar det hela tiden. Det är mycket vågor med kort krabb sjö. Då rör sig aktern mycket i sidled, vilket betyder att anströmningsvinkeln mot rodret hela tiden varierar. Strömningen släpper och hinner egentligen inte återbildas till nåt vettigt. Det var en riktigt obehaglig upplevelse, vi försökte flera gånger få igång båten på kryss, men rodret var väldigt känsligt. Inte alls samma känsla som med gamla rodret.
Hem och slicka alla sår. Vad gör vi nu, ska segla norröver på söndag morgon. Med ett roder som inte känns rätt. Det är hopplöst att kappsegla med en båt som jag inte vet att den är hundra. På tisdag morgon slipar och målar jag gamla rodret. Har tidigare köpt VC17 av Perry J, gamla New Technology burkar från 2009. Blandade i 200 g kopparoxidpulver så att det blir samma styrka som VC17 Extra, rullade på 2 lager, lät det torka i solen och vinden några timmar. Vattenslipade slätt med 1200 papper. Ringde Leif och avtalade kranbil onsdag morgon, i morse alltså. Lyfte, skiftade roder, sjösatte. Ligger mycket sediment på bulbens ovansida, det tvättar Fredrik bort i Uddevalla innan start på Bohusracet.
När Bosse och jag seglade Seapilot 2Star Baltic hade jag inte alls nån känsla av att rodret fungerade konstigt. Tvärtom, det var en väldigt fin känsla. Vi hade en lång ganska tung kryss från Oxelösund till Visby. Vågor - javisst, men Dynamic 35 är en längre och smalare båt som inte kastas omkring i vågorna på samma sätt som Piano i måndags kväll. Jag hoppas kunna testa det nya rodret ordentligt på Piano innan upptagning i höst - Bohusracet känns inte som rätt testbana. Vad som helst skulle kunna hända på en snäv slör i 10 m/s, det har vi ju haft båda gångerna vi har startat.
Fy va trist. Tur att du vet att det gamla är bra.
SvaraRaderaTrist är inte rätt ord. På ett sätt är det bra - man kan lungt segla vidare med sitt NACA0012 roder, det är beprövat, det fungerar bra, man har full kontroll på sin båt. För tänk om Piano med sitt nya roder varit snabbare än förut och alla som då hade börjat snegla efter nya roder. Men det nya rodret är värt några försök till! I ett annat sammanhang. Med kanske lite profilförändring - NACA0012 hela vägen - är det ett roder för Z31.
SvaraRadera