söndag 27 oktober 2013

Swiss Army Knife

När vi sakta går i vinteride tar seglingen fart på andra sidan jordklotet. Om två månader startar Sydney-Hobart Race. Wild Oats XI tog line honours förra gången och vill göra det igen. En åtta år gammal enskrovsbåt behöver uppgraderas. Den här gången med vinge på sidan för att lyfta båten under hårdvindssurfar.
Med ny vinge, uppdragbart roder fram, två daggerboards, svängköl och ett helt vanligt roder. Kallas inte oväntat för Swiss Army Knife. Bilden från DSS Dynamic Stability Systems hemsida.
Kommentarerna handlar mest om risken att bli halshuggen om man ramlar i framför vingen.

I vissa lägen kan det kännas angeläget att lyfta fören något.



11 kommentarer:

  1. Dragit nere hos er nu. Halmstad har medelvind på 32 m/s och byvind på 41 m/s.
    Vattnet ligger på +161 cm. Inte lika mycket hos er men har du bundit fast Pianot ;-)

    SvaraRadera
  2. Piano är i säkert förvar under tak och ställd tätt mot #26. Den alldeles kompakta fronten drog in över kusten vid ½5. Tog en tur med bilen utefter Lerberget vid ½6, knappt några vågor, nästan bara vattenrök. Vattenytan reste sig 98 cm i Viken samtidigt som vinden nådde sitt maximum mellan sju och åtta. Överallt ligger nerfallna grenar, inga bilar ute. Vi hann få undan allt i trädgården med en farlig fart, längesedan vi plockade undan allt så tidigt.

    SvaraRadera
  3. Hej Andres,

    Ren nyfikenhet, tror du att daggerboards utan canting keel skulle ge nån skillnad i seglingsegenskaper jämfört med enbart fast köl?

    Peter (T24 Hyc)

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Peter, Jag ser åtminstone tre problem med både fast köl och daggerboards. För det första: ökad våt yta, vilket gör att du tappar lättvindsegenskaper. För det andra: två vertikala ytor samtidigt, där den ena har en anfallsvinkel och den andra ska gå rakt. Det blir troligen inte lika svårt att ställa in anfallsvinkeln på daggerboard som det är om man har dubbla roder (JIMMY har skrivit om detta när det gäller Pacman där den optimala vinkeln mellan rodren inte är konstant, det kan skilja upp till 5 grader). För det tredje: svårt att hantera på din lätta och ganska lilla båt.
      Skrovlinjerna är ju flacka i botten och överströmning från lä till lovart bromsar inte mycket. Har du för liten kölarea kan ju lösningen vara att segla lägre (och fortare typ CB66) eller att bygga på kölen lite i bakkant.

      Radera
  4. Med assymetriska daggerboards så får du bättre lyft även utan avdrift. Du kan välja en profil för "kölbulbshållaren" som ger lägst motstånd istället för att tänka på lyftkraft där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min "kölbulbshållare" är en vingprofil i kolfiber, fast symmetrisk (http://hycsail.blogspot.se/2011/11/kolprofil.html).

      Om jag förstår dig rätt så hade det funkat med att göra två halvor till och använda en på varje sida som daggerboard?

      Radera
    2. En symmetrisk profil kräver viss anfallsvinkel (avdrift) för att börja jobba. Det innebär att skrovet färdas snett genom vattnet. Olika skrov klarar detta olika bra utan att öka motståndet radikalt. Med en assymetrisk profil så får du lyft redan från början men måste alltså byta sida vid slag. På undanvind kan du förmodligen dra upp bägge och förlita dig på kölen. Andres B kan göra en betydligt bättre utläggning om detta än vad jag kan så jag släpper det nu.

      Radera
  5. Eller så kan man ju ha ett symetriskt svärd som kan göras om till assymetriskt och anpassas till den bågen man seglar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kräver att man är snabb med en vass hyvel och snabbtorkande spackel ;-)

      Skämt åsido så har en del av Proto Mini 650 testat kölar som kan justeras i alla ledder; tippas framåt/bakåt, kantas i sidled och vridas några grader för att få anfallsvinkel så att sticksvärd inte behöver användas.

      5o5-jollarna hade (har?) ofta centerbord som "glappade" i framkant så att de automatiskt ställde sig med några graders anfallsvinkel.

      Jag tror att det bästa är att ha något system som inte kräver mycket handhavande och lära sig segla optimalt utifrån de förutsätttningarna. Ju fler justeringar som finns desto större chans att trimma bort sig...

      Radera
  6. En trimtab i bakkkant på kölen, kan rätt utformad, ge både mindre motstånd och bättre lyft. Vinklas den 10 grader åt lä så ger det en anfallsvinkel på ett par grader.
    Finns inte så mycket dokumentation eller exempel. Americas cup använde sådana system. Wally är ett annat exempel.
    Lär man sig segla optimalt med fungerande trimtab så blir det ännu optimalare..

    SvaraRadera
  7. Ok, tack för alla utläggningar. Det bästa tipset är nog att segla lägre och fortare istället...

    :) Peter

    SvaraRadera