tisdag 7 maj 2013

Ta bort Sikaflex

Här kommer ett sånt där handfast båtmeckartips.
En vanlig googlesökning som leder till den här bloggen handlar om att ta bort Sikaflex. Värme fungerade bra när vi demonterade en Al relingslist (här). Men hur gör man med fläckar på plasten?
Finns det nåt som löser upp en tunn beläggning Sikaflex?
Jag har provat dom vanliga kemikalierna man har i sin båtkemfabrik. Lacknafta, bensin, aceton tex. Utan framgång. Men häromdan provade jag med Xylen och - simsalabim - sikaflexen mjuknade och kunde sen enkelt tas bort med nageln eller ett rakblad eller lite ihärdigt gnetande.
Slut på dagens båtmeckartips.

Tillägg 130521: Xylen finns i färghandeln, kostar 91 SEK per liter på Colorama. Finns också på Biltema under namnet Förtunning (Thinner), kostar 49,90 per liter.

5 kommentarer:

  1. Jag har provat Biltemas "Silikonborttagning" som, jag har för mig, fungerar bra.
    /Håkan

    SvaraRadera
  2. Var hittar man Xylen?

    SvaraRadera
  3. KMI har en Remower Plus som ska fungera på Sika.
    http://kmigreenproducts.com

    SvaraRadera
  4. Xylen kan du köpa i färghandeln, min lokala Coloramabutik hade det inte hemma, skulle ta några dagar att få hem, kostar 91.- per liter. Finns (åtminstone fanns) också på Biltema. Jag använder det också som lösningsmedel till VC17.

    SvaraRadera
  5. Xylen är även bra om man vill kolla om båten är lackad med enkomp eller tvåkomp färg. Enkomp mjuknar direkt och löses upp. Bosse RJs.

    SvaraRadera