söndag 5 maj 2013

Centrumlyft

Andreas i HP undrade över hur centrumlyftet ser ut på Piano.
Såhär gjorde jag:
Piano sjösattes första gången i september 2010. Utan centrumlyft. Ett lod monterades i lyftkroken och sen fotograferade jag lyftet från sidan. På bilden syns lodets koniska tyngd som ern liten prick. Mha en papperskopia,  penna och linjal fick jag fram tyngdpunktsläget.


Sen borrade jag hål i ruffgaraget och rufftaket. Med 22 kölbultar fanns det gott om möjligheter att välja några som var bra placerade. De fyra aktersta M12 skruvarna (10 st M12 är skruvade genom kölflänsarna) låg bra till, men det räcker med två.

Här syns 9 av dom tio M12 skruvarna. Plus den aktersta av 12 st M20 muttrarna (20 mm stänger går hela vägen ner till bulben).
Den nedre gröna 2 tons slingen kan lyfta nästan 4ton när den är dubbel som här. Mitt på den gröna är en röd 4tons sling kopplad.
Den röda slingen bryter lite i däck. Dvs det blir lite sidkrafter vid hålet. Rufftaket klarar det.
Upp genom hål i rufftaket och genom hål i luckgarage. Här är den röda slingen sträckt mha storfallet.
Den svaga länken i centrumlyftet är öglemuttrarna. M12 öglemuttrar har (enligt Wichard katalogen) brottlast 5,2 ton. 2 st innebär 10,4 ton totalt. generellt för lyftdon gäller att säkerhetsfaktorn ska vara 10 gånger. Tillåten last blir alltså lite över 1 ton. Piano väger 3 ton. Viss försiktighet gäller alltså. Inga ryck vid lyft, ingen plötslighet alls!

5 kommentarer:

  1. Hej
    Tack för en bra beskrivning
    Vi har ju M24 bultar att fästa i...har varit skeptisk till att göra hål genom garaget o rufftaket...
    Vad har du satt dit när det skall vara "tätt" dvs under seglingen?

    Ser ju så najs ut med centrumlyft så jag får nog ta tag i det..

    MVH Andreas

    SvaraRadera
  2. Kul och informativt!
    Kanske något att fundera på om jag satsar på bottenfinish till ett nästa år?
    Maxi 777 har lång kölplatta med parvisa bultar uppifrån ner i järnkölen. Har inte kollat men tror det är M14 eller M16.

    SvaraRadera
  3. Sista bilden i inlägget "Drivin'" visar inspektionsluckan jag monterade i ruffgaraget. Hålet i rufftaket är öppet, det är väl skyddat av luckgaraget och ännu har det inte kommit in vatten. På Expressen (som inte har luckgarage) tejpade jag igen hålet (lite snyggt klippta vita bitar Tesaband) när det inte användes. Där fanns det inte tillräcklig höjd för en inspektionslucka. Om man tillräcklig höjd under durken ner till kölbultarna kan man montera en permanent lyftögla. Det är bara att räkna lite. Två rostfria M16 gängor räcker för att lyfta en Maxi 777. Det räcker med en M24 för att lyfta en HP1030, men snedbelasta inte gängan.

    SvaraRadera
  4. Hej, tack för bra bilder och blogg. Funderar på att göra på samma sätt med min Express med Winchards M16-öglebultar. Vad är det dock för schacklar du använt mellan slingen och öglebultarna?

    Du kan följa arbetet med min båt här: www.swe178.se om du är intresserad.

    SvaraRadera
  5. Köp schacklar på samma ställe som sling, schacklarna finns klassade för olika belastningar på samma sätt som sling.

    SvaraRadera