fredag 28 december 2012

Maluka of Kermandie i Sydney - Hobart Race


Maluka of Kermandie. Taket till operahuset i Sydney är täckt med 1 056 000 kakelplattor från Höganäs! Fast kakelplatttor ingår inte längre i Höganäs AB's sortiment.
Maluka of Kermandie ligger sist i fältet, fortfarande 4 båtar kvar ute på banan. Seglar på söndagskväll svensk tid 7 knop slör för BB halsar och har 80 NM (av 628) kvar till mål. Maluka är 9,1 m lång och minst (kortast) båt i hela fältet. Seglas av far, son och dotter Langman (plus tre till), pappa Sean Langman driver Noakes Group, där ingår tre båtvarv bara i Sydney och där har också Maluka renoverats 2006 - gick åt sådär 15 000 mantimmar. Seglar nu med kolmast! Deplacement 13 ton.  "Den enda gaffelriggare som uppfyller säkerhetskraven för Sydney - Hobart Race".  I år är Seans 18-årige son Peter skeppare och Sean navigatör.

Slutpolering inför starten. Byggd i "Huon Pine", barrträd från Tasmanien.
Sean Langman var skeppare på supermaxin Investec Loyal (se inlägg härnedanför) 2009. "Nu får jag dubbelt så lång tid till sjöss men har kommenterat om maxibåtar:  I still have some unfinished business there"!

Fast han verkar lite kluven. När Maluka seglade S - H efter renoveringen 2006 sa han så här:

"In 2005 I took down a fully automated canting keel 90 footer to Hobart, Nicorette, the world's most awful boat and you can quote me on that. It's the most horrible boat I've sailed in my life. I've got nothing against using canting keels; I've got something against just pushing a button and doing it. Sailing that, for me really lost the spirit of what it's about.

'So Maluka is pure joy by comparison; I cut my teeth on gaff rigged boats. Even bending the mainsail on reminds me of being a kid, so it's just that whole enjoyment thing.

'Sport is supposed to be about enjoyment. When you turn it into a profession it loses a bit of a the purpose of why you do it.  "


Laddar före start
Resultat förra året? Kom sist, seglad tid fem dygn, tre timmar, 48 minuter och 22 sek. Malukas rekord är från 2006, 4 dygn och 14 timmar och medelfart 5,7 knop. Maluka hoppas komma fram för att se nyårsfyrverkeriet i Hobart. Just nu är prognosen målgång nyårsafton.
Sydney - Hobart 2006. Påbyggd i fören (se pulpit) för att uppfylla kravet på minlängd.
Inför starten 2006.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar