onsdag 26 december 2012

Bara 3 maxibåtar i Sydney - Hobart Race

Syd Fisher och Tony Ellis
Sydney - Hobart Race startar på annandagen, natten mellan juldagen/annandagen svensk tid. 628 NM lång, med en medelfart på 26,2 knop seglar man sträckan på ett dygn. Men det klarar nog ingen. Dom största båtar som får vara med är Super Maxi båtarna! 100 fot långa, 30,48 m alltså, väger ca 25 ton  och med 45 meter höga master. Snabbast hittills är Wild Oats XI, som 2005 seglade på 1 dygn, 18 timmar, 40 min och 10 sec, medelfart 14,7 knop.

Till årets segling är 4 maxibåtar anmälda: Lahana, Ragamuffin Loyal, Wild Oats XI och Wild Thing.

3 timmar innan start kommer meddelande om att Wild Thing inte tillåts starta eftersom det saknas domument om att modifieringarna inför seglingen är gjorde i enlighet med reglerna (American Bureu of Shipping).

"The Race Committee has worked with the owner of the boat, Grant Wharington, to allow him up to three hours prior to the start of the race to provide the documentation required however that has not been forthcoming, and the Race Committee has no option but to not accept the entry of Wild Thing."

"Wild Thing has undergone extensive modifications in recent months, including a new a section of her hull that added two feet to her overall length. The race rules require that a boat designer and builder provide declarations that the yacht has been built to ABS standards."

Nu till dom fyra super maxi båtarna (Wild Thing får vara med här iallafall).

Lahana med fast köl och bulb med plan undersida! Tunt förskepp med konkava linjer, typiskt för 10 år gamla snabbseglare!
Lahana köptes 2009 av Peter Millard och är den enda av de fyra utan svängköl. Båten ritad av Blakewell White och sjösatt 2003. Var up to date då men är det knappast nu. Lahana är 98 fot lång, vilket var största tillåtna längd fram till 2009 då längden ökades till 100 fot. Lahana har vattenballasttankar. Bästa resultat hittils i Sydney - Hobart Race är tredjeplats förra året.

Ragamuffin Loyal. Ganska bottenrevat!
Ragamuffin Loyal, ritad av Greg Elliot. Byggd av Cooksons i NZ och sjösatt 2005, den första båten som byggdes efter den nya "Supermaxiregeln" som tillät svängköl, seglade flera år under namnet Maximus, från början silverfärgad (Alex Thomson i Hugo Boss var inte först), med vingmast och teleskopsvängköl. Kölen kunde lyftas för att minska våta ytan. Kölen sprack vid transportseglingen inför S - H från NZ till Sydney 2007. Byggdes om 2009 med ny djupare svängköl och den roterande masten ersattes av en tradionell högre rigg. Seglade sen under namnet Investec Loyal. Tog line honors förra året 3 min och 11 sekunder före Wild Oats XI. Har till årets segling leasats av Syd Fisher som nu seglar S - H för 44de gången. Med ombord finns också vapendragaren Tony Ellis som seglar för 46te gången (rekordet är 47 gånger). Syd Fisher, 86 år gammal, har tagit line honor 2 gånger tidigare i S - H, 1988 och 1990. Han har seglat Ragamuffin i Admirals Cup och har drivit 5 Americas Cup kampanjer.

En gammal bild på Wild Oats XI innan främre centerbordet modifierades (så att det kan dras in helt i skrovet när det inte behövs).
Wild Oats XI ritad av Reichel Pugh, samma båt har har deltagit i alla S - H sedan 2005 och vunnit seglingen 5 gånger, fyra gånger i rad mellan 2005 - 2008 och 2010. Ägs av Bob Oatley, 76 år och som gjort sin förmögenhet på vinodling. Sålde det mesta för 10 år sen, nu god för nån miljard australiska dollar. Wild Oats XI seglas av Mark Richards, Bob Oatley finns inte med i besättningslistan. Också byggd med svängköl . Är utrustad med roterbart centerbord framför masten (kalla det gärna främre roder) för att kunna motverka sidlasterna från riggen när kölen är svängd åt sidan. Båten är uppgraderad flera gånger. Längden är ökad från 98 till 100 fot, båten kapades bakom masten och skrovet förlängdes, aktern är breddad.

12 ton bly med bäversvans och fenor! Den här bilden har du nog sett tidigare på BLUR.
2008 kompletterades båten med daggerboards. Inför årets segling har den 12 ton tunga bulben fått två vertikala fenor i bakkanten för att motverka virveln runt bulben. Förväntad vinst ca 1 sek per NM, motsvarande 10 minuter på hela seglingen.

Alldeles färsk bild på Wild Oats XI
Fick inte vara med!
Till sist supermaxin som alltså inte får vara med: Wild Thing. Ritad av Don Jones, sjösatt 2003 och har hela tiden seglats av ägaren Grant Wharington, första året under namnet Skandia, sen blev det Wild Thing. Line honors 2003, tappade kölen 2004 kappsejsade och övergavs. Tillbaka 2005 och 2006 med 3dje plats båda åren. Tappade övre delen av masten efter en broach 2007. Kom 2008 tvåa efter Wild Oats XI.  Bröt tidigt 2009. Diverse konkurser och konflikter har kantat Wild Things bana. Lyckades reda ut trubbel med ett försäkringsbolag alldeles innan start 2010, i rejset då  Wild Thing krockade med en mediabåt i Sydney harbor och slutligen kom i mål på 5te plats. Båten är i år helt uppgraderad. Förlängd till 100 fot, med längre kölblad och 4 ton lättare än konkurrenterna.

Devastated (betyder förkrossad - på presskonferensen verkade han dock betydligt mer rent ut sagt förbaskad) Grant Wharington efter beskedet att inte få starta (erbjöds segla utom tävlan - ett märkligt erbjudande eftersom de dokument som saknades rörde att båten uppfyllde ABS reglerna vilket är en säkerhetsfråga).

Länken till tracker och nyheter från rejset har du (här).

Till slut en bilden på minsta båten, en helroverad 80 är gammal gaffelriggad båt, 9,10 m lång från Tasmanien.
Maluka of Kermandie
En annan bild hittar du (här). Ser ut som en Petterson(motor)båt.

Efter 10½ seglade timmar leder Wild Oats XI med nästan 5 NM över Ragamuffin Loyal, som i sin tur är 8 NM före Lahana. På fjärde plats Ichi Ban, en Don Jones ritad 70-fotare, 8 NM efter Lahana, 20 NM efter ledande Wild Oats XI. Hur kul är det? Segla en 70-fotare och bli frånåkt med 2 knop!


1 kommentar:

  1. Spännande segling som ofta bjuder på dramatik när de kommer ner till Bass Strait där de ofta har krysskotat och medström...
    Synd att det är så få små båtar med. Men kanske är säkerhetskraven så höga nuförtiden att de inte vill leva upp till kraven för en segling per år?

    SvaraRadera