fredag 12 oktober 2012

Walkin' in the dark

Allting har sin tid, knappt innan bläcket torkat är alla bloggdiskussioner om kappseglingsplaner för nästa år igång. Känner mig riktigt schizofren, borde kanske ta upp båten permanent till Bohuslän? Eller ner till Malmö? Allt verkar mycket bättre på andra ställen. I norra Öresund på svenska sidan blev det iallafall väldigt tomt i september. En stilla nästan inte alls sval oktober eftermiddag är det dags för lyft. Leif kommer med lastbilen, mycket bättre att plocka mast och båt med mobilkran. Går inte åt så mycket Windex tex.

5-tons lyftstropp, utan mast och segel väger båten ca 2950 kg.
Varför inte till Hornbeck istället?

Väntar ju spänt på DH mättalet, gjorde lite egna testkörningar på websejler.dk, går båten verkligen lika fort som First 35 i hårdvind? Eller är DH regeln helt kajko?

Det verkar bli ruskigt högt DH på den där båten
Dags för en olaglig transport genom småstaden. Krypkör 3 km, med den riktigt bra Harbeck trailern, säljs numera i Sverige av Marininvest i Kalmar. 
En tur till Dragans verkstad
Båten ska ång-högtryckstvättas, sen in i hallen för att torka in- och utvändigt innan vinterservice.
Dags för masten, klär av den i en nu sval kväll. Vandrar iväg i mörkret, hoppas att den svarta masten glittrar i mörkret så att den syns.

Ingen pulserande trafik

Inget storstadsbuller alls
Dom har bara varit från varandra 7 timmar!
En timmes promenad, det hann bli kallt. Nu börjar vinterservice, slipa om däcket, nya fästen till mantågsstöttorna, skenor för hårdvindsskotning tex. Kölen sitter lite snett men jag har gett upp projektet att lossa den. Flänsen i kölens överkant är 20 cm bred och 1,5 m lång, och hellimmad med Sikaflex. Får helt enkelt leva med att den är sned. Båten verkar ju inte gå långsammare (men DH regeln kanske har nån kryssruta för sned köl?).
Seglen ska ner till Henrik E för översyn, får se om dom klarar en racingsäsong till. Behöver man autopilot? Eller logg kanske är viktigare? I början på november är dags för en tur till Malmö för diskussioner om nästa säsong. Nu när Piano har kommit igång ordentligt känns det angeläget att hänga med. SRS eller DH tex?





3 kommentarer:

  1. Hej Anders,

    DH är väl knappast "kajko"?

    Du seglade 2 minuter långsammare än First 35 på Kullaseglingen under en 5 timmarssegling så helt fel kanske det inte är? Mindre än 1% skillnad i seglad tid.

    //Arnold

    SvaraRadera
  2. Visst seglar Piano fort, kul med en 31fotare som ska segla jämt med 35fotarna. Vi får se vad båten går för nästa år!

    SvaraRadera
  3. Du ska nog jämföra med Kjell först när du tränar och seglar lika mycket med en stadig besättning.
    Det var många som tyckte DH-talen för X-34 var märkliga och att den inte gick fortare än det SRS-tal den fått.
    Sten Christensen är jämnsnabb med oss i sin. Det var inte de två svenska X-34orna. För dem stämde SRS bättre. För sten funkar DH också.
    Har du en väldesignad bått så funkar DH utmärkt. Du som gillar shorthanded får ju en helt annan spelplan i och med de danska shorthanded racen.

    SvaraRadera