söndag 14 oktober 2012

DH mätning

I början av oktober kom Anders Hansen från Malmö upp till Höganäs för att mäta in Piano i DH. Det var en perfekt stilla plattvatten torsdag em, några överhängsmått ska ju tas när båten flyter i sitt mätläge, dvs väldigt tom med enbart stor, fock och en spinnaker ombord. Inga verktyg, inga bestick, inga tallrikar, ingen bensindunk, inga dynor, inga reservblock, inga vattenflaskor, tomt kylskåp, ingen ficklampa, inga kapell. Dvs inget alls av sånt som är viktigt att ha ombord vid kappsegling. Bordet (fastskruvat i masten) fick vara kvar.
Fendertar är tydligen OK! Och skyddet till kompassen.
Leif kom med lastbilen, vi kopplade två vågar i serie, överst min nya våg (inköpt i våras, 6 ton med noggrannheten 5 kg) med kalibreringsprotokoll, nedanför Skånes Seglarförbunds våg (noggrannhet 2 kg tror jag), flera år på nacken och det var länge sen den kalibrerades. Min Peltekvåg visade 3072 kg, SSF vågen 3066 kg. Ett mått till med båten på land: längden på kölkordan.
Tillbaka i sjön mätte vi omfångsmåttet, måttbandet under kölen och mäter från reling till reling. Letar reda på max omfångsmått och var detta finns. Ner i gummijollen för att först mäta fribordshöjer fram, bak och vid positionen för max omfångsmått.
Mätningsman på vift (drift?)
98 cm fribord SB, 92 cm BB, jovisst lutar båten. Massa påsar och lådor med grejer på kajen.
Anders räknar lite och får fram på vilken höjd över vattenytan överhäng fram, bak och bredd ska mätas. 
28 cm överhäng fram

Alla segelmått kommer direkt från Edman sails, mäter också in gennakern, även om det inte är ett hett alternativ vid segling med fullbesättning. Kölvikt går ju inte att mäta eftersom det inte går att lossa kölen. Ska väga extrakölen (till Hansson 31 #26) och sen lägga till 100 kg, som var skillnaden mellan kölarna hos Stena Metall innan officiella slutvärden för DH beräkningen lämnas.
Väger de dynor som är ombord vid kappsegling och alla kapell när jag kommer hem. Det är det enda som skiljer DH och SRSv vägning. Dynor 16 kg, kapell 10 kg, SRSv vikten blir alltså nästan precis 3,1 ton. Sommaren som gått har Piano seglat med katalogvikten 3,2 ton i SRS mätbrevet.
Kan flytta ut mätmärket på bommen 15 mm, då kan vi sträcka bomuthalet ordentligt i hårdvinden.
Anders skickar nog data när allt ståhej kring Kracer 40:an lagt sig, det var ju RigTig race i Rungsted i helgen. Dom blev 2:a efter First 35 BM yachting.
Nu blir det blogg-paus en vecka, ska åka bort utan tillgång till datorer, telefoner och annat viktigt i tillvaron.

1 kommentar:

  1. Kul att du fått en så bra vikt på båten! Din våg vägde ju även vikten från SSF:s våg så några kilo ska det skilja.
    Kapell ska inte vara med i SRS-vägning om det inte anges på mätbrevet.

    SvaraRadera