Fendertar är tydligen OK! Och skyddet till kompassen. |
Tillbaka i sjön mätte vi omfångsmåttet, måttbandet under kölen och mäter från reling till reling. Letar reda på max omfångsmått och var detta finns. Ner i gummijollen för att först mäta fribordshöjer fram, bak och vid positionen för max omfångsmått.
Mätningsman på vift (drift?) |
98 cm fribord SB, 92 cm BB, jovisst lutar båten. Massa påsar och lådor med grejer på kajen. |
28 cm överhäng fram |
Alla segelmått kommer direkt från Edman sails, mäter också in gennakern, även om det inte är ett hett alternativ vid segling med fullbesättning. Kölvikt går ju inte att mäta eftersom det inte går att lossa kölen. Ska väga extrakölen (till Hansson 31 #26) och sen lägga till 100 kg, som var skillnaden mellan kölarna hos Stena Metall innan officiella slutvärden för DH beräkningen lämnas.
Väger de dynor som är ombord vid kappsegling och alla kapell när jag kommer hem. Det är det enda som skiljer DH och SRSv vägning. Dynor 16 kg, kapell 10 kg, SRSv vikten blir alltså nästan precis 3,1 ton. Sommaren som gått har Piano seglat med katalogvikten 3,2 ton i SRS mätbrevet.
Kan flytta ut mätmärket på bommen 15 mm, då kan vi sträcka bomuthalet ordentligt i hårdvinden.
Anders skickar nog data när allt ståhej kring Kracer 40:an lagt sig, det var ju RigTig race i Rungsted i helgen. Dom blev 2:a efter First 35 BM yachting.
Nu blir det blogg-paus en vecka, ska åka bort utan tillgång till datorer, telefoner och annat viktigt i tillvaron.
Kul att du fått en så bra vikt på båten! Din våg vägde ju även vikten från SSF:s våg så några kilo ska det skilja.
SvaraRaderaKapell ska inte vara med i SRS-vägning om det inte anges på mätbrevet.