söndag 2 september 2012

Om stora startfält förr i tiden

På blur kom häromdagen en film om Sjaelland Runt 1981 (här). Nästan 2000 båtar med 12 000 personer ombord seglar runt Sjaelland i midsommartid. Över 100 "löb", i snitt nästan 20 båtar i varje. Spaekhuggaren var största entypsklass - 74 st om jag uppfattade danskan rätt. Själv har jag seglat Sjaelland Runt fyra gånger, Första gången 1969 med Bo Holst i en IW31, vi seglade IOR och vann vårt löb efter att ha fightats med en överriggad Fingal i lättvinden runt hela banan. Peder Bruun vann nån slags totalpris med protypen till Spaekhuggaren.
Under 80-talet seglade jag med Gösta E i hans Banner 28. Från början med låg rigg men Gösta köpte ny mast så det blev en HR variant med S 27 i seglet. 1987 när vi seglade sista gången var det fortfarande så tjockt med båtar i hamnen innan start så man kunde ta sig tvärsöver, hoppandes från båt till båt. Men varför gick luften ur Sjaelland Runt? I årets race startade 36 båtar. Sjaelland Runt har inte förnyats, säger Anders N i debatten på Blur. Underförstått : hade dom kunnat förnya arrangemanget så skulle man fortfarande haft kvar iallafall mycket fler än 36 båtar.
2 000 båtar med 12 000 besättningsmedlemmar innebär förstås folkfest. Vi rökte, vi drack öl, vi såg ut som lufsar. Precis som på filmen. Men några år räckte för dom flesta. Båtarna används allt mindre, dom är helt enkelt för tråkiga att segla. Vem vill spela på en bucklig kornett som är trög i ventilerna? 
Folkfesterna ebbade ut, vi tröttnade. Tröttnade på att räkna LYS-sekunder i rundningar, jag köpte Express för att lära mig segla ordentligt. Gösta fortsatte att segla Banner några år tillsammans med Leif Möller. Vi hade seglat båten på fyra, och hade inte riktigt vågat locka fram Banner 28ans sweeta egenskaper. Med 7 man på railen och kevlarsegel sopade Gösta och Leif M alla kappseglingsbanor i Sundet. 
I början på 90-talet kom den ekonomiska krisen,  när räntan en kort tid var 500%. Räntan på villalån hade under hela 80-talet varit i närheten av 10% och avdragsrätten för räntor hade minskats kraftigt. Det var inte längre självklart att belåna sitt hus för att köpa ny båt. 
I startfälten fanns både "elitseglare" och resten som helt enkelt gillade stämningen och festen. Båda grupperna behövs för att hålla ett stort arrangemang vid liv. Vem tröttnade först? Vem vänder arrangemanget ryggen först när seglingsledningen inte lyssnar in vad seglarna vill ha? När seglingsledningen intill absurdum håller fast vid sin egen bild av hur det ska vara och pekar med hela handen? Jag tror båda grupperna (både elit och resten) tröttnade. Sen behövs bara ett eller två stiltjerace utan att seglingsledningen förberett sig för detta (och seglingen mynnar ut i ingenting) plus ett eller två kulingrace där majoriteten bryter.
Idag kappseglar nästan ingen med dom gamla buckliga kornetterna, vi ser dom på land eller dåligt underhållna i våra hamnar. Expresserna har överlevt plus enstaka rariteter som vårdas ömt. Nya båtar är större, typ 34 fot plus. Skillnaden är att för 30 - 40 år sen köpte alla samma båttyp, det var ingen uppdelning i cruising och racingvarianter. Idag köper man antingen en Oceanis eller en First, en X- eller en XP- (Dehler båtarnas beteckningar har jag ännu inte genomskådat), den allra största delen av båtar som produceras i Sverige är cruisingbåtar. Redan i valet av båt har man tagit ställning. Kappsegla eller inte kappsegla! Samtidigt som antalet nya båtar är betydligt färre än på 70-talet.

Den 8/9de september, nästa helg alltså, ska Piano segla 2-manna från Helsingborg till Gilleleje TOR. 14 båtar är anmälda en vecka före start, 3 båtar med lägre mättal är Piano, 10 med större. För 30 år sedan var Dominant 95:an (som Hansson 31:an har utvecklats från) en stor båt. Piano är idag en liten båt. Big Boat Race seglades i Marstrand den sista helgen i maj. Big innebär SRS mättal minst 1,25 (Piano mäter 1,207). Anders N på Sundetregatta skriver att han vill ha seglingar för båtar från 34 fot och uppåt (Anders skriver kommentar nedan att det har han INTE skrivit. Jag har kollat och det har han inte heller. I hastigheten har jag misstolkat en detalj i ett av hans inlägg. Ber om ursäkt Anders).
Slutsatser: folkfesterna runt seglingen har ebbat ut. Seglingsledningarna hade inte förstått att dom är till för seglarna och inte tvärtom (håller på att ändras). Det är inget kul att segla dom gamla båtarna oavsett hur många dom är. Utbudet av nya segelbåtar ger en uppdelning i kappsegling eller inte kappsegling. Ganska få identifierar sig som kappseglare och väljer därför cruising varianterna. Ägarna av nya stora kappseglingsbåtar tenderar att stänga ute mindre båtar.
Blur gör ett jättejobb med att vända denna skuta och lyckas ofta entusiasmera oss seglare att samlas runt fina arrangemang. Hoppas det fortsätter åt rätt håll.
Det finns nog en kritisk massa när det gäller att få till bra arrangemang. Längtar mig tillbaka till Stockholms skärgård med Gullviverallyt (som inte fanns på den tiden men som lockar) och andra seglingar med övernattning ute på öarna. Bohuslän ligger närmare, men transportsträckan är väl lång. Återstår närområdet Öresund. Jag hoppas att Anders N kan entusiasmera oss till ett snäpp bättre samling.

5 kommentarer:

  1. Hej Anders.
    Håller med dig att anledningarna är fler än att bara förnya arrangemangen.
    Absolut är det så när man valt en båt som är en ren cruisingbåt att det är omöjligt att vara med på racen.
    Förr var det regattorna som var mötesplatsen. Själv kappseglade vi i en Omega 28 med hela familjen som besättning. Ytterst få gör detta nuförtiden.
    Man sålde båtar på regattaresultat. Det gör man inte längre.
    Det viktigaste för framtiden är vi seglare förmår att släppa 80-talet. Inte tro att det kommer tillbaka utan göra något av det som vi har.

    "Anders N på Sundetregatta skriver att han vill ha seglingar för båtar större än 34 fot." Var skriver jag detta?
    Jag har inga preferenser vad gäller storlek. Varför skulle jag vilja att alla kappseglar i större båt än jag själv har?

    SvaraRadera
  2. Anders, ursäkta - jag missuppfattade en detalj i ett av dina inlägg. Korrigeringskommentar inlagd direkt i inlägget!

    SvaraRadera
  3. Det är lugnt. I bloggvärlden är det lätt att det som skrivs misstolkas. Några tillkrånglade syftningsfel så kan hela budskapet vara förstört.
    Tycker ändå att det du efterlyser är på gång.
    Flera klubbar har tagit upp sina nerlagda regattor på sina program och drar nu ganska lätt uppåt 30 båtar. Många som vill vara med i Öresund Cup till nästa år. Har ingen bra lösning på hur vi håller uppe kvaliteten på Cupens arrangemang. Klubbarna som varit med har gjort fina insatser med målgångsöl, grillning efter racen och välkomnande pubkvällar i klubbhus som gjort stor skillnad för tillresta. Way to go.
    Tänkte kalla till ett båtägarmöte för att lyssna av vad som fungerat och vad som ska ändras. Många frågor som behöver besvaras.
    Preliminärt datum är 20 oktober i Malmö.

    SvaraRadera
  4. Det är synd att folk tror att det ska behöva vara så märkvärdigt att kappsegla. Vi kör oftast med familjen, jag min fru och våra döttrar på 8 och tio år. Det fungerar och barnen gillar det. Ofta kör vi vår Omega 30, ibland svärfars Compis 97,lånad 707 eller något annat som flyter. Ibland kompletterar vi upp med någon gubbe ibland inte.
    Jag och 10åringen körde doublehanded med Omegan fast i vanliga klassen på ett längre race i hemmaklubben. Typ 19NM krysslänsbana med kryssen utomskärs och länsen inomskärs på tillbakavägen. 5-8meter kanonsegling och vinst med en minut. Få båtar men ändå det funkar.
    Vi gästade Vättern kors och tvärs med svärfars båt och där fick båtägaren åka med och förstärka upp familjebesättningen. Totalseger med över 20minuter före en riktigt fin X-37 med full besättning. Rätt mycket båt med där. Ifjol totalvann vi Jäverön runt i Karlstad och då var över 50 båt med. I år blev vi fyra och tjejerna var mycket besvikna=).
    Jag har skrivit några racerapporter på http://tindraochherbie.blogspot.se/
    Jag tycker det är viktigt att visa man inte behöver ha värsta båten eller en fast besättning av armstarka grabbar för att hävda sig. Nästa år ska vi leka med en Minitonnare vi precis köpt. Trailer ska byggas i vinter. Billigt, kul och enkelt.
    Mvh Joakim Axelsson

    SvaraRadera
  5. Har läst på din blogg, blir faktiskt avundsjuk över att du har med familjen på race. Kul! Grattis till alla fina placeringar

    SvaraRadera