torsdag 12 april 2012

Mera verkstad

Toppvanten ska flyttas upp ovanför förstagsfästet. Masten är förstärkt vid leveransen genom en extratjock lindning (3,5 mm istället för 3 mm väggtjocklek) i området där förstagsfästet och ett "normalt" placerat toppvant (dvs några dm under förstagsfästet) ska monteras. Dags för vakuumlaminering.

En ensam vakuumpump puttrar utanför en garageport. Kylningen är bättre utomhus men framför allt slipper man oljedimma inomhus. Dessutom går det åt betydligt mindre olja.
3 lager ensriktat kolfiber band bygger knappt 1 mm. Det blir lagom. Förutsättningen för att en förstärkning ska fungera är att den har ungefär samma styvhet (Elasticitetsmodul) som den lindade masten. Det är i det närmaste omöjligt att få ett pålagt laminat lika styvt. Störst chans har man med ensriktade fibrer.

Blått är sugslang. Masten är skyddad med maskeringstejp runt lamineringsområdet. Först handuppläggning av tre lager kolfiber, därefter gul nylonväv (peelingväv), därefter en filtliknande material, som ska suga upp överskottsepoxy. Till slut en plastfilm som är mjuk så att den följer underlaget bra. Tätas i kanterna med butylband. Kupevärmare några timmar.
Bara 15 grader i lokalen, härdar över natten - då det är fortfarande ganska mjukt och ännu inte slipbart.
Krävs lite kraft för att få bort peelingväven (tång gör det enklare). Kolfibertrådarna är ihopvävda med tunna glasfiberband. Epoxin sugs bort så att glasfibertrådarna i ytan blir nästan torra. Efter slipning fyller man igen ytan med epoxi innan slutlackering sker med polyuretanlack. Epoxi utsatt för UV strålning blir brunt med tiden.
Dom gamla hålen får vara som dom är. Påkänningarna minskar när krafterna från vanten inte längre förs in. Höll det förut så håller det nu med. Kanske bäst att tejpa över så att masten inte blir en visselpipa.
Flyttar hakplåtarna så sparar jag 160 gram i masttoppen. Borde jagat vikt också när det gäller Seldenförstagsfästet i gjutet rostfritt stål, väger ett drygt halvkilo.

8 kommentarer:

  1. Intressant. Får nog skaffa en egen Vakumpump så man kan vakumsuga såna här mindre arbeten med. Det blir ju som sagt betydligt mer fibrer i såna laminat. Vilken Epoxy anväder du här?

    SvaraRadera
  2. Köpte en kinesisk vakuumpump, tror det är en ca 200W. En sån som kyltekniker har med sig när dom ska tömma gas ur kylskåpets kylslinga. Typiskt kostar en pump från 2 - 4 kSEK. Jag använder alltid West System för småarbeten. Doseringspumparna innebär att man kan blanda små satser ganska exakt. Har just köpt 7,5 kg NM535 lamineringsepoxy som vi ska ha till limning av köl och roder till #26 och att limma en plywoodakterspegel till en av Dragans monstermotorbåtar. Kostar ca hälften jämfört med West System men man måste väga noga för att blanda rätt. NM har en lamineringsepoxy NM275 som kostar nästan dubbelt så mycket som NM535. Epoxy mjuknar vid ökande temperatur. M535 mjuknar vid lägre temperatur än NM275. Till masten använder jag därför West eller NM275, till undervattensdelar och motorbåtar använder jag NM535.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan är om det inte ska vara NM625 till kol? Har den när jag använder kol, blir bättre enligt Gunnar Malmgren.
      NM275 för övrig laminering, limning etc..

      Radera
    2. Tack för informationen!

      Radera
  3. Hm, visste inte att Nm535 var billigare, fast å andra sidan är det skönt att inte behöva ha flera olika sorter att välja mellan med om man nu inte gör åt med större mängder. Själv använder jag NM 275 vid mindre handlaminerade arbeten i verkstaden. Vad är " #26 " för något?

    SvaraRadera
  4. Jag har skrivit om #26 i bloggen. Titta på inlägg med etikett "#26 renovering"! Det blir problem när alla besökare läser bloggen baklänges och jag skriver framlänges (eller om det är tvärtom).

    SvaraRadera
  5. Hej,

    Var kan man köpa peeling väv och filtmaterialet?

    /Perry

    SvaraRadera
  6. Jag köper hos ABIC.se - dom har allt möjligt i kompositbranschen. Ringer och har det dan därpå, frakt ca 150 kr.

    SvaraRadera