torsdag 10 februari 2011

Tunga dagar

En del dagar ser jag tydligt hjälteglorian över alla självbyggare som verkligen genomförde sina projekt. Och - även om jag inte själv plastat skrovet - förstår hur mycket jobb det handlar om. Den flytande båt som låg i Höganäs hamn i höstas var inte alls den nästan färdiga båt man skulle kunna tro.
Tusen saker är genomförda, tusen fix återstår. Allt ska bli rätt, inga kompromisser som innebär att prestanda påverkas. Jo, föresten, PBO rigg får vänta, Det blir Dyform vant och stag (iår iallafall).
Här följer en liten kavalkad av grejer på gång.

Ritning till bombeslaget vid halshornet (ritad direkt på glasfiber/epoxi plattan). Rektanglar visar var distansbitar (15 mm divinycell) skall limmas in. Blocktrissor till (nedifrån) uthal, rev 1 och rev 2.

Båda plattpaketen ihoplimmade
I orginal har Hansson 31 masten på däck. Men jag har valt genomgående mast, vilket betyder att däcket är modifierat vid mastkragen. Seldens mastkrage för Al master klämmer masten mellan plastklotsar i fram- och bakkant. Kolfibermasten behöver stöd runtom. Man kan använda en standard Selden krage och polyuretangjuta mellan beslaget och masten - som Journeyman. På den ändå ganska smäckra Hansson 31:an tyckte jag att Seldenbeslaget blev lite klumpigt och - inspirerad av Spartite reklamen - fick Johan på Höganäs Plåtslageri göra en krage i rostfritt.

Plastytan är avpassad för Seldenbeslaget. Fästöglor för brytblock monteras i hålen efter behov.
Finjusteringar pågår hela tiden. Kölens anslutning till skrovet och rodrets anliggning - spalten ska vara minimal

Dragans finlir
Har äntligen hittat en sprutlackeringsverkstad - för långtradare. Högkonjunkturen innebär full beläggning - får nöja mig med att vara standby och snabbflytta båten när dom får en lucka i produktionen nån helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar