tisdag 8 februari 2011

Till E-lådans lov!

Bilden från lunne.se
På båtmässan finns en pärla - en sprillans ny E-låda (med kolfiberrigg). Minnena sveper över mig igen. För många år sen letade min bror Gustaf B efter en E-kanot, vi hade tröttnat på lågbudgetlikkistan typ gammal halvrutten skärgårdskryssare. En lumparkompis hade en E-låda till salu, E 178, ritad av Per Lawner, SM vinnare i mitten på 50-talet, den första planande E-kanoten. Bror min backade, den var för extrem i hans smak - och köpte senare en traditionell Tore Holm (?) ritad E-låda (som han förstås helrenoverade). Jag (som inte alls letade E-kanot) föll pladask för Lawnerlådan, denna kombination av kraft, skönhet och hantverksglädje.  Byggd i Abachi, dukad förstås, låg (måste sträcka på fötterna för att kunna vända sig när man sov i båten), men allt för semestersegling fanns ombord. Totalt omfattade familjens flotta tre segelkanoter: våra två E-lådor och en D-låda som min bror Lars B skaffade några år senare. Lawnerlådan hade kanotrigg (stor och mesan), fick tag på ett begagnat finnjollesegel och sydde själv mesan. Seglade som jag ville i åttor runt mina bröder. Men fartmässigt hade utvecklingen sprungit ifrån även den ganska tunga Lawnerlådan då segelkanoterna några år tidigare hade börjat byggdes i plywood som innebar mycket lättare båtar. Sittbrunnssäck var ett måste, undanvindarna vingliga och det blev många omkullseglingar med full semesterutrustning.

Min brors E-låda. Mycket stabil, dom seglade aldrig omkull. Bilden tagen för väldigt längesen!
Byggde aldrig om Lawnerlådan - man rör inte en sån raritet! Vet någon vad som sedan hände med E 178?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar